تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۲۴۳۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ثبت تورم ۲درصدی، اولویت اصلی بانک‌های مرکزی

آیا «پاول» اشتباه می‌کند؟

‌می‌متالز - سوزان کالینز، یکی از اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو با تجزیه‌وتحلیل عملکرد پاول در خصوص اعمال سیاست‌های ضد تورمی در خصوص مهار تورم تاکید کرد: «پس از نوسانات شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه‌های اخیر باید بگویم که ما برای کنترل وضعیت باید سیاست‌های انقباضی را بیش‌ازپیش افزایش دهیم و همچنان به سیاست‌های ضد‌تورمی خود پایبند باشیم.»

به گزارش می‌متالز، این چهره اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود افزود: «جرمی پاول در آغاز کار گام‌های مثبتی در جهت بهبود شرایط و کنترل تورم برداشت، اما او از سیاست‌های ضدتورمی زود کناره‌گیری کرد و سبب شد تا نزول تورم به سطح ۲ درصدی مستلزم زمان بیشتری باشد.» شواهد گویای آن است که برخی از مقامات فدرال رزرو نیز سخنان سوزان را تایید کردند. آن‌ها بر این باورند که داده‌های تورمی ایالات‌متحده در ماه اکتبر و بازگشت این شاخص به مسیر نزولی خبر خوشایندی است، اما قابل ذکر است که با هدف تورمی بانک مرکزی فاصله دارد و راه طولانی تا رسیدن به این اولویت پیش‌روست. همچنین کالینز اعلام کرد: «گرچه پاول نرخ بهره سیاستی را به ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد افزایش داده است، اما داده‌های اخیر اداره آمار کار این سیگنال را می‌دهد که باید در مسیر سیاست‌های پولی انقباضی خود باقی بمانیم.».

اما در مقابل این مقام بانک مرکزی، اقتصاددانان به تبعات صعود نرخ بهره از جمله سرد شدن بازار کار اعم از کاهش فرصت‌های شغلی و همچنین افزایش نرخ بیکاری، چالش‌های حوزه بانکداری، نوسانات بازار‌های جهانی و احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران اشاره کردند و افزودند: «حال که تورم سالانه این کشور بار دیگر شیب کاهشی به خود گرفته، به نظر می‌رسد کناره‌گیری پاول از تمدید بیشتر سیاست‌های پولی منطقی بوده است.» باید گفت که تردید‌ها در خصوص ادامه سیاست‌های پولی آمریکا بازار‌های جهانی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. برای درک بهتر این موضوع باید به رفتار طلای جهانی و افت شاخص دلار پس از انتشار گزارش اداره آمار اشاره کرد. طلای جهانی آخرین روز از روند معاملاتی بازار‌ها در روز جمعه را بار دیگر در محدوده مثبت آغاز کرد و در ساعت ۱۵ به وقت تهران به قیمت ۱۹۹۳ دلار رسید. این دارایی پس از انتشار گزارش تورم آمریکا روند رو به رشد‌ی را طی کرد و از ۱۹۳۰ دلار به سقف این کانال صعود کرد.

اما تا ساعت ۱۸:۴۰ به وقت تهران به ۱۹۸۳ دلار به ازای هر اونس بازگشت. طلا رشد خود را مدیون بازگشت تورم آمریکا به شیب نزولی و در پی آن افت ارزش دلار جهانی است؛ زیرا با افت بیش از برآورد تورم آمریکا سبب شد تا سیاستگذاران کمیته فدرال رزرو که هفته گذشته در انتظار داده‌های تورمی این کشور برای ادامه مسیر سیاست‌های پولی خود بودند، از افزایش بیشتر نرخ بهره صرف‌نظر کنند. بر این اساس شاخص دلار نیز به مسیر کاهشی هدایت شد و در لحظات پایانی بازار‌ها در روز جمعه به کانال ۱۰۳ واحدی تنزل یافت. علاوه بر بانک مرکزی آمریکا، رفتار کریستین لاگارد در خصوص اتخاذ سیاست‌های ضد تورمی مورد بررسی قرار گرفت. به گفته لاگارد کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد. او که بار‌ها در سخنرانی‌های پیشین خود تاکید کرده بود هنوز برای صحبت در مورد کاهش هزینه‌های استقراض زود است، روز جمعه اعلام کرد: «مشخص نیست که بانک مرکزی اروپا در اوج نرخ بهره قرار دارد یا خیر، گرچه نرخ تورم اروپا در سطح ۲.۹ درصدی قرار دارد، اما ممکن است تنش‌های ژئوپلیتیک بار دیگر آن را تشدید کند.» همچنین او افزود: «برای جلوگیری از آسیب اقتصادی ناشی از افزایش بیش از حد تورم برای مدت طولانی، باید ثبات قیمت‌ها را بررسی کنیم و در حال حاضر، برای اعلام پیروزی بر تورم خیلی زود است.» مطالب فوق این سیگنال را به تحلیلگران می‌دهد که گرچه تورم نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۲ در مسیر کاهشی قرار گرفته، اما دغدغه اصلی و تلاش بانک مرکزی همچنان نزول تورم به سطح ۲ درصدی است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده