تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۱۷۸۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خرید دلار در این شرایط عاقلانه است؟

‌می‌متالز - شاید بخواهید دلار بخرید؛ آیا الان زمان مناسبی است یا اینکه با آزادشدن دلار‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، قیمت دلار و دیگر ارز‌های جهان‌روا در بازار داخلی کاهش خواهد یافت و باید صبر کرد تا قیمت به‌اصطلاح به کف برسد؟

به گزارش می‌متالز، اینکه آیا سرمایه‌گذاری در بازار ارز در حال حاضر درست است یا نه به رفتار بانک مرکزی بستگی دارد؛ چراکه فعلا به‌نظر می‌رسد با دسترسی این بانک به دلار‌های آزادشده، دست برتر را برای مدیریت نوسان قیمت دلار و دیگر ارز‌ها دارد و دست‌کم اینکه تا چند ماه آینده انتظار می‌رود که بازار ارز ثبات نسبی چند ماه اخیر را حفظ کند.

از سوی دیگر این نکته را هم باید درنظرگرفت که تب انتظارات تورمی در نتیجه ثبات بازار ارز و تلاش بانک مرکزی برای مهار رشد نقدینگی و تورم در حال فروکش‌کردن است و بازار‌های دارایی‌محور نظیر مسکن، خودرو، سکه و طلا و ارز در وضعیت انتظار توأم با احتمال کاهش قیمت‌ها قرار دارد و از سوی دیگر اگر روند ورودی ارز به کشور تقویت شود، بازه زمانی ثبات قیمت ارز طولانی‌تر خواهد شد.

نکته مهم در سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بازار‌های دارای قدرت نقدشوندگی بالا نظیر ارز و طلا این است که ریسک نوسان قیمت بالاست و هر اتفاقی در حوزه سیاست خارجی و روابط تجاری ایران با کشور‌های دیگر، بر معادلات اثر فوری می‌گذارد و معمولا سرمایه‌گذاران با تحلیل شرایط تصمیم می‌گیرند و افراد عادی تحت‌تأثیر هیجان‌ها وارد این بازار‌ها می‌شوند و چه‌بسا بخشی از ارزش پس‌اندازشان را از دست بدهند.

سرمایه‌گذاری در بازار ارز بستگی به افق دید و زمان صبر افراد دارد و تجربه ثابت کرده که فعالان این بازارها، اثر اتفاقات و متغیر‌ها را پیش‌خور می‌کنند و به همین سبب بخش زیادی از اثر آزادسازی دارایی‌های ارزی کشور قبلا خنثی شده و افزون بر این بانک مرکزی هم پیش از آنکه در اندیشه پایین‌آوردن قیمت با تزریق دلار بیشتر باشد، مصمم به حفظ ثبات بازار است و پیشنهاد می‌شود که با احتیاط و البته تحلیل شرایط و استفاده از نظر خبرگان و اقتصاددانان تصمیم بگیرید.

توصیه می‌شود که در سرمایه‌گذاری همواره ریسک‌پذیر باشید و برای خودتان حد ضرر درنظر بگیرید و به فکر صید ثروت زیاد در بازار ارز نباشید؛ چراکه ممکن است با یک شوک مواجه شده و دارایی‌تان افت کند. پس دقت و آینده‌نگری را قربانی هیجان یک‌شبه پولدارشدن نکنید و زیاد به تحلیل‌های برخی به‌اصطلاح آینده‌نگر و تحلیلگر بازار ارز و طلا در شبکه‌های اجتماعی گوش ندهید. شرط مهم در هر سرمایه‌گذاری در بازار ارز عقلانیت اقتصادی است نه رفتار‌های احساسی.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده