تاریخ: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۹
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۲۷۸۰۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

واگذار نشدن سهام خودروسازان ۲۲ ماه پس از وعده رئیس جمهور

واگذار نشدن سهام خودروسازان ۲۲ ماه پس از وعده رئیس جمهور
‌می‌متالز - خصوصی سازی خودروسازان ۲۲ ماه پس از وعده رئیس جمهور؛ به طور کامل اجرا نشده و خبری از واگذاری سهام آن‌ها نیست.

به گزارش می‌متالز، رئیس جمهور چندی پیش در نشستی با وزیر اقتصاد، دوباره بر واگذاری سهام ۲ خودروساز تاکید کرد.

رئیس جمهور می‌گوید: اگر دولت در بنگاه اقتصادی مثل ایران خودرو و سایپا سهم دارد، چرا کار مدیریتی انجام می‌دهد؟ باید مجمع برگزار شود و دولت نباید نقشی داشته باشد، وقتی دولت ۹۵ درصد از سهم خود را در یک بنگاه اقتصادی واگذار کرده نباید در مدیریت آن دخالتی داشته باشد.

رئیس جمهور ۲۲ ماه پیش یعنی اسفند ۱۴۰۰ نیز در بازدیدی از ایران خودرو و سایپا، بر خصوصی سازی خودروسازان تاکید کرده بود. ۲۰ ماه بعد از این فرمان به سراغ وزیر اقتصاد رفتم.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته بود: ما در دوره وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت توافقی در رابطه با مسیر واگذاری شرکت‌های خودروسازی با سازمان خصوصی سازی و وزارت صمت انجام شد که بخشی از آن اجرا شد، اما بخشی به دلیل تغییرات در وزارت صمت متوقف شد که امیدوارم به زودی توافقی با آقای علی آبادی وزیر جدید صمت انجام شود.

حال دوباره بعد از این وعده به سراغ وزیر اقتصاد رفتیم که مجدد گفت توافقی هنوز با وزیر صمت انجام نشده و به جمع بندی نرسیدیم؛ قرار شده برنامه‌ای که با وزیر صمت پیشین داشتیم اصلاح شود.

گره‌ای که باعث تعویق در اجرای این فرمان شده، وثیقه بودن سهام این دو شرکت نزد بانک‌ها و وجود سهام‌های تودلی یا شرکت‌های زیرمجموعه است؛ آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت می‌گوید واگذاری این سهام‌ها پیچیدگی دارد و به سادگی قابل انجام شدن نیست.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) می‌گوید: با هدف واگذاری سهام خودروسازان، به بخش خصوصی سرمایه گذاران درخواست‌هایی ارائه کرده اند؛ به گفته احمدی، برای واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی باید صلاحیت و اهلیت افراد به دقت بررسی شود و بعد از واگذاری هم نیاز به نظارت و کنترل داریم تا سرمایه گذار به تعهداتش عمل کند.

وی افزود: صنعت خودروسازی یکی از ثروت‌های کشور است، شاید مردم رضایت کافی از کیفیت محصولات نداشته باشند، اما در کشور‌های منطقه ما این صنعت وجود ندارد و حتی در ترکیه هم قطعات خودرو تولید می‌کنند، اما هنوز به تولید انبوه خودرو نرسیده اند.

احمدی ادامه داد: با هدف اجرای دستور ۸ ماده‌ای رئیس جمهور، فرایند خصوصی سازی خودروسازان در حال انجام است. سرمایه گذاران درخواست‌هایی ارائه کرده اند که برخی از آن‌ها جزو خودروسازان بخش خصوصی هستند و ما در حال بررسی درخواست‌ها هستیم.

احمدی گفت: در این واگذاری‌ها باید موضوع اشتغال پایدار و عدم توقف جریان تولید و توسعه محصول مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به نقشه راه صنعت خودروسازی افزود: تمرکز تولید خودروسازان، خودرو‌های برقی خواهد بود و همه بخش‌های وزارت صمت نیز برای تولید خودرو‌های برقی هدفگذاری و همکاری دارند، در حوزه زیرساخت‌های خودرو‌های برقی مانند سیستم‌های کنترلی و توسعه باتری هم اکنون چند سرمایه گذار وارد عرصه شده اند و کار را آغاز شده است.

با تاکید دوباره رئیس جمهور بر واگذاری سهام دولت در خودروسازان، توپ در زمین وزارت خانه‌های اقتصاد و صمت است. واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا اگرچه در دولت کلید خورده، اما اجرای آن در دو وزارتخانه صمت و اقتصاد، نهایی نشده است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت