تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۳۱۸۴۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حذف سیمان و فولاد از بورس کالا در کوتاه مدت تورم‌زاخواهد بود

‌می‌متالز - یک اقتصاددان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای حذف سیمان و فولاد از بورس کالا ترس از افزایش قیمت است، اما خروج سیمان و فولاد در کوتاه مدت از بورس کالا می‌تواند به افزایش تورم دامن بزند.

به گزارش می‌متالز، حسین درودیان با اشاره به بحث‌های مطرح‌شده پیرامون حذف عرضه سیمان و فولاد از بورس کالا اظهار داشت: بورس محلی برای پیدا کردن عامل عرضه و تقاضاست و اگر نخواهیم تخصیص را از مسیر بازار و بورس دنبال کنیم، باید شیوه‌ای اداری را برای آن بیابیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ممکن است شیوه‌های اداری تخصیص پاسخگوی شرایط کشور نباشد، گفت: برای مثال زمانی که شما خودرو را در بازار عرضه نمی‌کنید و یا به بورس نمی‌گذارید، در یک شیوه اداری نظیر سامانه یکپارچه یا قرعه‌کشی یا شیوه‌هایی از این دست باید عرضه و تقاضا هم را پیدا کنند که محصول به محصول می‌تواند کار درست یا غلطی باشد.

افزایش قیمت سیمان و فولاد در کوتاه مدت با خروج از بورس کالا

وی افزود: ممکن است خارج کردن سیمان و فولاد از بورس کالا در کوتاه مدت به دلیل افزایش تقاضای سفته‌بازی زمینه گران شدن این محصول را فراهم کند و هدف خارج کردن این دو کالای راهبردی در ساخت مسکن از بورس کالا محقق نشود.

این اقتصاددان در تشریح روند افزایش قیمت بازار آزاد در نتیجه خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، گفت: در حال حاضر هر متقاضی با داشتن شرایط خرید از بورس کالا می‌تواند نسبت به حضور در بازار و ثبت تقاضا اقدام کند، اما زمانی که شما کالا را از بورس خارج می‌کنید، تنها عده‌ای خاص می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند و مسیر رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده نهایی، طولانی و در نتیجه قیمت افزایش پیدا می‌کند.

راهکاری برای کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن

درودیان با اشاره به راهکار کاهش قیمت تمام‌شده مسکن گفت: در کشور ما ممکن است ظرفیت مازادی برای تولید سیمان و فولاد وجود داشته باشد. تامین سرمایه در گردش این واحد‌های بدون استفاده از طریق تامین مالی پروژه‌های مسکن و تخصیص این ظرفیت مازاد تنها به ساخت واحد‌های مسکونی یکی از راهکار‌هایی است که به کاهش قیمت منتهی می‌شود و همچنین افزایش تولید را به همراه دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل حرکت وزارت راه و شهرسازی به سمت حذف سیمان و کالا از بورس تبعات تورم در کشور و ترس از افزایش قیمت است، اما خروج سیمان و فولاد در کوتاه مدت از بورس کالا می‌تواند به افزایش تورم دامن بزند.

سازوکار قیمت پایه در بورس کالا نیازمند اصلاح است

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم اصلاح ساختار قیمت پایه در معاملات بورس کالا اظهار داشت: زمانی که عرضه و تقاضا در یک بازار با هم وارد عمل می‌شوند، اتکا به سازوکار قیمت پایه می‌تواند غیرمعمول و غیرکارشناسی باشد و صرفا قیمت پایه رقمی است که بازار روز خود را از آن شروع می‌کند. در حقیقت کف قیمتی در چنین بازاری معنا ندارد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی هفته قبل از پیشنهاد این وزارت خانه مبنی بر خروج سیمان و فولاد از بورس کالا برای کاهش قیمت تمام شده مسکن رونمایی و قول بررسی آن در جلسه شورای عالی مسکن را داد.

در جلسه شورای عالی مسکن نیز مقرر شد، این پیشنهاد با حضور کارشناسان ۳ وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته و نتایج جهت تصمیم‌گیری در اختیار رئیس جمهور قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده