تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۲۰۳۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گفتگو با عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

تصمیم سرنوشت ساز درباره سیمان و فولاد/ بورس دست دلالان را کوتاه می‌کند؟

‌می‌متالز - حبیب زاده بوکانی گفت: همه محصولات تولیدی چه صنعتی و چه کشاورزی اگر زیرساخت‌های لازم برایشان فراهم شود و به سمت بورس حرکت کند، وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، در هفته‌های اخیر خبر‌های ضد و نقیضی درباره احتمال حذف سیمان و فولاد از بورس شنیدیم. خبر‌هایی که بد بدنه اقتصادی دولت با واکنش‌های متعدد و البته مخالفی روبرو شد.

خاندوزی وزیر اقتصاد در واکنش به این خبر گفت: ورود سیمان و فولاد به بورس کالا ناشی از مسائلی مانند خرید و فروش و سفته‌بازس حواله‌های فسادزای این کالا‌ها بود که سبب ایجاد سود زیاد برای دلالان می‌شد. برخی افراد قبل از عرضه این کالا‌ها در بورس کالا، دسترسی به این حواله‌ها داشتند. با ورود سیمان و فولاد به بورس کالا، قیمت‌های عادلانه‌تری برای این کالا‌ها تعیین شد. همچنین، دولت از طریق بورس کالا، امکان کنترل و مدیریت بهتری را دارد و می‌تواند علیه عملکرد نامناسب و تخلفات افرادی که در بازار بورس به نقض قوانین می‌پردازند، اقدام کند.

در همین رابطه خبرنگار  گفتگو با انور حبیب زاده بوکانی نماینده مردم آذربایجان غربی و عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی به گفتگو نشسته است که درادامه می‌خوانیم.

تصمیم سرنوشت ساز درباره سیمان و فولاد/ بورس دست دلالان را کوتاه می‌کند؟

لازمه فراهم شدن زیر ساخت‌ها برای ورود محصولات به بورس

انور حبیب زاده بوکانی نماینده مردم آذربایجان غربی و عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره خروج سیمان و فولاد از بورس گفت: همه محصولات تولیدی چه صنعتی و چه کشاورزی اگر زیرساخت‌های لازم برایشان فراهم شود و به سمت بورس حرکت کند، وضعیت بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: با ورود محصولات تولیدی به بورس قیمت‌ها شفاف می‌شود و سهم بالایی از رانت موجود در بازار‌های کشور از بین خواهد رفت و در نهایت شاهد حذف شدن واسطه‌ها می‌شویم. اگر تصمیمی در جهت حذف سیمان و فولاد از بورس اتخاذ شود با این کار دوباره واسطه‌ها به صورت قارچ گونه رشد خواهند کرد.

دست دلال‌ها به بازار واسطه‌گری باز خواهد شد

نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی هستند که با کارخانه‌های تهیه فولاد و سیمان ارتباط برقرار می‌کنند و محصولات نهایی را خریداری کرده و در ادامه چندین برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسانند. یعنی اگر حذف سیمان و فولاد از بورس انجام شود کاملا به نفع واسطه‌ها و دلال‌ها خواهد بود و هیچ تاثیر مثبتی هم بر بازار نخواهد داشت، چون این اختلاف قیمتی که ایجاد می‌شود در نهایت به دست واسطه‌ها می‌رسد.

حبیب زاده بوکانی در ادامه گفت: از طرفی هم هرگز این اختلاف قیمتی که ایجاد می‌شود به دست تولیدکننده یا به کسی که در پروژه‌های عمرانی مسکن تولید می‌کند، نخواهد رسید؛ بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند این است که بستر‌های لازم در بورس فراهم شده تا همه محصولات چه در حوزه صنعتی و چه در حوزه کشاورزی بتوانند راهی بازار سرمایه شوند. با راهیابی محصولات به بورس قیمت واقعی در این بازار تعیین شده و همچنین امکان دسترسی و خرید برای همه فراهم خواهد شد؛ بنابراین حذف محصولاتی نظیر سیمان و فولاد به ضرر مردم و صنعت خواهد بود.

کلام پایانی

تصمیم‌گیری درباره حذف سیمان و فولاد از بورس کالا یا هر تغییری در سیاست‌های مربوط به این صنایع، موضوع پیچیده‌ای است که باید با توجه به عوامل متعددی مورد بررسی قرار گیرد. سیمان به عنوان یک ماده ساختمانی اساسی در صنعت ساخت و ساز اهمیت ویژه‌ای دارد.

قیمت سیمان می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت نهایی مسکن داشته باشد. با افزایش قیمت سیمان، قیمت ساخت و ساز نیز افزایش می‌یابد که ممکن است باعث کاهش تقاضا در بازار مسکن شود. علاوه بر این، صنعت سیمان با مسائلی مانند نرخ انرژی، نرخ گاز و برق وابستگی دارد که می‌تواند منجر به نارساخوانی میان قیمت تمام شده ساخت و قیمت فروش مسکن شود. فولاد نیز به عنوان یک ماده ساختمانی اساسی استفاده می‌شود و دارای تأثیر قابل توجهی در قیمت نهایی مسکن است. با عرضه محصولات فولادی در بازار، قیمت‌ها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. بورس کالا می‌تواند یک مکانیزم برای قیمت‌گذاری شفاف در این صنعت فراهم کند و از شفافیت و عدالت در تعیین قیمت‌ها حمایت کند.

در نهایت، برای تصمیم‌گیری درباره حضور یاعدم حضور صنایع سیمان و فولاد در بورس کالا، نیاز به بررسی دقیق و جامع تأثیرات متعددی که شامل عوامل اقتصادی، تأمین مواد اولیه، تقاضا و عرضه در بازار و سیاست‌های دولتی است، وجود دارد. تصمیم‌گیری‌های اشتباه می‌توانند تأثیرات منفی بر روی بازار مسکن و صنایع مرتبط داشته باشند، اما بررسی دقیق و مدیریت مناسب می‌تواند به حفظ تعادل و پایداری در بازار‌ها کمک کند.

منبع: گسترش نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده