تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۴
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۲۲۹۵۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت تیرآهن ۱۵ آبان ۱۴۰۲/ بحران تامین انرژی مسیر بازار آهن را تغییر می‌دهد؟

‌می‌متالز - با وجود رکود حاکم بر بازار آهن و قیمت تیرآهن و کاهش قیمت بسیاری از آهن‌الات نسبت به هفته قبل، ممکن است مسیر پیش روی بازار آهن متفاوت از ماه‌های گذشته باشد؛ چراکه در روز‌های گذشته تقاضای آهن اسفنجی در بورس افزایش یافت و ممکن است با شروع سرمای هوا و به تبع آن کمبود گاز و کاهش عرضه آهن اسفنجی، معادلات عرضه و تقاضای این محصول و سایر محصولات فولادی بر هم بخورد.

به گزارش می‌متالز، بررسی شرایط بازار آهن و قیمت میلگرد نشان می‌دهد جدیدترین قیمت تیرآهن در روز گذشته در هر شاخه از سایز‌های مختلف شرکت‌های تولیدکننده در بنگاه‌های تهران و اصفهان بین دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان عرضه شد. عمده قیمت‌ها نسبت به روز قبل ثابت بوده و فقط در چند مورد شاهد افت یا افزایش جزئی قیمت هستیم، اما قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته در بیشتر موارد کاهش جزئی داشته است.

قیمت بیشتر انواع ورق سیاه نیز نسبت به روز گذشته ثابت یا کاهشی بوده است. بر این اساس جدیدترین قیمت هر رول از انواع ورق سیاه بسته به سایز و شرکت تولیدکننده بین حدود ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳۵ هزار تومان قیمت دارد. البته قیمت بیشتر انواع ورق سیاه نسبت به هفته قبل روند نزولی داشته است.

قیمت ورق رنگی نیز با کاهش ۰.۵ تا ۳.۵ درصدی نسبت به روز قبل به حدود ۵۰ هزار تومان تا حدود ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. قیمت انواع ورق رنگی نسبت به هفته قبل حدود کاهش تزدیک بیش از یک درصدی دارد.

قیمت بیشتر انواع پروفیل ساختمانی نیز نسبت به روز گذشته ثابت بوده است. قیمت هر پروفیل ساختمانی شش متری به ۳۲ هزار و ۷۰۰ تا ۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد. البته بیشتر این قیمت‌ها نسبت به هفته قبل روند کاهشی داشته است.

فاکتور‌های اثرگذار در بازار آهن

به طور کلی قیمت آهن‌آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این فاکتور‌ها می‌توان به نوسانات قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، میزان صادرات و واردات، هزینه‌های حمل‌و‌نقل و ... اشاره کرد.

در ماه‌های اخیر هم در بیشتر موارد شاهد رکود و ثبات طولانی در بازار آهن به دلیل رکود در بازار مسکن، کاهش قیمت‌های جهانی و همچنین اخبار سیاسی مثبت و به تبع آن کنترل نسبی نرخ ارز بودیم. بر این اساس ماه‌ها بود که بازار آهن داخلی به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود نقدینگی، گرفتار رکود بود و تقاضای مؤثری در آن مشاهده نمی‌شد.

در اصل اخبار مرتبط با توافق هسته‌ای در ماه‌های اخیر باعث شد مردم منتظر کاهش نرخ ارز باشند و برای خرید دست نگه دارند. از طرف دیگر سیاست‌های انقباضی بانک‌ها منجر به کاهش پرداخت وام‌ها شده و در نتیجه نقدینگی از دست مردم خارج شده است.

از طرف دیگر کاهش قیمت جهانی نیز در پی دامپینگ روس‌ها در بازار و رقابت منفی بین خودشان برای صادرات و نابسامانی در بازار چین بوده است. در اصل چین به دلیل مشکلاتی که در حوزه مسکن داشته، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته که منجر به رکود شده است. در آمریکا و اروپا نیز افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم منجر به کاهش ساخت و ساز و توسعه شده است. در مجوع همه این شرایط منجر به رکود در بازار جهانی فلزات در ماه‌های گذشته شد.

بحران تامین انرژی مسیر بازار آهن را عوض می‌کند؟

با این حال ممکن است مسیر پیش روی بازار آهن متفاوت از ماه‌های گذشته باشد. چراکه در سال‌های گذشته ناترازی تأمین گاز به ویژه در ایام سرد سال منجر شده که بسیاری از صنایع که در تابستان با کمبود برق مواج بودند، در زمستان هم با چالش‌ها تامین گاز مواجه شوند.

همچنین در روز‌های گذشته شاهد افزایش تقاضای آهن اسفنجی در بورس بودیم و همانطور که اشاره شد پیش بینی می‌شود با شروع سرمای هوا و به تبع آن کمبود گاز و کاهش عرضه آهن اسفنجی، ممکن است عرضه و تقاضای این محصول را به هم بریزد و قیمت سایر محصولات زنجیره فولاد و کل بازار آهن را تحت تأثیر قرار داد. در اصل کمبود گاز پروسه تولید آهن اسفنجی را با مشکل مواجه می‌کند و به همین ترتیب کمبود آهن اسفنجی سایر محصولات زنجیره فولاد و همچنین درآمد و حاشیه سود صنایع فولادی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چنانچه در سال‌های گذشته هم شاهد بودیم قطع و سهمیه‌بندی گاز تولیدکنندگان آهن اسفنجی موجب کاهش تولید و عرضه آهن اسفنجی و افزایش قیمت در بازار آهن شد.

از طرف دیگر در روز‌های اخیر، شاهد رشد قیمت شمش صادراتی ایران، افزایش تدریجی ونوسانات قیمت دلار و کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا بودیم که ممکن است منجر به افزایش تدریجی قیمت آهن شوند. هرچند نبود نقدینگی و افت تقاضای برخی محصولات در فصل زمستان و همچنین رکود شدید بازار مسکن باعث می‌شود این افزایش قیمت احتمالی شدید نباشد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده