تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۲۴۵۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت وجود الگوی جامع برای هیات‌های حل اختلاف مالیاتی

‌می‌متالز - طبق ماده ۲۴۴ قانون مالیات‌های مستقیم، مودیانی که به برگه تشخیص مالیاتی خود معترض هستند و در فرایند ماده ۲۳۸ این قانون نتوانسته‌اند با ممیز کل به توافق برسند، به‌ناچار وارد فرآیند دادرسی در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی می‌شوند. در این خصوص آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بسیاری هم نوشته شده است. ولی واقعا در صحنه عمل تا چه اندازه به آن‌ها توجه می‌شود؟

به گزارش می‌متالز، مؤدی تمام امیدش این است که در فرآیند دادرسی مالیاتی به حق و حقوق خود دست یابد، ولی چند درصد از این انتظار منطقی مردم به نتیجه می‌رسد؟ مساله واقعی این است که گاهی مشاهده می‌شود گروه رسیدگی مالیاتی در اثر اشتباه و عدم توجه به تمام جوانب قانونی موضوع پرونده، برگه تشخیص غلط و اشتباه برای مؤدی صادر می‌کند و گرفتاری مؤدی از همین‌جا شروع می‌شود. مسوول حل اعتراض در مرحله ماده ۲۳۸ قانون و اعضای هیات‌های حل اختلاف مالیاتی در فرآیند‌های دادرسی چه مدل توافقی در اختیار دارند تا بتوانند مالیات را به صورت عادلانه، منصفانه و قانونمند، تعدیل کنند و بعد از صدور رأی، مورد سوال قرار نگیرند؟

پیشنهاد می‌شود سازمان امور مالیاتی کشور یک مدل جامع و عینی برای اثرپذیری و توافق مناسب با مؤدیان در اختیار هیات‌های حل اختلاف مالیاتی قرار دهد، تا آنجا که حتی اگر طبق قانون به جمع‌بندی رسیدند که برگه تشخیص از اساس غلط و اشتباه بوده، مطابق الگویی که در اختیار دارند آن را با خیال آسوده رفع تعرض کنند و خودشان مورد سوال قرار نگیرند. به واقع این مدل توافقی اطمینان خاطر به آن‌ها می‌دهد که با شجاعت کامل، کار درست را تمام و کمال انجام دهند تا رضایت مردم و به تبع آن رضایت الهی تامین شود. البته سازمان امور مالیاتی کشور به دریافت مالیات طبق قانون، عدالت و انصاف کاملا معتقد است و در این راستا کار‌های بسیار ارزشمندی هم انجام داده و برنامه‌های جدی هم در دست اقدام دارد که اجرای دقیق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از آنهاست.

زین‌العابدین امینی

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده