به گزارش میمتالز، با این افتتاح، چشم انتظاری بیش از دو دههای مردم غیور استان کردستان برای شنیدن سوت قطار در راه آهن" همدان سنندج" به ایستگاه آخر رسید و بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.
مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان که در این مراسم حضور داشت گفت: آنچه حلاوت و شیرینی افتتاح این پروژه را در اذهان ماندگار میسازد و همچنین لبیکی دوباره بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت "ساخت داخل" است، بهره گیری از دانش و توان نیروی انسانی مجرب ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا میباشد.
وی افزود: این مجتمع عظیم صنعتی کل ریل مورد نیاز این پروژه را مطابق با به روزترین استاندارد ریل دنیا (EN ۱۳۶۷۴) تولید کرد تا یک بار دیگر ثمره دانش و تجربه جوانان ایران زمین، بدون کوچکترین وابستگی، عمران و آبادانی را در این مرز پُر گهر توسعه دهنده باشند.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: خوشبختانه ذوب آهن اصفهان با تلاش و همت متخصصین و کارگران خود موفق شده نقش مهمی در توسعه صنعت حمل و نقل ریل ایفا کند و بسیار خرسندیم که این صنعت استراتژیک با تلاشهای صورت گرفته متکی به توان داخلی است و به ویژه در تامین محصول ریل با هیچ مشکلی مواجه نیست.
عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هفته نامه آتشکار با اشاره به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت: نکته کلیدی در خصوص اَبر پروژه ریلی همدان- سنندج این است که ۱۸ هزار و ۲۰۰ تن ریل مورد نیاز این پروژه از نوع ۶۰ E ۱و با گرید R ۲۶۰ و مطابق با استاندارد بین المللی EN ۱۳۶۷۴ توسط ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده ریل در غرب آسیا تولید و به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جهت نصب در این پروژه تحویل داده شده است.
وی افزود: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان یک ظرفیت استراتژیک است و برای تحقق این مهم، تلاشهای شبانه روزی بسیار زیادی انجام گرفته است و بنابراین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، همواره این خودکفایی بزرگ را حفظ نموده و در راستای رشد تولید آن همراهی لازم را دارد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور در ادامه به راه آهن همدان- سنندج پرداخت و تصریح کرد: سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.
خطیبی بیان کرد: طول این پروژه ریلی حدود۱۵۰ کیلومتر است و همچنین در کل محور همدان - سنندج نیز ۱۹ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن در مسیر تهران- همدان و سایر آن در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است.
معاون شرکت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشور اظهار داشت: خط ریلی همدان- سنندج که ارزش روز آن ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، مراکز استانهای کردستان و همدان را به شبکه ریلی متصل میکند. به نوعی میتوان گفت این خط ریلی، ارتباط مرکز کشور را به سمت غرب ایران برقرار میکند و در توسعه پایدار بخش اقتصاد کشاورزی، گردشگری، صنعتی و خدماتی نیز نقش شایان توجهی دارد، زیرا در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، حمل و نقل ریلی نقش بی بدیلی در امنیت سرمایهگذاری و توسعه پایدار ایفا مینماید. وی بیان کرد: در سال اول بهره برداری از این محور ریلی میزان ۱/۸ میلیون تن بار و ۴۵۰ هزار نفر مسافر برای آن پیش بینی شده است و در سال بیستم بهره برداری نیز۲/۸میلیون تن بار و ۹۵۰ هزار نفر مسافر با اتصال به مرز باشماق قابل پیش بینی میباشد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای کشورگفت: این خط راهآهن برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و مصوب شده که در فازهای بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق امتداد یابد که تکمیل این مسیر یک ابر پروژه ریلی محسوب میشود و ترانزیت ریلی غرب کشور را متحول میکند، لذا این اقدام نشاندهنده عزم دولت سیزدهم در گسترش شبکه ریلی کشور است.
خطیبی بیان کرد: این محور از غرب تهران شروع میشود و شهرهای رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، شهر بهار، قروه، دهگلان و سنندج را تحت پوشش قرار میدهد.
منبع: ذوب آهن اصفهان