تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۲۱۲۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نقش نیرو‌های کاهشی و افزایشی در بورس بررسی شد

تعادل بازار در تپش جنگ

‌می‌متالز - جریان معاملاتی هفته گذشته بازار، مسیر مبهمی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. حدود دو هفته از آغاز تحولات و تنش‌های بین‌المللی می‌گذرد و بازار‌های مالی با افزایش ریسک ناشی از این تنش‌ها، شرایط مطلوبی طی نمی‌کنند. در این مدت بازار ارز در شرایطی که ماه‌ها در محدوده‌های ثابتی نوسان می‌کرد با رشد قیمتی محسوسی مواجه شد.

به گزارش می‌متالز، با این وجود از اواسط دو هفته گذشته روند نزولی نرخ ارز آغاز شد و در محدوده‌های ۵۰ تا ۵۱هزار تومان نوسان خود را انجام داده است. در این میان بازار سهام غوطه‌ور در رکود نیز با افزایش موج و ریسک بی‌اعتمادی نسبت به آینده تحولات، مسیر نزولی را در پیش گرفت و شرایط نامساعدی در این مدت تجربه کرد. با این وجود هفته گذشته هفته متعادل‌تری برای بازار سهام بود. معاملات هفته چهارم بازار سهام در حالی به اتمام رسید که بیست و ششمین روز مهرماه کاهش ارتفاع نماگر‌های سهامی مسیر مبهمی برای بورس ترسیم کردند. اما هفته گذشته، هفته چندان پر‌افت‌و‌خیزی برای شاخص‌های بازار نبود؛ به طوری که شاخص کل بورس تهران با رشد ۰.۱۸درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه در قله ۲میلیون و ۲۳هزار واحدی ایستاد.

البته نماگر هم‌وزن نیز که سنجه قابل قبولی برای ارزیابی وضعیت همه‌جانبه بازار سهام است، برخلاف سایر نماگر‌های اصلی بازار سهام هفته منفی‌ای پشت سر گذاشت و با افت ۱.۰۷درصدی در ساعات پایانی آخرین روز معاملاتی هفته اخیر در سطح ۶۸۲هزار و ۹۷۶ واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که نشانگر مناسبی برای واکاوی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۸۸درصد سبزپوش شد و در نهایت هفته گذشته معاملاتی را در ارتفاع ۲۵هزار و ۲۶ واحدی به پایان برد.

هفته‌ای که سپری شد میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار ۲هزار و ۶۰میلیارد تومانی را به ثبت رساند. این رقم در حالی به ثبت می‌رسد که میانگین ارزش هفتگی معاملات هفته سوم مهر‌ماه رقم ۲هزار و ۲۴۹ میلیارد تومانی را به خود دیده بود. به علاوه در هفته اخیر حدود یک‌هزار و ۶۷۹میلیارد تومان سرمایه از بازار کوچ کرده که با این وجود نسبت به هفته سوم مهرماه نقدینگی کمتری از بازار خارج شده است. در این بین روز چهارشنبه سه نماد «خودرو»، «اخابر» و «وبملت» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نماد‌های «مارون»، «خاور» و «آریا» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «حفارس»، «ثفارس» و «ثشاهد» سه نماد پرتراکنش روز چهارشنبه بازار بودند.

آینده بازار، مبهم در پرتوی جنگ

بازار سرمایه روز‌های کم رمق و کم نوسان خود را در حالی سپری می‌کند که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک متعدد روز‌های خسته‌کننده‌ای مقابل دیدگان سرمایه‌گذاران به نمایش گذاشته است. حسین مرید‌سادات، کارشناس بازار سرمایه، درباره وضعیت این روز‌های بازار سرمایه گفت: هفته اخیر هفته چندان مطلوبی برای بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران نبود. بازار زیر سایه تحولات و تنش‌های بین‌المللی هفته مطلوبی را پشت‌سر نگذاشت، به صورتی که ابتدای هفته گذشته عرضه‌های پرفشار رمق چندانی برای بازار باقی نگذاشتند. این نشانه‌ها حاکی از این است که بازار حال‌و‌روز خوشی ندارد و ارزش معاملات به صورت نگران‌کننده‌ای پایین است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره افزایش ارتفاع قیمت اسکناس سبزرنگ آمریکایی در روز‌های گذشته بیان کرد: به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار در روز‌های اخیر به دلیل افزایش نااعتمادی‌ها نسبت به آینده این تنش‌هاست و هیجان ناشی از افزایش شعله تنش‌های بین‌المللی، بلاتکلیفی عجیبی را در بازار‌های مالی حاکم کرده است. از طرفی انتشار گزارش‌های شش‌ماهه می‌تواند بازار کم‌رمق این روز‌ها را از باتلاق بی‌اعتمادی و کم‌رونقی تا حدودی نجات دهد. این کارشناس بازار در پایان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار متعادلی برای هفته جاری پیش رو داشته باشیم.

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون وضعیت فعلی بازار گفت: هفته گذشته هفته کم‌رمق مثبت دستوری برای بازار سهام بود، به طوری که نماگر‌های اصلی بازار نوسان چندانی نداشتند و بازار سهام زیر سایه جنگ، هفته چهارم مهرماه را به اتمام رساند. بازار سهام که همچون طفلی حساس از کوچک‌ترین اتفاقات تاثیر می‌گرفت، در هفته اخیر با انتشار اخبار مثبت سبزپوش شد. از این رو به نظر نمی‌رسد روند مثبت کم‌جان هفته گذشته، روند طبیعی بازار سهام باشد. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص افزایش هیجانی ارتفاع نرخ ارز و افزایش تنش‌های بین‌المللی ادامه داد: زمانی که در بخشی از جهان تنشی شکل می‌گیرد، سرمایه‌گذاران به دلیل بروز نااطمینانی نسبت به آینده، به بازار‌های کم‌ریسک، چون طلا روی می‌آورند. از این رو بود که این فلز طلایی در چند روز اخیر برخلاف بازارهایی، چون بازار سهام، از افزایش تقاضای بیشتری برخوردار بوده است. با وجود اینکه از روز چهارشنبه نرخ ارز وارد کانال ۵۱هزار تومان شد، اما برخلاف گذشته نمی‌توان اظهار کرد که بازار نیز به دلیل رشد اسکناس آمریکایی، روند صعودی در پیش خواهد گرفت؛ چرا که در هفته‌های اخیر چنین به میان می‌آید که فرمان‌برداری بازار سهام از بازار ارز کاهش پیدا کرده و نمی‌توان روند مشخصی برای این دو بازار در شرایط فعلی ترسیم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: در صورتی که اتفاق بین‌المللی خاصی در روز‌های آینده رخ ندهد و آتش تنش‌های بین‌المللی مسیر نزولی را آغاز کند، می‌توان انتظار داشت هیجان در بازار‌های مالی کمی فروکش کند و شرایط متعادل‌تری در بازار سهام حکمفرما شود.

محمدصادق میرزایی، کارشناس بازار سرمایه، اوضاع و احوال کنونی بازار را بدین صورت شرح داد: بازار سرمایه در شرایطی به حیات خود ادامه می‌دهد که ارزش معاملات کم‌سو به آفت جانی تبدیل شده است. ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک ناشی از افزایش تنش‌های بین‌المللی روی معاملات بازار سرمایه اثرگذار است. از طرفی انتشار گزارش‌های شش‌ماهه در هفته‌های پیش رو می‌تواند مرهمی هر چند اندک بر زخم‌های بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار اظهارکرد: در صورتی که تنش‌ها و تحولات بین‌المللی در روز‌ها و هفته‌های آینده کاهش پیدا کند، به نظر می‌رسد بازار نهایتا تا محدوده‌های یک‌میلیون و ۹۰۰هزار واحدی اصلاح کند و از آن نواحی با افزایش ارزش معاملات می‌توان رشد ۲۰ تا ۳۰درصدی را برای بازار سهام

متصور بود. میرزایی افزود: در شرایطی که قیمت طلای سیاه در محدوده‌های ۹۰دلار افزایش داشته، می‌توان انتظار داشت بانک مرکزی بتواند نرخ ارز را در محدوده‌های موردنظر تثبیت کند. میرزایی در خصوص وضعیت هفته جاری بازار بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تنش‌ها موقتا افزایش یافته، قیمت دلار کمی افزایش را تجربه کند و بازار سهام نیز روز‌های به نسبت کم‌رمق و متعادلی را با وجود شرایط ثابت تجربه خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده