تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۲۵۹۷۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خبر جدید از واردات خودرو‌های کارکرده / خودرو‌های ۸۰۰ میلیونی هم وارد کشور می‌شوند

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر ابلاغ بخش‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده در هفته جاری تاکید کرد و گفت: ممکن است خودرو‌هایی وارد شود که در حوالی ۸۰۰ میلیون تومان در داخل کشور قیمت داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر لزوم تسهیل جریان واردات خودرو توسط دولت تاکید کرد و گفت: دولت باید در هفته جاری بخش‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده را ابلاغ کند. زمان زیادی از آماده شدن این بخش‌نامه گذشته بنابراین از رئیس‌جمهور تقاضای ابلاغ آن را داریم تا به این واسطه بازار از تلاطم افتاده خودرو ثبات یابد و علاوه بر آن بازار رقابتی برای خودرو در کشور ایجاد و این بازار از انحصار خارج شود.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد شورای رقابت از بازار خودرو خارج می‌شود و شرایط برای حضور رقبا در بازار فراهم می‌آید و از این طریق رقابتی صورت می‌گیرد که کیفیت را افزایش و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد و مشتری‌مداری بر این بازار حکم‌فرما می‌شود.

سیاهکلی ادامه داد: امروز مردم به مسوولان در حوزه خودرو اطمینان پیدا کرده‌اند و چندین ماه است که مردم به حرف مسوولان گوش می‌دهند و دست از سفته‌بازی و دلال‌بازی در بازار خودرو برداشته‌اند.

لزوم بازنگری در تعرفه خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: به باور من دولت باید در تعرفه خودرو بازنگری کند و وقتی خودرویی ۱۰ هزار دلار قیمت دارد، نباید در کشور با قیمت ۴۰ هزار دلار به فروش رود و نهایت ۱۵ هزار دلار معامله شود.

وی همچنین اظهار کرد: نیازی نیست دولت در مورد تولید داخلی خودرو نگرانی داشته باشد. تولید داخل جایگاه خود را دارد. سالانه در کشور به ۱.۵ میلیون خودرو نیاز است در حالی که در همین مدت بیشتر از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد نمی‌شود، در نتیجه این شمار از واردات به هیچ وجه به تولید لطمه نمی‌زند و نه تنها لطمه‌ای وارد نمی‌کند بلکه با واردات خودرو شورای رقابت از گردونه خارج می‌شود و تولیدکننده داخلی می‌تواند محصول خود را با قیمت واقعی بفروشد نه قیمت دستوری.

سیاهکلی تاکید کرد: خودروساز باید در بازار رقابتی رقابت کند، نمی‌شود با پول ملت مدیریت ضعیف را تحمل کرد.

این نماینده مجلس درباره تحقق وعده وزارت صمت مبنی بر واردات خودرو‌های اقتصادی گفت: من به خودروی اقتصادی اعتقادی ندارم، اما ممکن است خودرو‌هایی وارد شود که در حوالی ۸۰۰ میلیون تومان در داخل کشور قیمت داشته باشند. تنها واردات خودرو‌هایی که حجم موتور آن‌ها بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است بر اساس قانون مجاز نیست و واردات خودرو‌های دیگر ایرادی ندارد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده