تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۲۴۳۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۵۲ درصد بودجه از محل مالیات تامین شد

‌می‌متالز - سخنگوی سازمان امور مالیاتی از تحقق ۹۰درصدی درآمد‌های مالیاتی و ساماندهی ۲۳ میلیون دستگاه پوز و درگاه پرداخت تا ۲۶ آبان امسال خبر داد و گفت: حجم درآمد‌های مالیاتی امسال به ۴۵۰هزار میلیارد تومان رسیده که این میزان توانسته است ۵۲ درصد بودجه دولت در سال جاری را تامین کند.

به گزارش می‌متالز، مهدی موحدی بک‌نظر با تشریح میزان تحقق عملکرد درآمد مالیاتی در سال جاری، اظهار کرد: تا ۲۶ آبان ۱۴۰۲، میزان تحقق درآمد‌های بودجه از محل مالیات به ۹۰درصد و حجم درآمد‌های مالیاتی به ۴۵۰هزار میلیارد تومان رسیده است که این میزان توانسته است ۵۲درصد بودجه دولت در سال جاری را تامین کند. او در مورد روش دریافت مالیات و دلایل رشد درآمد‌های مالیاتی گفت: درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به کارپوشه‌های مالیاتی متصل شده و البته بر این نکته هم باید تاکید کنم که تعیین‌کننده میزان مالیات، مجلس و مراجع تصمیم‌گیری هستند و سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون، مجری قانون بودجه و مسوول وصول مالیات است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: بخش عمده‌ای از مالیات‌ها از محل تمرکز سازمان امور مالیاتی در شناسایی مودیان جدید و دانه‌درشت‌ها و کسانی است که قبلا فرار مالیاتی داشته‌اند و همچنین رسیدگی دقیق به مؤدیان بزرگ و حسابرسی ویژه به حساب‌های این مؤدیان است. موحدی بک‌نظر گفت: برنامه‌ریزی ما اتصال پرونده‌های مالیاتی مؤدیان بزرگ است تا فشار زیادی بر مؤدیان کوچک وارد نشود و در هر اداره کل عمده تمرکز روی پرونده‌های بزرگ مالیاتی است.

ساماندهی ۲۳ میلیون دستگاه پوز و درگاه پرداخت

او همچنین با اشاره به ساماندهی ۲۳ میلیون دستگاه پوز و درگاه پرداخت گفت: در مرحله اول این دستگاه‌های پوز ساماندهی شده، برخی از آن‌ها غیرفعال شدند و بقیه دستگاه‌ها به پرونده مالیاتی فرد در سامانه جامع مالیاتی متصل شده است. در این زمینه ۹.۴میلیون درگاه و دستگاه پذیرنده یا پوز بانکی به پرونده مالیاتی الصاق شده است.

در سامانه مؤدیان مالیاتی ۹.۲میلیون مؤدی فعال مالیاتی ثبت شده است

او اضافه کرد: همچنین در سامانه مؤدیان مالیاتی ۹.۲میلیون کارپوشه فعال، یعنی مؤدی فعال مالیاتی، ثبت شده است که از این تعداد ۷۰۰هزار کارپوشه فعال مربوط به اشخاص حقوقی و ۸.۵میلیون کارپوشه مربوط به اشخاص حقیقی است. تمرکز ما روی کسانی است که درآمد‌های بالایی دارند تا فشار مالیاتی از گرده مؤدیان کوچک برداشته شود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه امسال سقف معافیت مالیات حقوق‌بگیران به ۱۲۰میلیون تومان در سال افزایش یافته است، گفت: یعنی کسانی که تا ۱۰میلیون تومان در ماه درآمد دارند معاف از مالیات هستند. همچنین از میان مشاغلی که اظهارنامه مالیاتی داده‌اند ۵۰درصد صاحبان مشاغل و اصناف اظهارنامه صفر داده‌اند، یعنی عملا برای عملکرد خود در سال ۱۴۰۱ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. این اظهارنامه‌ها قطعی شده و گامی در جهت تحقق عدالت مالیاتی با هوشمندسازی داده‌ها صورت می‌گیرد. موحدی بک‌نظر تاکید کرد: دولت صرفا بر مبنای داده‌های قابل‌اتکا مالیات می‌گیرد تا فشاری به مردم وارد نشود.

تلاش ما این است که مالیات حقه که نظام مالیاتی در نظر گرفته است گرفته شود و بیش از آن مالیات نگیریم. همچنین برای مؤدیان مالیاتی تخفیف‌ها و ترجیحاتی در نظر بگیریم که فشاری به آن‌ها وارد نشود. او گفت: از سوی دیگر قانون باید اجرا شود که میزان درآمد مالیاتی بر اساس قانون بودجه امسال نسبت به سال گذشته ۶۰درصد رشد باید داشته باشد؛ بنابراین باید شرایط تحقق این رشد درآمد مالیاتی فراهم شود، اما باید عادلانه باشد و فشاری به مؤدیان کنونی وارد نشود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده