تاریخ: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۲۳۲۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست اداره آموزش بازار سرمایه خبر داد:

تغییر رویکرد سیاست‌گذار درحوزه برگزاری دوره‌های کارشناس حرفه‌ای (MBA) و مدیریت حرفه‌ای (DBA) بازار سرمایه

‌می‌متالز - مهرداد عاصی، از تغییرات اساسی در سیاست‌گذاری دوره‌های آموزشی MBA و DBA بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مهرداد عاصی، سرپرست اداره آموزش بازار سرمایه با بیان‌اینکه در پی تغییرات ساختاری ایجاد شده در اداره آموزش و با نظر مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، مأموریتی به این اداره محول شد تا با توجه به برخی نارسایی‌هایی که در فرآیند‌های آموزشی این دوره‌ها گزارش شده بود، اقداماتی در راستای بازنگری در ساختار‌ها و رویه‌های علمی و اجرایی مربوطه انجام گیرد، گفت: کارشناسان این اداره نسبت به آسیب‌شناسی این دوره‌ها اقدام کردند و پس از شناسایی نقاط ضعف و کاستی‌های موجود، نقشه راه جدیدی تبیین شد که پس از تأیید کمیته راهبری آموزش و گواهینامه‌های حرفه‌ای و با نظر موافق ریاست سازمان، به مراکز برگزارکننده دوره‌های حرفه‌ای بازار سرمایه ابلاغ شد. بنابراین؛ انتظار داریم با ساختار جدید، شاهد افزایش محسوس کیفیت علمی و آموزشی این دوره‌ها باشیم.

وی در توضیح تغییرات فرآیند پذیرش دانش‌پذیران و اعطای گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای اذعان داشت: پذیرش دانشجو مشتمل بر مصاحبه ورودی، آزمون پایان ترم مراکز آموزشی و آزمون متمرکزی است که توسط شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس برگزار می‌شود.

عاصی تأکید کرد: این فرآیند برای هر دو دوره کارشناس حرفه‌ای بازار سرمایه (MBA) و مدیریت حرفه‌ای بازار سرمایه (DBA) مصداق داشته و یکسان است. همچنین امکان برگزاری دوره‌های آموزشی بازار سرمایه بدون اعطای گواهی‌نامه حرفه‌ای نیز فراهم شده است که متفاوت از دوره‌هایی است که گواهی‌نامه حرفه‌ای در پایان اعطا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سرفصل‌های این دوره‌های آموزشی به صورت کاربردی طراحی شده است تا امکان جذب فراگیرانی که به دنبال مباحث کاربردی هستند نیز میسر باشد، گفت: با توجه به رسالت سازمان بورس در حوزه آموزش، شرایط دوره‌های بدون اعطای گواهینامه برای آن دسته از متقاضیانی تدوین شده است که فارغ از گواهینامه‌های حرفه‌ای، به دنبال دریافت آموزش تخصصی در حوزه بازار سرمایه هستند و طبعاً این گروه جهت حضور در کلاس‌های آموزشی، هزینه کمتری هم پرداخت می‌کنند. همچنین این داوطلبان امکان شرکت در دوره به صورت مجازی را نیز دارند که برای متقاضیان اخذ گواهینامه چنین امکانی میسر نیست.

عاصی درخصوص پیش نیاز‌های پذیرفته شدن در دوره‌ها بیان کرد: از ضروریات پذیرش فراگیر در دوره‌های آموزشی، داشتن سابقه بیمه فعالیت در نهاد‌های مالی یا تشکل‌های خود انتظام مرتبط با بازار سرمایه است که داوطلبان پس از اخذ سوابق بیمه‌ای خود باید آن را به تأیید نهاد مذکور برسانند. این موارد پیش از شروع دوره و در جلسه مصاحبه ورودی بررسی می‌شود.

سرپرست اداره آموزش بازار سرمایه اعلام کرد: دستورالعمل آموزش و گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای در فرآیند تدوین قرار گرفته و ابلاغیه فعلی اجازه برگزاری یک دوره آموزشی از سوی مراکز آموزشی را می‌دهد.

وی ادامه داد: ساختار جدید دوره‌ها نهایی شده؛ اما با توجه به تغییرات بنیادی ایجاد شده و تا زمان تدوین کامل سرفصل‌ها، به مراکز مجری صرفاً اجازه ثبت‌نام در یک دوره داده شده است.

عاصی درخصوص شهریه دریافتی از دانش‌پذیران گفت: شهریه دریافتی از دانش‌پذیران از استاندارد‌های داخلی مراکز مجری در برگزاری دوره‌های آموزشی پیروی می‌کند و مراکز با توجه به شاخص‌های مختلف هزینه‌ای و رقابتی نسبت به اخذ شهریه متناسب اقدام می‌کنند.

وی تاکید کرد: آنچه از سوی مدیریت پژوهش و با همکاری شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس اجرا خواهد شد، نظارت بیشتر بر فرآیند‌های برگزاری آموزشی و مراکز برگزار کننده خواهد بود.

سرپرست اداره آموزش بازار سرمایه درخصوص افرادی که قبل از ابلاغیه جدید ثبت نام کردند و هنوز فارغ التحصیل نشدند، گفت: ابلاغیه جدید عطف به ماسبق نشده و دانش‌پذیران در حال تحصیل، با همان شرایط اعلامی حین ورود به دوره، امکان فارغ‌التحصیلی دارند.

وی همچنین اظهار داشت: مراکز دارای مجوز برگزاری دوره‌ها می‌توانند ثبت‌نام دوره‌ها را با شرایط ابلاغی از جمله عناوین درسی اعلامی شروع کنند. تلاش من و همکاران بر آن است تا در اسرع وقت سرفصل‌های جدید به مراکز ابلاغ شود. در حال حاضر و با توجه به بازه زمانی مدنظر برای ثبت‌نام و انجام مصاحبه از دانش‌پذیران، خللی در برگزاری کلاس‌ها به این دلیل متصور نیست. همچنین درخصوص واحد‌های پیش‌نیاز، با نظر اعضای کمیته مصاحبه ورودی و با توجه به رشته تحصیلی هر دانش‌پذیر و به ویژه آن‌دسته از دانش‌پذیرانی که در حوزه‌های غیر مرتبط با حوزه بازار سرمایه تحصیل کرده‌اند، واحد‌های درسی موردنیاز برای ارتقای سطح ایشان تعیین و تدوین خواهد شد.

مهرداد عاصی در پایان خاطرنشان کرد: به علاقمندان و دانش‌پذیران این اطمینان را می‌دهیم که با جدیت پیگیر ارتقای کیفیت این دوره‌ها هستیم و توقف چندماهه پذیرش در مراکز مجری نیز به همین علت بود که با تدوین ساختار جدید و نظارت بیشتر، امید به رفع آن داریم. همچنین با طراحی جدید صورت گرفته، ضمن ارتقای کیفیت دوره‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، شاهد تامین و تربیت بخشی از نیروی انسانی متخصص و حرفه‌ای مورد نیاز بازار سرمایه کشور از طریق این دوره‌ها باشیم.

وی همچنین با اذعان به درخواست‌های متعدد دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برای برگزاری این دوره‌ها اظهار داشت: مراکزی که نتوانند کیفیت دوره‌های آموزشی خود را ارتقا دهند و کیفیت مطلوب مدنظر سازمان را رعایت کنند، از چرخه اعتماد سازمان خارج شده و امکان برگزاری دوره آموزشی نخواهند داشت.

سرپرست اداره آموزش بازار سرمایه اعلام کرد: مرکز تماس بازار سرمایه با شماره ۶۳۷۵ پذیرای نظر‌ها انتقاد‌ها و پیشنهاد‌های دانش‌پذیران و علاقمندان این حوزه است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده