تاریخ: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۳
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۲۵۰۱۵
سرویس خبر : انرژی
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران:

۳.۵میلیون متر مکعب گاز با وقوع زلزله منفجر می‌شود

‌می‌متالز - یکی از موضوعات مهم برای آمادگی در برابر زلزله مربوط به قطع سریع گاز و برق در تهران است تا از حوادث احتمالی بعد از زلزله جلوگیری شود.

به گزارش می‌متالز، در سال‌های گذشته عنوان شده است که برای قطع گاز و برق تمهیداتی اندیشیده شده، اما در این میان باقی ماندن گاز در لوله‌های گاز هنوز جای نگرانی دارد.

محمـد آقـامیـری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در این رابطه توضیح داد: برآوردی که ما با تکیه بر اطلاعات ارائه شده در حوزه زلزله به‌دست آورده‌ایم، ما را به این نتیجه رسانده است که تهران در معرض خطر زلزله‌ای بزرگ قرار دارد. این موضوع بار‌ها از سوی استادان دانشگاهی حاضر در کارگروه تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله، مطرح شده است. بدون شک زلزله در تهران خسارت زیادی به بار خواهد آورد و ما باید آمادگی لازم را در این رابطه داشته باشیم. اینکه آمار ۲۰درصدی در رابطه با آمادگی تهران در برابر زلزله مطرح می‌شود، یک آمار خوش‌بینانه است؛ چرا که مواردی که تهران به آن نیاز دارد تا با کمترین خسارت از گردنه زلزله عبور کنیم، در جایگاه قابل‌قبولی قرار ندارد.

وی افزود: در بحث آمادگی، موضوعات مختلفی مورد توجه است، اما به‌دلیل نبود هماهنگی لازم، این موضوعات به سرانجام نمی‌رسند؛ به‌عنوان مثال در بحث برج‌های تخلیه اضطراری گاز با وجود تأکید بسیار، به هیچ دستاوردی نرسیده‌ایم. ۲۳نقطه برای این موضوع شناسایی شده است؛ اداره گاز برای ایجاد این برج‌های ۶۰‌تا۸۰متری به فضای ۴۰۰متری احتیاج دارد تا در زمان وقوع زلزله گاز‌های باقی‌مانده در لوله‌ها را به سرعت تخلیه کند. باید دانست که ۳.۵میلیون مترمکعب گاز زیر تهران وجود دارد که کارشناسان ژاپنی که چندسال پیش به تهران آمدند، اعلام کردند که قبل از اینکه ریزش آوار در زلزله‌های بالای ۷ریشتر جان مردم را بگیرد، شاهد انفجار علمک‌های گاز خواهیم بود.

این عضو شورای شهر به موضوع وجود مدیریت واحد در زمان زلزله پرداخت و گفت: زمانی که مسوولیت با شهرداری نیست، سازمان گاز باید این موضوع را پیگیری و زمین‌های لازم را خریداری یا اجاره کند و در نهایت با هماهنگی شهرداری کار‌ها را به انجام برساند، اما متأسفانه مسوولان شرکت گاز منتظر هستند تا شهرداری به آن‌ها زمین بدهد؛ درحالی‌که برای شهرداری مسوولیتی در این حوزه تعریف نشده است. در این شرایط اگر شهرداری متولی کار باشد، خود وارد میدان می‌شود و بحث تأمین بودجه و ایجاد این برج‌ها را پیگیری می‌کند.

به گفته او «به‌طور کلی ایده واگذاری مسوولیت آمادگی در برابر زلزله تهران به شهرداری، کمک‌کننده خواهد بود. ما در تلاش هستیم تا در کارگروه تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله، دست به تدوین لایحه‌ای زده و از این طریق واگذاری مسوولیت به شهرداری را اجرایی کنیم. براساس این لایحه می‌خواهیم که یک معاونت جدید ذیل شهرداری تهران تحت عنوان تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله تشکیل و شرح وظایف تحت عنوان این معاونت تدوین شود.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده