تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۲۳۱۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین المللی کانمین:

نیازمند تشکیل کارگروه ماشین آلات معدنی فی‌مابین دولت و بخش خصوصی هستیم

‌می‌متالز - مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن گفت: حدوداً ۳۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی در کشور داریم که نیمی از آن مستهلک است؛ موضوع اصلی تبدیل ۳۰ هزار دستگاه به ۶۰-۵۰ هزار دستگاه است. نیاز است یک کارگروه در بحث ماشین‌آلات فی‌مابین دولت و بخش خصوصی تشکیل شود.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن در حاشیه هفدهمین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی، تجهیزات و صنایع وابسته پیرامون استهلاک ماشین آلات معدنی مطرح کرد: اظهار نظر‌های معدنکاران، برنامه‌های تدوین شده و طرح‌های توسعه معدن همگی نشان می‌دهد شرایط فعلی معدن به خصوص در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزاتی که در کشور وجود دارد مناسب نیست و اوضاع موجود کفاف نیاز داخل را نمی‌دهد.

وی افزود: رسیدن به اهدافی که در طرح جامع فولاد تعریف شده و تحقق افق ۵۵ میلیون تنی نیازمند حداقل دو برابر سنگ آهن، باطله برداری، جابجایی، تولید ماده معدنی و... است.

اکبریان تصریح کرد: ضمن حمایت از تولید ماشین آلات معدنی داخلی، تولید داخل به لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی نیاز کشور نیست. در بهترین شرایط کشور، میزان تولید کمتر از یک هزار و در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه به ازای یک سال به تولید رسیده است. این در شرایطی است که نیاز ما به ماشین آلات حداقل ۱۵ هزار دستگاه به ازای یکسال است. در نتیجه ما هم به تولید داخل و هم واردات نیاز داریم.

رئیس انجمن سنگ آهن ادامه داد: اکنون موضوع استفاده یا عدم استفاده از تولید داخل نیست بلکه حتی اگر تولید با تمام ظرفیت خود کار کند ما همچنان نیازمند واردات هستیم چرا که رنج تولید محصولات داخلی محدود است. برای مثال وقتی که درباره تجهیزاتی مانند بیل مکانیکی یا لودر صحبت می‌کنیم نیازمند سایز‌های مختلف بیل مکانیکی برای استفاده در مقیاس‌های متفاوت معدن هستیم.

نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران عنوان کرد: از سوی دیگر نیز برای کاهش قیمت تمام شده ماده معدنی در ابتدای زنجیره معدن نیازمند ماشین‌های ژنرال هستیم که از ماشین آلات عمومی محسوب می‌شوند و تجهیزات راهسازی، عمران و شهری مثل بیل مکانیکی، بولدوزر و... تولید و به صورت تخصصی در حوره معدن فعالیت می‌کنند. در ایران چنین فرآیندی در طرح، تولید و حتی برنامه دنبال نمی‌شود. زمانی‌که شرکت‌های بزرگی هستند که تولید ماشین آلات فوق پیشرفته معدنی را بر عهده دارند، تولید در این بخش در کشور توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: در بحث واردات ابتدا بنا بود تسهلیگری در زمینه صدور مجوز‌ها توسط دولت انجام شود. اکنون مهم‌ترین موضوع در حوزه واردات ماشین آلات، تامین ارز است. بانک مرکزی و بانک‌های دیگر یا دولت کمکی در این زمینه نمی‌کنند و متاسفانه حتی اولویت سنجی برای تخصیص ارز به منظور واردات نیز انجام نمی‌شود.

اکبریان اظهار داشت: مباحث پیچیده‌ای در حوزه ماشین‌آلات مطرح است. نیاز است یک کارگروه در بحث ماشین‌آلات فی‌مابین دولت و بخش خصوصی تشکیل شود که نظرات کارشناسی این کارگروه ملاک امر برای دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت اقتصاد و صنایع و معادن باشد.

رئیس انجمن سنگ آهن درباره میزان استهلاک در این بخش گفت: حدوداً ۳۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی در کشور داریم که نیمی از آن مستهلک است؛ موضوع اصلی تبدیل ۳۰ هزار دستگاه به ۶۰-۵۰ هزار دستگاه است. بخش معدن هم از لحاظ تعداد کم و هم به جهت تعدد دستگاه‌های مستهلک در کشور زجر می‌کشد. در شرایط کنونی ۴۰ درصد هم ماشین‌آلات مستهلک محسوب می‌شود. ولی وقتی در کشور ما ماشین‌آلات ۴۰ ساله مورد استفاده قرار می‌گیرد، صحبت درباره عمر مفید کمکی به ما نمی‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده