تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۰۰
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۲۰۵۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارزش‏‏‌آفرینی ۴۱.۵هزار میلیارد ریالی بازار فیزیکی بورس انرژی

‌می‌متالز - بورس انرژی ایران در هفته‌ای که گذشت، میزبان ۱۶۹معامله به ارزش بیش از ۴۱‌هزار و ۵۲۵میلیارد ریال بود که از این میزان ۱۵‌هزار و ۲۶۱تن به معاملات فرآورده‌های هیدروکربوری در بازار فیزیکی این بورس اختصاص داشت.

به گزارش می‌متالز، در هفته گذشته ۹۹.۹‌درصد معاملات بورس انرژی ایران در بازار فیزیکی انجام شد. به این ترتیب، بیش از ۱۲۴‌هزار تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از ۳۴‌هزار و ۲۷۹ریال در رینگ بین‌الملل و بیش از ۳۵‌هزار و ۵۶۲تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از ۷هزار و ۲۲۴میلیارد ریال در رینگ داخلی معامله شد.

در بازه زمانی ۱۵ تا ۱۹مهرماه ۱۴۰۲، بورس انرژی ایران شاهد معامله ۱۵میلیون و ۲۶۱‌هزار کیلووات ساعت برق فیزیکی به ارزش بیش از ۱۵میلیارد ریال بود. همچنین، بیش از ۳میلیون و ۸۲۷‌هزار کیلووات ساعت برق در بازار مشتقه به ارزش ۳‌هزار و ۵۲۲ریال دادوستد شد. بازار برق مشتقه تجدید پذیر نیز میزبان معامله ۱۵۸‌هزار و ۴۰۰کیلووات ساعت برق سبز به ارزش ۲‌هزار و ۷۴۵ریال بود. در هفته‌ای که گذشت، نزدیک به ۳۸‌هزار تن برش سنگین در بورس انرژی ایران معامله شد و در جایگاه نخست کالا‌های معامله شده نشست. به این ترتیب در این بازه زمانی فرآورده ‍‌های نفتی صدرنشین شدند. پس از برش سنگین، نفت گاز با ۳۵‌هزار تن رتبه دوم را از آن خود کرد و بعد از آن گاز مایع، رافینیت و متانول در رده‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده