تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۵
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۳۲۰۸۳۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تفاهمنامه تولید انبوه مسکن امضا شد/ ساخت مسکن روستایی در حریم شهر‌ها

‌می‌متالز - طی مراسمی با حضور مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و رئیس بنیاد مسکن، تفاهم‏نامه نحوه اقدام در اراضی در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن در روستا‌های واقع در حریم شهر‌ها امضا شد.

به گزارش می‌متالز، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در مراسم امضای تفاهمنامه با بنیاد مسکن با بیان اینکه در تفاهمنامه امروز تامین مسکن محرومان، مباحث مشارکتی در اراضی ملی و اراضی واقع شده در حریم عملیاتی می‌شود، اظهار کرد: این تفاهمنامه با هدف تولید انبوه مسکن می‌شود، طبق تجربیات مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، تولید انبوه مسکن با استفاده از ظرفیت قانون بودجه در کشور عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به تهیه بسته سرمایه گذاری برای زمین ها، افزود: از این ظرفیت باید برای ارتقا ساخت و ساز استفاده شود. بر اساس تفاهمنامه بنیاد مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن ۵۰ هزار واحد مسکونی از محل منابع صندوق ملی مسکن و حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) برای محرومان ساخته خواهد شد.

غلامرضا صالحی رییس بنیاد مسکن نیز در این مراسم گفت: یکی از اهداف محوری بنیاد مسکن تامین مسکن محرومان در راستای آرمان‌های امام است. با امضای تفاهمنامه ۵۰ هزار واحد محرومان کمک می‌کند در سراسر کشور بیشتر از گذشته در مسیر ساخت مسکن ارزان قیمت گام ببریم.

وی با اشاره به هدف‌گذاری واگذاری یک میلیون قطعه زمین در روستا‌ها طی امسال و سال آینده، اضافه کرد: خوشبختانه در هیئت دولت افزایش وام روستایی مصوب شده که در رابطه با جزییات به تفاهم نرسیده‌ایم و امیدواریم هفته آینده آنرا نهایی کنیم.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم گفت: بر اساس تفاهمنامه امروز سازمان ملی زمین و مسکن زمین ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن محرومان، ۵۰ هزار واحد مسکونی مشارکتی (مجموعه سازی) و زمین ساخت مسکن روستایی در حریم شهر‌ها را تامین می‌کند.

به گزارش تسنیم، بر اساس مادۀ ۱ تفاهمنامه مذکور درصورت اجرای پروژه‏‌های ملی مسکن در شهر‌های دارای جمعیت ۲۵۰۰۰ نفر و کمتر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وفق بند ب ماده ۱ تفاهم‏نامه ابلاغی طی نامه شماره ۰۱/۱۱۰/۱۲۵۰۲۸ مورخ ۲۴/۰۹/۱۴۰۰، تمام اراضی مورد نیاز پروژه‌های نهضت ملی مسکن (در روستاها) یا اراضی مورد نیاز برای تولید و عرضه مسکن روستایی، براساس مصوبات طرح‏ هادی روستا‌ها که به تصویب شورای برنامه‏ ریزی و توسعه استان و شورای مسکن استان و مراجع ذی صلاح رسیده است بلافاصله پس از وصول درخواست، به بنیاد واگذار می‌شود.

طبق مادۀ ۲ نیز در روستا‌های واقع در حریم شهر‌های دارای جمعیت ۲۵۰۰۰ نفر تا ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، چنانچه بر اساس مطالعات طرح‏‌های هادی یا امکان‏سنجی توسعه کالبدی، اراضی مذکور مورد نیاز پروژه‌های نهضت ملی مسکن و یا توسعه روستا بوده و در شورای برنامه‏ریزی و توسعه استان و مراجع ذی صلاح به تصویب رسیده و در زمان درخواست بنیاد، اراضی مذکور مشمول ماده ۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نباشد، بر اساس ماده ۴ قانون اخیرالذکر به‏ صورت رایگان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی واگذار می‌شود.

بر اساس مادۀ ۳ تفاهمنامه در روستا‌های واقع در حریم شهر‌های دارای جمعیت ۱۰۰ هزار نفر و بیشتر، اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن متناسب با تعداد متقاضیان واجد شرایط و همچنین به منظور رفع نیازمندی‏های توسعه کالبدی و تولید مسکن روستایی که به تأیید شورای برنامه ‏ریزی و توسعه استان و شورای مسکن استان رسیده است، پس از وصول درخواست به صورت رایگان به بنیاد مسکن واگذار می‏ شود.

مادۀ ۴ بهره ‏برداری از اراضی واگذار شده در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، به صورت اجارۀ ۹۹ ساله به افراد واجد شرایط صورت می‌پذیرد. مادۀ ۵ مسوولیت هر‏گونه پاسخ‏گویی درخصوص اراضی موضوع این تفاهم‏نامه اعم از اعتراض به تشخیص، مالکیت، دعاوی مطروحه در محاکم دادگستری، درخواست بها یا معوض یا سایر عناوین مشابه، بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

مادۀ ۶ با ابلاغ این تفاهم‏نامه، بخشنامه‌های شماره ۴۶۵۹۹/۹۶/۶۰۰ مورخ ۱۳۹۶/۰۹/۲۴ و ۳۲۱۱۸/۹۵/۶۰۰ مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۸ ابطال می‏ شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده