تاریخ: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۵
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۲۱۲۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازار سرمایه در آستانه آبان ماه همچنان در رکود به‌سر می‌برد

سرنوشت جنگی بورس

‌می‌متالز - دو هفته از آغاز جنگ بین حماس و اسرائیل می‌گذرد. در این مدت بازار‌های مختلف تحت‌تاثیر این جنگ و واکنش کشور‌های مختلف به آن قرارگرفته‌اند. بازار سرمایه ایران در این مدت چهار‌هزار و ۴۲۳‌میلیارد‌تومان خروج پول حقیقی از سهام و حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی داشته و شاخص‌کل طی این دو هفته ۲.۲۳‌درصد منفی بوده‌است.

به گزارش می‌متالز، ارزش معاملات هم در کف حداقلی خود از نظر تکنیکال به‌سر می‌برد؛ این در حالی است که پیش از این نیز بازار سهام در شرایطی رکودی به‌سر می‌برد و از میانه‌های اردیبهشت وضعیتی رو به افول داشت. کارشناسان بازار سرمایه در پیش‌بینی میان‌مدت خود برای نیمه دوم سال شرایطی بهتر از نیمه دوم را درنظر داشتند.

انتظار می‌رفت با روشن‌شدن ابهامات در بازار سرمایه، انتشار گزارش‌های ۶ماهه و کاهش ریسک‌های سیاستگذار بازار سرمایه سرانجام تغییر روند داده و برگردد. در حال‌حاضر و درحالی‌که در آستانه شروع دومین ماه از فصل پاییز قرار داریم و برخی از شرکت‌ها نیز گزارش‌های خوبی از عملکرد خود در نیمه اول سال‌را ثبت کردند، همچنان خبری از برگشت روند در بورس نیست. بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت با انتشار چند خبر مثبت و حمایت‌های صورت‌گرفته، در نهایت توانست کانال روانی دو‌میلیون واحد را ثبت کند. تحلیلگران معتقدند در هفته آینده چنانچه خبری از گسترش جنگ نرسد بازار در نهایت روند هفته گذشته را ادامه خواهد داد.

ادامه روند هفته گذشته

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت کماکان روندی نوسانی داشت، گفت: طبق انتظاری که وجود داشت و با توجه به تخلیه هیجان فروش معامله‌گران و رسیدن مجدد به مرز روانی ذهنی و بسیار مهم دو‌میلیون واحد، شاهد برگشت بازار و بهبود تقاضا از نظر تکنیکال بودیم.

وی ادامه داد: از نظر بنیادی نیز با توجه به حمایت‌های متعدد و قوی صورت‌گرفته پیرامون اخباری که منتشر شد، شاهد افزایش تقاضا بودیم. از جمله این اخبار شروع به‌کار هفت صندوق ETF سهام و تزریق هزار‌میلیارد تومان توسط صندوق توسعه‌ملی به صندوق تثبیت جهت حمایت از بازار بودیم که این موضوع به بهبود روند معاملات و خنثی‌شدن اثرات منفی ناشی از جنگ در فلسطین اشغالی که موجب ایجاد موج فروش مجدد در بازار سرمایه شده‌بود، کمک کرد.

میرزایی گفت: همچنین قیمت‌های جهانی به پیشتازی قیمت نفت مجددا صعودی بودند و نفت‌برنت موفق شد کانال ۹۰ دلار را پس‌بگیرد. در بازار داخل نیز شاهد واکنش دلار به کف محدوده حمایتی ۵۰‌هزار‌تومان بودیم و افزایش تقاضا را در این بازار مشاهده کردیم. برآیند این دو متغیر و حرکت رو به بالای آن‌ها طبیعتا تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه می‌گذارد که شاهد توقف روند ریزشی و اصلاحی بازار سرمایه بودیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: با توجه به موارد مرورشده و روند باثبات و نسبتا صعودی متغیر‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه انتظار می‌رود هفته آینده روندی مشابه هفته‌جاری را شاهد باشیم و اصلاحی بیش از این در بازار سرمایه رخ ندهد و مجموع روند نوسانی با میل حرکت رو به بالا را شاهدباشیم.

میرزایی گفت: سناریوی بدبینانه هم در صورتی رخ خواهد داد که ما شاهد گسترش دامنه جنگ مورد اشاره باشیم به‌شکلی که فعالان بازار سرمایه مجددا از نظر روانی احساس ترس و موج‌های فروش را در بازار ایجاد کنند؛ در غیر این‌صورت احتمالا روند صعودی ملایم و رو به بالایی را در بازار سرمایه شاهد باشیم و همچنین افزایش ارزش معاملات که در هفته‌های اخیر به کف تکنیکال خود رسیده را ببینیم.

سرمایه‌گذاران در انتظار کاهش ریسک‌ها

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: طی دو هفته اخیر و با شروع جنگ میان حماس و اسرائیل سایر ریسک‌های موجود در بازار به حاشیه رفتند. درگیری موجود ترسی را در بازار ایجاد کرد که باعث شد دیگر نه نرخ خوراک مهم باشد، نه نرخ بهره بین‌بانکی و سایر ریسک‌های بازار در نتیجه این تنش سیاسی خارجی کمرنگ شدند. خبری هم مبنی‌بر افزایش نرخ خودرو در ایران‌خودرو منتشر شد که خبر آن مانند بخش زیادی از اطلاعیه‌ها قبل از انتشار در کدال در بازار نشت کرده‌بود.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر جریان نقدینگی در بازار سرمایه نیست و جریانی که باید در بازار ایجاد شود نیز کنار ایستاده تا ریسک‌های موجود در بازار مرتفع شود تا بعد وارد بازار شود، بنابراین انتظار نمی‌رود در هفته آینده اتفاق خاصی در بازار بیفتد و نهایتا شاید بازگشایی نماد ایران‌خودرو تاثیر کوچکی بر بازار بگذارد و بعد ادامه روند گذشته را ببینیم.

رئیسی همچنین گفت: اتفاقی که برای اونس طلا افتاده یا افزایش قیمت نفتی که ایجادشده نیز به دلیل ریسکی است که در جهان وجود دارد و در نتیجه اتفاق خوبی ایجاد نشده‌است. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند سرمایه خود را در محلی نگه دارند که کمترین ریسک را دارد؛ مانند اوراق درآمد ثابت.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: در چنین شرایطی به‌نظر نمی‌رسد گزارش‌های عملکرد شرکت‌های بورسی در نیمه اول سال بتواند تغییری در شرایط بازار ایجاد کند و احتمالا تاثیر آن تا حدود زیادی خنثی می‌شود؛ همان‌طور که انتظار می‌رفت گزارش‌های سه‌ماهه فصل بهار بتواند در روند رکودی بازار تغییری ایجاد کند، اما حتی شرکت‌هایی که گزارش‌های خوبی را برای فصل بهار ارائه کردند نیز نتوانستند در روند بازار در آن زمان تغییر خاصی ایجاد کنند. بازار در شرایطی نیست که بتواند از عوامل بنیادی مانند گزارش‌ها تاثیر بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده