تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۲۷۶۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان:

ورود "فخوز" به حوزه معدن/ یکی از پارامتر‌های اصلی ذخایر جدید، تکنولوژی‌های جدید است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: در حال حاضر ما چالش سنگ آهن را داریم. در حوزه اکتشاف و معدن یکی از پارامتر‌های اصلی و تعیین کننده ذخایر جدید، تکنولوژی‌های جدید است.

به گزارش می‌متالز، امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در جمع سهامداران این شرکت اظهار کرد: آنچه که باید مطالبه همه مردم باشد، عدم صدور مجوز‌های جدید است. زیرا در ظرفیت‌های فعلی ۱۰۰ میلیون تن مجوز در اختیار مردم است و در حال حاضر نیز ما چالش سنگ آهن را داریم. در حوزه اکتشاف و معدن یکی از پارامتر‌های اصلی و تعیین کننده ذخایر جدید تکنولوژی‌های جدید است. در این حوزه نسبت به دنیا عقب هستیم. یکی از شرکت‌های داخلی نخستین دستگاه اکتشافی را برای عمق ۲۰۰۰ متر وارد کشور کرده است. خبری که در روز‌های گذشته به ما رسید این بود که به عنوان مثال از عمق ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ متری زمین آهن وجود داشته است. این نشان می‌دهد که ما در اعماق زمین آهن داریم و کشور ذخایر آهنی مناسب دارد. حتما باید در حوزه اکتشاف کار خاصی انجام شود و فولاد خوزستان نیز سعی کرده از این موضوع عقب نماند.

وی افزود: برای اینکه فولاد خوزستان چالش سنگ آهن را به فرصتی برای خود تبدیل کند، مجموعه‌ای به نام توسعه معادن و فولاد خوزستان را تاسیس و دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت، فعالیت‌های مختلفی انجام داده است. مهمترین اقدام آن پهنه آوار جازموریان است که به پروانه اکتشاف رسیده و پیش بینی می‌شود که ۱۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی در این محدوده داشته باشیم. بنا داریم در این محدوده یک کارخانه کنسانتره ایجاد کنیم و بخشی از کنسانتره مورد نیاز را در این حوزه تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: برای نخستین بار بود که فولاد خوزستان وارد حوزه معدن شده و با تملک معدن کنسانتره آن وارد کارخانه شده است. تقریبا برابر آنچه هزینه این معدن شده توانستیم ماده معدنی از این معدن استحصال و وارد کارخانه کنیم. در حال حاضر دو معدن دیگر نیز تملک کردیم و پلن پروانه تملک شرکت تا پایان سال حداقل ۱۰ معدن خواهد بود.

ابراهیمی توضیح داد: از آنجایی که این شرکت، یک شرکت معدنی است، اجازه دادیم در حوزه‌های آهک و مس نیز فعالیت کند تا به همت کارشناسان شرکت فولاد خوزستان این شرکت به یک هلدینگ معدنی قوی تبدیل شود و به عنوان یک ارزش افزوده برای کشور باشد.

وی همچنین با اشاره به ارزش جایگزینی "فخوز" گفت: ارزش جایگزینی گروه فولاد خوزستان ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که امروز، این میزان به بیش از ۴ برابر رسیده و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان شده است. ارزش جایگزینی شرکت فولاد خوزستان ۵۶ هزار میلیارد تومان است. شرکت در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۳۵۷۰ میلیون تن شمش تولید کرد. لازم به ذکر است، در دوسال گذشته با توجه به محدودیت‌های برق و گاز ما به سمت فروش اسنفجی رفتیم.

مدیرعامل "فخوز" درباره رکورد شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد: با گذشت ۴ دهه از آغاز فعالیت مجموعه فولاد خوزستان، رکورد در این شرکت بسیار سخت شکسته می‌شود. این شرکت در سال ۱۴۰۱، رشد ۷ درصدی را به خود اختصاص داده است. از نظر اقتصادی محدودیت‌های برقی صدمات زیادی را وارد کرد. زیان‌های وارده، ۶۳۸ هزار تن در سال ۱۴۰۰، ۲۷۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱، ۵۴۵ هزار تن در ۶ ماهه سال جاری بود. با این میزان، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته و ۳.۵ میلیارد تومان در نیمه نخست، ۱۱ هزار میلیارد تومان در فروش کاهش داشتیم.

وی خاطرنشان کرد:، اما این تهدید در شرکت فولاد خوزستان تبدیل به یک فرصت شد. انجام کار‌های تعمیراتی حدود ۶۱۴ هزار نفر ساعت، که ظرفیت کار تعمیراتی ۷۷۷ هزار نفر ساعت بود، امسال ظرفیت فولاد خوزستان از ۳.۸ به ۴ میلیون تن رسیده است. اگر این کار‌ها انجام نمی‌شد، محدودیت‌های برقی زیان بیشتری به شرکت وارد می‌کرد.

مدیرعامل "فخوز" درخصوص فروش این شرکت گفت: مقدار فروش شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۳۵۷۰ میلیون تن بوده است. در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۴۷۱ هزار تن فروش را محقق کرده است.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان بیان کرد: سهم فروش فولاد خوزستان نسبت ۶۰ به ۴۰ بوده که در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲، درصد ۷۲ به ۲۸ رسیده و به ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش کل محصولات خواهد رسید. همچنین، بسته متالوژی ثانویه و ماشین ریخته گری شمش اسلب عریض از دیگر پروژه‌های "فخوز" به شمار می‌رود.

مدیرعامل "فخوز" ادامه داد: فاز اول پروژه دیوار توری اطراف سایت انباشت و برداشت که در صنعت فولاد ایران بسیار ناب و نادر بوده در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که در کاهش گرد و غبار بسیار تاثیر گذار خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین سرفصل‌های خروجی نقدی (هزینه خرید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه) که نوعی هزینه غیرقابل کنترل برای مدیریت بود، به هزینه قابل کنترل تبدیل شده و این رویداد مثبت، تاثیر قابل توجه بر اصلی‌ترین نسبت‌های سودآوری یعنی حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص خواهد داشت.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده