تاریخ: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۲۳۳۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس خانه معدن ایران:

ماشین آلات معدنی موجود در کشور بعضا ۳۰ سال کار کرده‌اند/تشکیل کمیته ماشین آلات در خانه معدن

‌می‌متالز - محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت: امروز استهلاک ماشین‌آلات معدنی در کشور به گونه‌ای است که به طور متوسط ۱۸ تا ۲۰ سال و بعضا ۳۰ سال کار کرده‌اند و عمر مفید آن‌ها به اتمام رسیده است و فعالیت با این نوع ماشین آلات توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در حاشیه نمایشگاه هفدهمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی؛ ماشین آلات و تجهیزات، راهسازی و صنایع وابسته اظهار داشت: باید در مقوله ماشین آلات معدنی مطابق با استاندارد‌های جهانی اقدام کنیم. استاندارد‌های موجود نمی‌تواند از معادن به عنوان سرمایه ملی بهره برداری کند. امروز در بخش معدن مطابق با هر طرح بهره برداری، ماشین مناسب بهره برداری از آن مطابق با فعالیت در معادن اعم از زیر زمینی، روباز و... تعریف می‌شود. اما در شرایط کنونی کشور این روند به صورت عکس اتفاق می‌افتد؛ یعنی معدنکار با توجه به ماشین آلات موجود در بازار طرح تعریف می‌کند.

وی افزود: معدنکاران ما به لحاط اقتصادی در شرایط مناسبی نیستند و نمی‌توانند ماشین‌آلات مستهلک خود را در راستای کنترل قیمت به‌روزرسانی کنند. قطعا هرچه ماشین آلات قدیمی‌تر باشد مسائل و افزایش قیمت در قیمت تمام شده را رقم خواهد زد. امروز استهلاک ماشین‌آلات معدنی در کشور به گونه‌ای است که به طور متوسط ۱۸ تا ۲۰ سال و بعضا ۳۰ سال کار کرده‌اند و عمر مفید آن‌ها به اتمام رسیده است و فعالیت با این نوع ماشین آلات توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس خانه معدن تصریح کرد: علاوه بر این سوخت ماشین آلات باید مطابق با استاندارد‌های جهانی باشد. اکنون اگر بخواهیم ماشین معدنی ساخت سال ۲۰۲۲ را وارد کشور کنیم با چالش سوخت مواجه خواهیم شد. در نتیجه ناچار هستیم تا مطابق با سوخت موجود در کشور برای تامین ماشین آلات سرمایه گذاری کنیم. در غیر این صورت باید با روش‌های نوآورانه و با تفکرات استارت‌آپی سوخت موجود را به سوخت قابل مصرف در این حوزه تبدیل کنیم. ما باید همه چیز را تطبیق دهیم. مجبور هستیم سوخت خود را تغییر دهیم و به استاندارد مینیموم یورو ۴ تبدیل کنیم.

بهرامن ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور و بسته بودن بازار‌ها به روی ما باید دائما در حوزه ماشین آلات فعالیت و آن را به روزرسانی کنیم. ما در خانه معدن کمیته ماشین‌آلات تشکیل دادیم تا بتوانیم راه‌های کسب بهره‌وری حداکثری را در عرصه‌های مختلف از جمله سوخت، تامین قطعات و سایر موضوعات که دغدغه امروز فعالان و سرمایه گذاران است را دنبال کنیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده