به گزارش میمتالز، مؤدی تمام امیدش این است که در فرآیند دادرسی مالیاتی به حق و حقوق خود دست یابد، ولی چند درصد از این انتظار منطقی مردم به نتیجه میرسد؟ مساله واقعی این است که گاهی مشاهده میشود گروه رسیدگی مالیاتی در اثر اشتباه و عدم توجه به تمام جوانب قانونی موضوع پرونده، برگه تشخیص غلط و اشتباه برای مؤدی صادر میکند و گرفتاری مؤدی از همینجا شروع میشود. مسوول حل اعتراض در مرحله ماده ۲۳۸ قانون و اعضای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی در فرآیندهای دادرسی چه مدل توافقی در اختیار دارند تا بتوانند مالیات را به صورت عادلانه، منصفانه و قانونمند، تعدیل کنند و بعد از صدور رأی، مورد سوال قرار نگیرند؟
پیشنهاد میشود سازمان امور مالیاتی کشور یک مدل جامع و عینی برای اثرپذیری و توافق مناسب با مؤدیان در اختیار هیاتهای حل اختلاف مالیاتی قرار دهد، تا آنجا که حتی اگر طبق قانون به جمعبندی رسیدند که برگه تشخیص از اساس غلط و اشتباه بوده، مطابق الگویی که در اختیار دارند آن را با خیال آسوده رفع تعرض کنند و خودشان مورد سوال قرار نگیرند. به واقع این مدل توافقی اطمینان خاطر به آنها میدهد که با شجاعت کامل، کار درست را تمام و کمال انجام دهند تا رضایت مردم و به تبع آن رضایت الهی تامین شود. البته سازمان امور مالیاتی کشور به دریافت مالیات طبق قانون، عدالت و انصاف کاملا معتقد است و در این راستا کارهای بسیار ارزشمندی هم انجام داده و برنامههای جدی هم در دست اقدام دارد که اجرای دقیق قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از آنهاست.
منبع: دنیای اقتصاد