تاریخ: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۱
بازدید: ۱۰۹
کد خبر: ۳۱۸۱۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با هدف کنترل تورم و تقویت ارزش روبل:

روسیه برای صادرات فولاد، سنگ آهن و ... عوارض وضع کرد/ مزیت رقابتی ایران

‌می‌متالز - دولت روسیه با هدف کنترل تورم و تقویت ارزش روبل برای فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ از ۹ مهر تا پایان سال ۲۰۲۴، عوارض صادراتی اعمال کرد.

به گزارش می‌متالز، دولت روسیه با هدف کنترل تورم و تقویت ارزش روبل برای طیف وسیعی از کالا‌ها از جمله فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ از ۹ مهر تا پایان سال ۲۰۲۴، عوارض گمرکی اعمال کرد.

بر اساس این گزارش، اعمال این عوارض بر صادرات محصولات فولادی تخت و طویل، اسلب، شمش فولادی، چدن، زغال سنگ و سنگ آهن، متغیر و بنا به نرخ برابری روبل روسیه در برابر دلار آمریکا خواهد بود. اگر هر دلار آمریکا معادل ۸۰ روبل یا کمتر باشد، نرخ عوارض صفر است.

اگر نرخ دلار بین ۸۰ تا ۸۵ روبل باشد، عوارض ۴ درصد است. اگر ۸۵ تا ۹۰ روبل معادل یک دلار باشد، نرخ عوارض ۴.۵ درصد است. اگر ۹۰ تا ۹۵ روبل معادل یک دلار باشد، نرخ عوارض ۵.۵ درصد است. اگر بیش از ۹۵ روبل، معادل یک دلار باشد، نرخ عوارض صادراتی ۷ درصد خواهد بود.

اکنون هر ۹۶ روبل معادل یک دلار است و تقویت ارزش روبل به کمتر از ۸۰ روبل معادل یک دلار نیز در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد؛ بنابراین صادرکنندگان فولاد روسیه که یکی از مهم‌ترین رقبای صادرکنندگان فولاد ایران محسوب می‌شوند، باید منتظر روز‌های سختی باشند.

بعد از جنگ اوکراین، صادرکنندگان فولاد ایران با رقابت شدید از طرف صادرکنندگان روسیه و ارزان‌فروشی آن‌ها روبرو بودند و حالا با عوارض صادراتی جدید، انتظار می‌رود مزیت رقابتی به نفع صادرکنندگان فولاد ایران ایجاد شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده