تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۲۰۷۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس مطرح کرد؛

تشریح برنامه راهبردی پنج ساله بازار سرمایه

‌می‌متالز - پس از تایید و ابلاغ "سند راهبردی پنجساله بازار سرمایه" توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار، مدیر پژوهش سازمان بورس نسبت به فرآیند تدوین برنامه و عناصر کلیدی آن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، میثم حامدی، مدیر پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص جزئیات برنامه راهبردی پنج ساله بازار سرمایه اظهار کرد: سند برنامه راهبردی بازار سرمایه، چهارمین سند راهبردی محسوب می‌شود که به همت کارشناسان برنامه‌ریزی راهبردی از سال ۱۳۹۴ تاکنون به منظور پاسخگویی به نیاز‌های بازار سرمایه و تحقق اسناد بالادستی و سایر تکالیف و الزامات در سطح وزارت اقتصاد، سازمان و بازار سرمایه تدوین شده است.

وی افزود: برنامه راهبردی پنج ساله بازار سرمایه با نظارت و تصویب شورای عالی بورس تدوین شده و برای تدوین راهبرد‌ها و در ادامه برنامه‌های راهبردی بیش از ۵۰۰ نفر ساعت جلسه در سطوح مختلف برگزار شده است.

مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس تاکید کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد و استفاده از نظر ذینفعان، آنچه در هیات مدیره سازمان بورس جهت ارسال به شورای عالی بورس مورد تایید قرار گرفت، دارای ۹ هدف راهبردی و ۲۱ راهبرد بود.

حامدی درخصوص فرایند تدوین برنامه راهبردی گفت: برای تدوین چشم انداز و مأموریت و همچنین راهبرد‌ها از روش‌های مرسوم بین‌المللی مانند کارت امتیازی متوازن (BSC) استفاده شده، همچنین به‌منظور الگوگیری از برنامه‌های راهبردی سایر کشورها، حداقل دو دوره برنامه راهبردی بازار سرمایه هفت کشور مختلف مورد بررسی قرار گرفت است تا برنامه راهبردی داخلی نیز با ادبیات بین‌المللی هم‌راستا شود.

وی افزود: در این سند سعی شده تا با انجام مطالعات و بررسی‌های لازم، مسائل توسعه‌ای بازار سرمایه از جمله مباحث مرتبط با حاکمیت شرکتی، توسعه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، ساماندهی به فرآیند‌های پذیرش و افزایش سرمایه شرکت‌ها، اصلاح و بازنگری در شفافیت افشای اطلاعات و برخورد با ناهنجاری‌های بازار سرمایه شناسایی شده و به منظور پیشبرد آن‌ها ارکان نظارتی و اجرایی بازار باید برنامه‌های عملیاتی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تدوین کرده و به انجام رسانند.

مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: ۹ هدف راهبردی برای برنامه راهبردی پنج ساله بازار سرمایه تدوین شده که در این خصوص می‌توان به ۱- حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، ۲- ارتقای شفافیت و کارایی در بازار سرمایه، ۳- ارتقاء آگاهی و دانش سرمایه‌گذاری، ۴- توسعه تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و تشکیل سرمایه، ۵- حفظ و تقویت ثبات در بازار سرمایه و ارتقای نظام نظارتی، ۶- تقویت سازوکار‌های تنظیم‌گری و چارچوب‌های حقوقی، ۷- حمایت از توسعه و نوآوری در بازار سرمایه، ۸- هوشمندسازی و تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، و ۹- توسعه و تعالی سازمان و سرمایه‌های سازمانی که با ۲۱ راهبرد به منظور رسیدن به این اهداف برنامه‌ریزی شده، اشاره کرد.

تشریح برنامه راهبردی پنج ساله بازار سرمایه

حامدی گفت: تأکید هیات مدیره و ریاست سازمان بر پیگیری و پایش جدی برنامه‌ها تا حصول نتیجه است و مدیریت پژوهش سازمان گزارش‌های ادواری درخصوص میزان تحقق برنامه‌ها را به ریاست سازمان ارائه می‌کند.

وی تصریح کرد: برنامه راهبردی به بورس‌ها ابلاغ و برنامه‌های عملیاتی در سطح سازمان نهایی شده، همچنین در سطح بورس‌ها نیز باید برنامه‌ها با نگاه به این برنامه تهیه شود.

مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس در پایان اظهار کرد: برنامه راهبردی بازار سرمایه پس از تدوین ماموریت و چشم‌انداز این بازار و انجام مطالعات بین‌المللی در قالب ۹ هدف راهبردی و ۲۱ راهبرد برای بازه زمانی پنجساله (۱۴۰۶-۱۴۰۲) در جلسه مورخ ۱۷/۰۵/۱۴۰۲ شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح و به تصویب رسید. همچنین مدیریت پژوهش سازمان موظف است به منظور کنترل، پیگیری و نظارت بر روند اجرای سند راهبردی، اقدامات لازم از جمله تدوین برنامه عملیاتی، پایش و ارزیابی دوره‌ای روند پیشرفت آن را به عمل آورد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده