تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۳۲۶۰۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در مجمع مطرح شد؛

افزایش سرمایه "کگهر" پس از تغییر نام

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین گفت: گهرزمین مسیر رشد خود را آغاز کرده است و این مسیر ادامه دارد. قطعا جایگاه ویژه این شرکت در کشور تثبیت شده است.

به گزارش می‌متالز، مجمع‌عمومی فوق‌العاده شرکت سنگ‌آهن گهرزمین با نماد "کگهر" صبح امروز با حضور قریب ۹۵ درصدی سهامداران و مدیرعامل و اعضاء هیأت‌مدیره این شرکت در هتل المپیک تهران برگزار شد.

در مجمع فوق‌العاده "کگهر" در خصوص افزایش سرمایه، تغییر نام شرکت، تغییر موضوع فعالیت و افزودن فعالیت آزمایشگاهی به فعالیت‌های قبلی شرکت و اصلاح و تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس تصمیم‌گیری شد که در نهایت همه این موارد به تصویب سهامداران و حاضران در مجمع عمومی رسید.

پس از ارائه گزارش عملکرد مدیرعامل «کگهر» و استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی شرکت؛ افزایش سرمایه گهرزمین از ۲۵۰۰۰ میلیارد ریال به ۷۵۰۰۰ میلیارد ریال مورد تصویب حاضران قرار گرفت.

همچنین شرکت گهرزمین که پیش از این فقط در زمینه استخراج سنگ‌آهن فعالیت داشت، اما با را‌ه‌اندازی خطوط تولید کنسانتره و گندله به چرخه صنعت نیز وارد شده است؛ بنابراین در این مجمع مصوب شد که نام شرکت از شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین تغییر یابد.

محمد محیاپور، مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین در مجمع فوق العاده شرکت سنگ آهن گهرزمین درخصوص افزایش سرمایه اظهار کرد: شرکت سنگ آهن گهرزمین با بیش از ۶۴۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن بزرگترین معدن خاورمیانه است. در این معدن بزرگ برنامه ما تولید سنگ بیش از ۱۵ میلیون تن است. برای اولین بار شرکت به ظرفیت نهایی بیش از ۵ میلیون تن گندله و بیش از ۶ میلیون تن کنسانتره می‌رسد.

وی افزود: یکی از دارایی‌های اصلی شرکت گهرزمین و نقاط قوت این شرکت ترکیب سهامداری است که باعث شده شرکت گهرزمین به این نقطه که الان ایستاده برسد. در جلسه امروز، در نظر داریم افزایش سرمایه شرکت را از میزان ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۷۵۰۰ میلیارد تومان برسانیم.

محیاپور ادامه داد: در تولید کلوخه شرکت سنگ آهن گهرزمین رشد ۱۰.۵ درصدی داشتیم. بیش از ۱۷.۲ درصد در تولید دانه بندی رشد را محقق کردیم. عمده مازاد تولید کلوخه و گندله ما به شرکت گل گهر ارسال می‌شود.

مدیرعامل "کگهر" درباره فروش این شرکت همچنین بیان کرد: کلیه فروش‌های داخلی شرکت براساس بورس کالا و فروش صادراتی از طریق مزایده انجام می‌شود. در آخرین فروش داخلی در بورس کالا رقابت ۱۳.۵ درصدی و در فروش صادراتی بیش از ۱۵ دلار در فروش گندله رقابت داشتیم. در کنسانتره نیز ۱۳.۵ درصد رشد تولید محقق کردیم. در تولید گندله، افزایش ۴۹ درصدی داشتیم که اولین سال است به ظرفیت نهایی تولید گندله رسیدیم و در برنامه داریم که تولید گندله را به بیش از ۷.۵ میلیون تن برسانیم.

وی درخصوص درآمد عملیاتی شرکت بیان کرد: درآمد عملیاتی شرکت نسبت به مدت مشابه بیش از ۲۸ درصد رشد داشته که عدد معقول و منطقی است. در عملکرد مالی بر اساس ذخیره گرفتن ۵ درصد سنگ است. در سود ناخالص رشد ۴۳ درصدی، سود عملیاتی رشد ۱۹ درصدی و سود خالص رشد بیش از ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است. درآمد عملیاتی نیز حدود ۳۵ درصد در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

محیاپور در خصوص میزان افزایش سرمایه خاطرنشان کرد: ۲۵۰۰ میلیارد تومان عدد پایینی به عنوان سرمایه ثبتی شرکت گهرزمین است. با تلاش سهامداران و هیات مدیره بیش از ۶ ماه پیگیری افزایش سرمایه این موضوع به سرانجام رسید.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین افزود: هرساله شرایط زنجیره فولاد تغییر خاص خود را دارد. اگر افزایش سرمایه شرکت باتوجه به بهره مالکانه، افزایش قیمت برق، آب و گاز انجام نشود و طرح‌های توسعه‌ای به صورت متناسب دیده نشود و زنجیره را کامل نکند قطعا این شرکت دچار چالش‌های خاص می‌شود. با پیش بینی‌ها و بررسی‌های انجام شده شرکت گهر زمین با ذخیره بالا و پتانسیل نیروی انسانی که دارد، می‌توان گفت جزو کم چالش‌ترین شرکت هاست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال حاشیه سود در آهن اسفنجی بیش از ۵۰ درصد است، قطعا این اتفاق می‌افتد که این حاشیه سود در یکسال و نیم آینده ۵۰ درصد آن افت پیدا می‌کند. حاشیه سود و درآمد در جا‌های مختلف زنجیره، متفاوت است. عملکرد منتشر شده شرکت در کدال نشان دهنده این است که شرکت عملکرد خوبی داشته، اما باز باید برنامه ۱۰، ۱۵ ساله برای شرکت دیده شود که در نوسانات بازار دچار چالش نشود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهرزمین گفت: با وجود اینکه در جلسه امروز سرمایه شرکت از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۷۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، اما اعلام می‌کنم این عدد باز هم عدد پایینی است. یک ضرورت است که طرح‌های توسعه‌ای شرکت اجرا شود، در غیر این صورت شرکت دچار چالش خواهد شد. قیمت گاز و برق چندین برابر شده است. سالانه چندماه به دلیل گاز و برق توقف تولید داریم؛ بنابراین سهامداران افزایش سرمایه را جزو اولویت‌ها قرار دهند.

محیاپور با اشاره به پروژه‌های شرکت گفت: در سال ۱۴۰۲، مبالغ لازم برای انجام پروژه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان است که ۵ هزار تومان در دستور کار افزایش سرمایه قرار گرفته و ۵ هزار تومان دیگر از محل تسهیلات مالی و منابع داخلی انجام خواهد شد که از این محل بیش از ۸۰ درصد آن تامین شده است.

وی ادامه داد: شرکت تا سال ۱۴۰۶، به بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی و تامین مالی پروژه‌ها و مسائل شرکت نیاز دارد.

وی بیان کرد:پروژه‌هایی که مدنظر ماست شامل توسعه زیرسقف کنسانتره، آهن اسفنجی، گندله و فولادسازی است. همه این پروژه‌ها در ادامه زنجیره لازم هستند.

نوسانات بازار طوری است که میزان رشد یا بازگشت سرمایه و سوددهی در هر سال در هرکدام از این پروژه‌ها متفاوت است. قطعا با توجه به نوسانات بازار و تغییر شرایط شرکت این قابلیت را دارد که خود را تنظیم کند. این قابلیت فقط شامل شرکت سنگ آهن گهرزمین است.

مدیرعامل "کگهر" توضیح داد: در زیرسقف خطوط کنسانتره با سرمایه گذاری حداقل نصف می‌توانیم ۲ میلیون تن افزایش ظرفیت و تولید داشته باشیم. در خطوط گندله بیش از ۲ میلیون تن، در آهن اسفنجی ۱.۷ میلیون تن و در فولادسازی در نظر داریم که جزو فولاد‌های خاص و با حاشیه سود و سودآوری بالا پروژه به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: قطعا در برنامه داریم میزان و زمان بهره برداری از پروژه‌ها به کمترین حد ممکن برسد. در پروژه احیا در ۶ ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم.

محیاپور بیان کرد: ویژگی شرکت سنگ آهن گهرزمین این است که تولید خطوط کنسانتره و گندله از نظر کیفی نسبت به خطوط مشابه در کل کشور به دلیل نوع معدن و روش بهره‌برداری بیش از ۱۰ درصد از بقیه متفاوت است. از قابلیت ویژه منطقه گل گهر کیفیت محصولات آن است که ۱۳.۵ درصد در رقابت، رشد قیمت گندله را داشتیم. همچنین در کنسانتره توانستیم بیش از ۴۲۰۰ محصول کنستانتره را در بازار به فروش برسانیم.

مدیرعامل کگهر در پایان مجمع عمومی فوق العاده گفت: گهرزمین مسیر رشد خود را آغاز کرده و این مسیر ادامه دارد. قطعا جایگاه ویژه این شرکت در کشور تثبیت شده است.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده