تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۳۲۱۶۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگرانی‌ها از ادامه روند رکودی در بازار شدت گرفت

تهدید کاهش ارزش معاملات

‌می‌متالز - ارزش معاملات به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین آیتم‌های تغییر روند در بازار سرمایه وضعیت مساعدی ندارد. درحالی‌که طی ۳۴روز معاملاتی اخیر میانگین ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم در بورس و فرابورس زیر چهار‌هزار میلیارد‌تومان بوده‌است، در ۵ روز معاملاتی اخیر نیز نتوانسته از کانال ۴هزار میلیارد‌تومانی بالاتر بیاید.

به گزارش می‌متالز، روز گذشته نیز ارزش معاملات خرد ۳۵۶۱‌میلیارد‌تومان بود و درحالی‌که ۳۱۱‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بورس و فرابورس خارج شد، شاهد ورود ۱۴‌میلیارد‌تومان پول به انواع صندوق‌ها در بورس و فرابورس بودیم. کارشناسان ادامه روند موجود در ارزش معاملات را نگران کننده می‌دانند و برخی از آن‌ها معتقدند چنانچه این وضعیت ادامه‌دار شود، احتمال ریزش‌های شدید در بازار سرمایه وجود دارد. اتفاق قابل‌توجه دیگر در بورس دیروز رشد در برخی از نماد‌ها بود، برخی از کارشناسان در این‌خصوص احتمال نشت اطلاعات را پررنگ می‌دانند. علاوه‌بر این روند معاملات بازار سرمایه در دو روز اخیر به نحو چشمگیری از گزارش‌های نامطلوب ۶ماهه خودروسازان و تداوم زیان‌سازی سنگین آن‌ها نیز متاثر شد.

روند خطرناک

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: از ابتدای هفته‌جاری ارزش معاملات بازار سرمایه به‌شدت پایین آمده‌است. اگر این ارزش معاملات طولانی‌مدت باشد، می‌تواند برای بازار خطرناک باشد. روز گذشته نیز شاخص‌کل منفی بود. در شرایطی که ثباتی در دنیا نیست طبیعتا بازار سرمایه ایران نیز واکنش منفی خواهد داشت، اما روز گذشته برخی از سهم‌ها واکنش متفاوتی نسبت به کلیت بازار داشتند. وی ادامه داد: سهم «وبملت» که به نزدیک صف خرید هم رسید، توانست «دارا» را با خود بالا بیاورد. اتفاقی که در حال رخ‌دادن است، تحرکات در تک سهم‌های کوچک است و این اتفاق به واسطه اخباری می‌افتد که ما از آن خبر نداریم و این خیلی مهم است. من به گورستان کدال اشاره می‌کنم. گورستانی که بعد از اینکه سهم رشد می‌کند و کسانی که از اطلاعات خبر دارند آن را می‌خرند، تازه اطلاعات را منتشر می‌کند و این اتفاق خوشایند و مناسبی برای بازار سرمایه که شعار آن شفافیت است، نیست.

عصاری افزود: به‌نظر می‌رسد بانک ملت حاوی اطلاعاتی است که به‌زودی در کدال منتشر خواهد شد و احتمالا عده‌ای از این اطلاعات خبر داشتند. بانک ملت سهم بزرگی است و در صورتی‌که شبندر یا پالایشگاه بندرعباس نزدیک صف‌فروش هستند در حال رسیدن به صف خرید بود. علت این موضوع احتمالا در چند روز آینده مشخص خواهد شد. در گروه بانکی متاسفانه بانک دی تعلیق‌شده و خبر افزایش سرمایه قابل‌توجه بانک آینده نیز رسیده‌است. بانکی که رسانه‌ها از زیان انباشته آن خبر دادند؛ حالا افزایش سرمایه آنچنانی داشته که موضوع قابل‌توجهی است. این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد کم‌رمقی بازار به حدی است که حتی اگر تعطیل باشد هم اتفاق خاصی نمی‌افتد، اما این پدیده بیش از این نباید ادامه یابد.

اگر ارزش معاملات افزایش نیابد باعث ریزش بازار در روز‌های آینده خواهد شد و، چون دچار پدیده خستگی در بازار خواهیم شد، این ریزش شدید خواهد بود. عصاری گفت: از نکات مثبت بازار هم این است که خریداری در بازار وجود ندارد و منفی‌های کمی که می‌خورد هم به واسطه خرید و فروش بازارگردانان است. سهامداران حقیقی تمایل زیادی به‌فروش ندارند و منتظر یک خبر سیاسی مثبت هستند تا بازار رو به بالا حرکت کند. همچنان منتظر اخبار مثبت هستیم تا یک رشد خوب اتفاق بیفتد؛ آنچنان‌که بتواند بازار را به سمت بالا حرکت دهد.

درهم تنیدگی کلیت بازار با خودرو

حسن حسین نیا، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه روند معاملات بازار سرمایه در روز یکشنبه به نحو چشمگیری از گزارش‌های نامطلوب ۶ماهه خودروسازان و تداوم زیان‌سازی سنگین آن‌ها متاثر شد، گفت: واقعیت لیدرمحوری بورس کشورمان در مقطع فعلی روند کلی معاملات را به گروه خودرویی گره زده است. به‌رغم گزارش‌های خوب صنایع دیگر و صنایع بزرگی مانند پالایشی‌ها و فلزات، جو منفی خودرویی‌ها بیشترین تاثیر را بر تصمیم‌گیری معاملات داشت. وی افزود: می‌توان گفت تابوی قیمت‌گذاری دستوری و تبعات آن برای فعالان بازار اهمیت بالایی دارد و از این‌رو اخبار و بار روانی آن در کلیت بازار و حتی در صنایع و سهام شرکت‌های غیر‌مرتبط نیز اثرگذاری ملموسی دارد. حمایت‌های حقوقی در کنار اخبار و شایعات افزایش احتمالی نرخ تسعیر ذخایر ارزی در برخی سهام مانند بانک ملت باعث شد تا در بازه مثبت مورد دادوستد قرار گیرد و باید درخصوص این شنیده‌ها در روز‌های آینده منتظر شفاف‌سازی بیشتر از سوی بانک‌مرکزی باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده