تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۲۰۴۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

تکمیل زنجیره فولاد در مازندران، همگام با خصوصی‌سازی

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از راه اندازی کارخانه فولادسازی شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی باهدف تکمیل زنجیره فولاد مازندران در آینده نزدیک در سوادکوه خبرداد وگفت که این واحد صنعتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد و افتتاح می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا موثقی نیا روز یکشنبه در سفر شهرستانی استاندار مازندران به سوادکوه و بازدید از کارخانه زغالشویی البرز مرکزی واقع در این شهرستان افزود: برای تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه فولاد با تخصیص معادن جدید، تکمیل زنجیره فولاد در مازندران فراهم می‌شود و کارخانه فولاسازی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به‌زودی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: با تلاش بی وقفه کارکنان و کارگران زغالشویی شرکت زغال سنگ البرز مرکزی مازندران شاهد افزایش بهبود و کیفیت محصولات این بخش هستیم که نکته حائز اهمیتی به شمار می‌رود.

رییس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به دستور و پیگیری‌های اخیر استاندار مازندران در خصوص فعالیت این شرکت گفت: باعنایت به این پیگیری‌ها و مصوبات مسوول ارشد استان و اجرای آن‌ها ظرفیت تولیدی این کارخانه افزایش خواهد یافت و تا پایان سال به ۱۳۰ هزار تُن خواهد رسید.

وی همچنین گفت: با تخصیص معادن جدید نیز تا اواسط سال ۱۴۰۳ ظرفیت تولید کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی به ۱۵۰ هزار تُن افزایش خواهد یافت.

تکمیل زنجیره فولاد در مازندران، همگام با خصوصی‌سازی

تاریخچه ایجاد شرکت زغال سنگ البرز مرکزی و راه‌اندازی این شرکت به سال ١٣١٠ و زمان ایجاد راه آهن سراسری تهران- شمال بر می‌گردد. همچنین در سال ١٣۴٢ شرکت‌هایی از روسیه و آلمان عملیات اکتشاف را آغاز می‌کنند که در نتیجه، یک معدن و کارخانه زغالشویی ایجاد می‌شود.

پس از انقلاب اسلامی زمینه فعالیت شرکت گسترده‌تر می‌شود و معادن «کارمزد» و «کارسنگ» فعال و فعالیت صنعتی این شرکت پررنگ می‌شود، به طوری که امروز نیز بزرگترین شرکت زغال سنگ کشور محسوب می‌شود.

در دهه ۷۰ مشکلات باعث شد تا این شرکت با زیان انباشته به مرحله ورشکستی برسد؛ از این رو معادن این شرکت به شرکت‌های دیگر واگذار شد و برای این شرکت معدن «گلیران» و «کردآباد» باقی ماند.

در دهه ١٣٩٠ دولت تصمیم گرفت تا این شرکت را احیا کند، بنابراین کارخانه زغالشویی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ احداث کرد که بزرگترین کارخانه زغالشویی سبز کشور است.

بخشی از زغال‌سنگ مورد نیاز این کارخانه از معادن «کارمزد» و «کارسنگ» تامین می‌شود. برای اجرای سیاست پشتیبانی از این کارخانه، استخراج از معدن زغال‌سنگ گلیران با ذخیره ۵٧ میلیون تن در مرز سوادکوه و بابل قرار در دستور کار قرار گرفت که در فاصله ١١٠ کیلومتری مجموعه قرار داردبه طوریکه پارسال، ۵٠ هزار تن استخراج از این معدن صورت گرفته است.

تکمیل زنجیره فولاد در مازندران، همگام با خصوصی‌سازی

معدن «کردآباد» از سال ١٣٩٠ پروانه بهره برداری دارد، اما به دلیل واقع بودن در جنگل‌های هیرکانی، سازمان حفاظت محیط زیست مجوز فعالیت به آن نداده است.

این شرکت ٢۵ تا ٣٠ درصد نیاز کشور به زغال‌سنگ را فراهم می‌کند و تولیدات این شرکت به صورت کنسانتره کک شو است که به شرکت ذوب آهن اصفهان و دیگر کارخانه‌های کک سازی ارسال می‌شود.

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران، امروز یکشنبه در شانزدهمین سفر شهرستانی خود در راس هیاتی شامل معاونان استانداری، مدیران ستادی و استانی به شهرستان سوادکوه سفر کرد. استاندار مازندران و مدیران استان در این سفر از روستا‌های محروم منطقه بازدید خواهند کرد.

در این سفر‌های شهرستانی، هر یک از مدیران با حضور در ۲ تا سه روستای این شهرستان، مسایل و مشکلات مردم و روستا‌ها را بررسی و شناسایی می‌کنند و برای جمع بندی و تصمیم سازی جهت برون رفت از آن‌ها در جلسه شورای اداری با حضور استاندار ارائه می‌کنند تا مسائل در زمان‌های تعیین شده و با راهکار‌های مصوب، حل و رفع شود.

مصوبات این جلسات به دستگاه‌های متولی ابلاغ و پیگیری‌های لازم برای اجرای آن با جدیت صورت خواهد گرفت.

استاندار مازندران در این سفر همچنین با اقشار مختلف مردم، خانواده شهدا و نخبگان دیدار خواهد کرد. برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، بازدید از عملیات اجرایی چند طرح عمرانی و واحد صنعتی از جمله دیگر برنامه‌های مقام عالی دولت در استان در سفر به سوادکوه است.

شهرستان سوادکوه در ناحیه البرز مرکزی و در مجاورت استان سمنان قرار گرفته است. شهرستان سوادکوه از سمت شمال به شهرستان سوادکوه شمالی، از سمت جنوب به شهرستان فیروزکوه در استان تهران و شهرستان مهدی‌شهر در استان سمنان، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری و ارتفاعات دودانگه و دهستان چاشم در شهرستان مهدی‌شهر محدود است. طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان برابر با ۴۳ هزار و ۹۱۳ نفر است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مازندران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده