تاریخ: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۵۶
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۲۲۵۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
از ۴۰ همت برنامه‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان:

۴۰۰ میلیون یورو به نوسازی تجهیزات اختصاص داده می‌شود

‌می‌متالز - شرکت فولاد خوزستان دومین تولیدکننده فولاد ایران و نخستین و بزرگ‌ترین صادرکننده در کشور است. لاین فولادسازی ۴۰ همت برنامه توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش می‌متالز، در این راستا «محمود لندی» معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان، رئیس هیات‌مدیره فولاد شادگان و مرد سال فولاد ایران در سال ۱۴۰۲، در نشستی خبری در حاشیه نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ عنوان کرد: اختصاص ۴۰ همت برنامه توسعه‌ای در فولاد خوزستان، عدد قابل‌توجهی است که مهم‌ترین پروژه در حال راه‌اندازی این شرکت، مگامدول است که امیدواریم تا آذرماه، تولید آهن اسفنجی این مگامدول وارد بازار ایران شود که سبب تحولی در این بازار خواهد شد و به نوعی زنجیره تولید را در کشور تکمیل خواهد کرد. علاوه بر این با به مدار آمدن زمزمه و تولید این واحد، حدود یک میلیون تن مازاد خواهیم داشت که مورد نیاز شرکت‌های کوچک و شرکت‌هایی با کوره‌های القایی و واحد‌هایی که پلنت آهن اسفنجی ندارند، خواهد بود. این طرح می‌تواند بازار آهن اسفنجی را در کشور کنترل کند. پروژه دیگر فولاد خوزستان، اسلب عریض است که در سال ۱۴۰۴ وارد مدار می‌شود. با وارد شدن این پروژه نیاز فولاد اکسین و شرکت‌های نوردی برای فولاد‌های آلیاژی و اسلب‌های خاص کاربرد دارد و در حقیقت ارزش‌افزوده بالایی برای شرکت فولاد خوزستان ایجاد می‌کند. پروژه‌های جانبی دیگر مانند پروژه اکسیژن را در دست اقدام داریم. در کل در مجموعه فولاد خوزستان به‌دنبال تولید محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا هستیم. در فولاد شادگان نیز به‌دنبال تولید محصولاتی هستیم که در فولاد خوزستان امکان تولید آن وجود ندارد و در این فولادسازی از فناوری روز استفاده کرده‌ایم.

۴۰۰ میلیون یورو به نوسازی تجهیزات اختصاص داده می‌شود

لندی در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» مبنی بر اینکه با توجه به ۴۰ همتی که برای طرح‌های فولاد خوزستان در نظر گرفته‌اید آیا طرحی برای اسلب نازک (thin slab) نیز در نظر گرفته شده است؟ همچنین آیا صادرات آهن اسفنجی خواهید داشت؟ گفت: در حال حاضر، فولاد خوزستان برنامه‌ای برای اسلب نازک (thin slab) ندارد، ظرفیت ریخته‌گری و اسلب فولاد خوزستان، اسلب عریض با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن است که نیاز فولاد اکسین و حتی شرکت‌های منطقه را برآورده می‌کند و حتی بخشی را برای صادرات برنامه‌ریزی می‌کنیم. در مورد آهن اسفنجی نیز یک میلیون تن آهن اسفنجی مازاد خواهیم داشت. ما از دو سال پیش پیش‌بینی کرده بودیم و برنامه صادرات را مد نظر قرار داده بودیم و سال گذشته دو کشتی صادرات آهن اسنفجی و امسال نیز یک کشتی داشته‌ایم و به صورت کلی ساز و کار صادرات آهن اسفنجی به منطقه را آماده کرده‌ایم، البته با این شرط که در داخل کشور نیازی به آهن اسفنجی وجود نداشته باشد. یکی از بازار‌های ما در زمینه آهن اسفنجی ترکیه خواهد بود، با توجه به این موضوع که ترکیه هفتمین تولیدکننده فولاد جهان است و حدود ۴۰ میلیون تن قراضه از کشور‌های مختلف به‌ویژه آمریکا خریداری می‌کند، برایش به‌صرفه نخواهد بود و یکی از نقاط ضعف تولید فولاد در ترکیه همین موضوع است. با توجه به همسایگی ما با ترکیه و همچنین مازاد آهن اسفنجی، می‌توانیم بخشی از نیاز کشور‌های ترکیه و عراق را تامین کنیم که بهترین هدف‌های صادراتی برای ما به‌شمار می‌روند.

لندی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه نوسازی ماشین‌آلات اقداماتی انجام داده‌اید، عنوان کرد: بخشی از ۴۰ همتی که برای طرح‌های توسعه‌ای در نظر گرفته‌ایم، بخشی از آن، یعنی حدود ۴۰۰ میلیون یورو برای نوسازی تجهیزات اختصاص داده‌ایم.

ایجاد ظرفیت ۱۳.۶ میلیون تنی فولاد

وی در ادامه عنوان کرد: این مجموعه فولادسازی هلدینگی (گروه فولاد خوزستان) متشکل از چندین شرکت فولادسازی است و از ابتدای زنجیره که معدن به‌شمار می‌رود، فعال است و در استان خراسان یک معدن سنگ آهن دارد که بخشی از کنسانتره فولاد خوزستان را تامین می‌کند و در زنجان نیز یک معدن دیگر دارد. همچنین فولاد خوزستان در بالادست در کنستانتره سرمایه‌گذاری کرده است. فولاد خوزستان گندله‌سازی، آهن اسفنجی، شمش بلیت و بلوم و اسلب را تولید می‌کند.

وی همچنین با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این فولادسازی گفت: در فولاد خوزستان ما طرح‌های توسعه‌ای تولید ۱۳.۶ میلیون تن را تا افق ۱۴۱۰ در دست اقدام داریم. همچنین فولاد شادگان را با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در شهر شادگان داریم که به‌زودی واحد فولادسازی آن راه‌اندازی می‌شود که با این طرح، ۸۰۰ تن شمش به ظرفیت فولاد خوزستان افزوده خواهد شد. در کل برنامه توسعه فولاد شادگان را تا ظرفیت ۲ میلیون تن در دست برنامه‌ریزی داریم.

پیگیر تولید فولاد سبز

معاون بهره‌بهره‌برداری فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به موضوع تولید فولاد سبز عنوان کرد: ایران در دنیا، سبزترین فولاد را تولید می‌کند و اگر بررسی‌های جهانی را مورد توجه قرار دهید، در زمینه فولاد سبز ایران جزو چند کشور نخست به‌شمار می‌رود. به‌تبع فولاد خوزستان نیز همین را در پیش‌رو گرفته است. اقدام جدیدی در فولاد شادگان انجام می‌دهیم که در جهان بی‌نظیر است و به‌دنبال این موضوع هستیم که هیدروژن را در احیای مستقیم استفاده کنیم. ما قصد داریم از محصولات جانبی و by product ظرفیت شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی استفاده کنیم که در این راستا فولاد شادگان نخستین شرکت پیشرو در ایران و حتی جهان است.

۴۰۰ میلیون یورو به نوسازی تجهیزات اختصاص داده می‌شود

مدیریت تامین انرژی در فولاد خوزستان

لندی در پاسخ به این پرسش که چگونه محدودیت‌های برق در سال‌جاری را پشت‌سر گذراندید، گفت: یکی از چالش‌های صنعت فولاد به‌صورت کلی در زمینه انرژی به معنای تامین برق، گاز و آب است. ما در گروه فولاد خوزستان با مشکل تامین آب روبرو نیستیم، به‌خاطر اینکه شرکت‌های مجموعه فولاد خوزستان در نقاطی مستقر هستند که آب کافی وجود دارد و همچنین پساب شهر‌ها را خریداری می‌کنیم و دوباره از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در زمینه برق نیز همانند سال گذشته انتظار داشتیم که به ما محدودیت بدهند. سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن تولید شمش از دست رفته به‌خاطر محدودیت برق داشتیم، اما امسال شرایط بدتر از سال گذشته بود و به همین دلیل فولاد خوزستان حدود ۵۵۰ هزار تن شمش از دست رفته داشته است. در این راستا و برای مدیریت انرژی دو اقدام اساسی انجام دادیم، یکی اینکه در این زمان تعمیرات و نوسازی‌های کارخانه را انجام دادیم و پروژه‌هایی که نیاز به توقف بخشی از تولید داشت را جلو بردیم. با فروش آهن اسفنجی و برنامه‌ریزی که انجام دادیم، بخشی از سود شرکت را با فروش محصول میانی جبران کردیم. همچنین با آغاز پروژه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی که جزو پروژه‌های کلیدی فولاد خوزستان به‌شمار می‌رود، به صورت کلی مشکل تامین برق برای این فولادسازی مرتفع خواهد شد.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

عناوین برگزیده