تاریخ: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۲۰
بازدید: ۳۴
کد خبر: ۳۲۴۰۲۰
سرویس خبر : انرژی

گزینه جدید پاکستان برای پیشبرد طرح گازی با ایران

‌می‌متالز - همزمان با سفر وزیر انرژی پاکستان به جمهوری اسلامی ایران منابع آگاه در اسلام‌آباد مدعی ارائه گزینه جدید این کشور برای پیشبرد طرح مشترک گازی با ایران شده و گفتند که مسوولان پاکستانی در تکاپوی جلب اعتماد تهران هستند.

به گزارش می‌متالز، منابع آگاه در وزارت انرژی و نفت پاکستان با اشاره به حضور وزیر انرژی این کشور در تهران و شرکت در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران اعلام کردند که هیات پاکستان با طرف‌های ایرانی پیرامون آخرین تحولات مرتبط با طرح خط لوله انتقال گاز ایران موسوم به خط لوله صلح رایزنی خواهند کرد.

تارنمای انگلیسی زبان شبکه جیو نیوز پاکستان به نقل از منابع آگاه نوشت: با توجه به اینکه ایران بابت هشت سال تعلل اسلام‌آباد در عمل به تعهدات خود در قبال قرارداد خط لوله گاز «آی-پی» (ایران-پاکستان) خواستار پرداخت غرامت ۱۸ میلیارد دلاری از سوی پاکستان شده است، هیات پاکستانی در تهران تلاش خواهد کرد تا رضایت مسوولان ایرانی برای صرف نظر از گزینه دریافت غرامت را کسب کند.

سایت جیو افزود: پاکستان نگران به اصطلاح تحریم‌های ضدایرانی آمریکا است، اما به باور مشاوران فرانسوی، تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری بر طرح‌های اقتصادی پاکستان نخواهد داشت.

منابع آگاه در وزارت نیروی پاکستان گفتند که این کشور درصدد عبور محتاطانه از بحث تحریم‌های آمریکایی و همزمان پیشبرد خط لوله گاز ایران است به همین دلیل اسلام‌آباد در تلاش یک گزینه جدید است که طی آن پاکستان گاز ایران را از یک طرف ثالث خریداری خواهد کرد.

تارنمای انگلیسی زبان جیو نیوز نوشت: پیشنهاد طرف ثالث همچنین از سوی طرف ایرانی به پاکستانی‌ها ارائه شده بود و اکنون پاکستان نیز این گزینه را روی میز گذاشته است.

محمد علی وزیر انرژی و نفت پاکستان قرار است در دیدار با مقامات ایرانی، آنان را در جریان تلاش‌های اسلام‌آباد برای گام‌های جدی در مسیر پیشبرد طرح مشترک گازی و بهره‌گیری از طرف ثالث برای خریداری گاز از ایران قرار خواهد داد.

در قرار داد گازی ایران و پاکستان، پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان ضرب الاجل این قرارداد تعیین شده بود. ایران مدت‌ها قبل از این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله انتقال گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرد. طرف پاکستانی، اما با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از ضرب الاجل این قرارداد، به بهانه تحریم‌های آمریکا هنوز هیچ اقدامی در جهت اجرای تعهداتش انجام نداده است.

طبق مفاد این قرارداد، پاکستان موظف به پرداخت جریمه عدم انجام تعهدات خود است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با توجه به حُسن همسایگی، اقدامی حقوقی برای دریافت جریمه از طرف پاکستانی انجام نداده است.

طبق این قرارداد، هر یک از طرفین که به تعهدات خود در زمان تعیین شده (پایان سال ۲۰۱۴) عمل نکند، به ازای هر روز تاخیر در اجرای تعهدات، موظف به پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان غرامت به طرف مقابل است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۲ مردادماه امسال در جریان سفر رسمی خود به پاکستان اعلام کرد: گفتگو‌های مهمی با همتای پاکستانی خود درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان انجام داشته و معتقد است که تکمیل این پروژه در راستای منافع دو ملت است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده