تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۲۸۰۵۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

نگاهی به فاکتور‌های کلیدی تاثیرگذار بر بازار جهانی فولاد

‌می‌متالز - روند صعودی قیمت‌ها در پایان سال: قیمت‌های جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته استبه عنوان نمونه قیمت فوب ورق گرم چین ۱۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و محصول ژاپن ۱۳ درصد کاهش یافت. شمش دریای سیاه نیز ۹ درصد و میلگرد فوب ترکیه ۱۴ درصد کاهش یافت. اما قیمت‌ها در ماه دسامبر روند صعودی نشان دادند، زیرا تمام کارخانه‌های بزرگ در سراسر جهان قیمت‌های محموله‌های حمل ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ را ۲۵ تا ۳۰ دلار در هر تن افزایش دادند.

سال ۲۰۲۳ چطور گذشت

نوسانات ارزی:

به گزارش می‌متالز، داده‌های اقتصادی قوی آمریکا و کند شدن اقتصاد‌های بزرگ باعث افزایش ارزش دلار در سال ۲۰۲۳ شد. تمامی ارز‌های اصلی از جمله یوان چین، لیر ترکیه، روپیه پاکستان، تاکا بنگلادش در برابر دلار کاهش یافتند.

قیمت انرژی:

طبق گزارش یورواستات، قیمت‌های انرژی شروع به تثبیت کرده‌اند، اما با اختلافات زیادی بین کشور‌ها همچنان در سطوح بالا باقی می‌مانند. بانک جهانی انتظار دارد که قیمت انرژی در سال ۲۰۲۳ در برابر افزایش ۶۰ درصدی در سال ۲۰۲۲، ۱۱ درصد افزایش یابد.

قیمت مواد اولیه:

قیمت مواد اولیه در بحبوحه تقاضای ضعیف جهانی تا حدودی کاهش یافت. میانگین قیمت سنگ آهن فاین ۶۲ درصد سی اف آر چین، در سال ۲۰۲۳ تاکنون تنها با ۱% کاهش به ۱۱۹ دلار در تن رسید در حالی که سال ۲۰۲۲ را در ۱۲۰ دلار به پایان برد. اما زغال سنگ کک سازی سی اف آر هند با ۲۰% کاهش به ۳۱۰ دلار در تن رسید که سال قبل ۳۸۶ دلار بود.

جنگ روسیه و اوکراین:

در حالی که جنگ زنجیره تامین را مختل کرد و قیمت انرژی را افزایش داد، تاثیر مستقیم آن بر بازار فولاد محدود بود. با این حال، پیامد‌های اقتصادی گسترده تر، مانند تورم و عدم اطمینان جهانی، همچنان در افزایش نوسانات بازار نقش دارند.

برنامه کاهش تولید چین:

این مهم‌ترین رویدادی بود که بر بازار جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ تأثیر گذاشت. کاهش تولید که از ژوئن ۲۰۲۳ به بعد مشاهده شد، نه تنها عرضه داخلی در چین را کاهش داد، بلکه تأثیراتی را در بازار جهانی ایجاد کرد و قیمت‌ها را بالا برد و سایر بازیگران اصلی بازار جهانی را تحت تأثیر قرار داد. با این حال، تولید کل طی ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ با ۱.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۵۲.۱۴ میلیون تن رسید.

افزایش نرخ بهره آمریکا:

افزایش شدید نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا باعث تقویت دلار شد و واردات فولاد و قراضه را برای برخی کشور‌ها گرانتر کرد و بر تجارت جهانی تأثیر گذاشت.

موانع تجاری اتحادیه اروپا:

اتحادیه اروپا برای محافظت از صنعت داخلی خود موانع تجاری را بر روی برخی از محصولات فولادی اعمال کرد که بر پویایی تجارت جهانی تأثیر بیشتری گذاشت. روند اجرای مکانیسم تنظیم مرز کربن (CBAM)، یک سیاست پیشنهادی اتحادیه اروپا برای مالیات بر انتشار کربن موجود در کالا‌های وارداتی نیز آغاز شد.

نگاهی به سال ۲۰۲۴

روند صعودی قیمت ممکن است تداوم داشته باشد:

انتظار می‌رود روند صعودی قیمت که در دسامبر ۲۰۲۳ مشاهده شد، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یابد، که با حمایت از کاهش تولید چین و تقاضای داخلی بالاتر حمایت می‌شود. با این حال، عدم قطعیت‌ها از جمله پتانسیل رکود جهانی و کاهش تولید در چین در اواخر سال جاری باقی مانده است. خوش بینی محتاطانه ممکن است روند سال آینده را رقم بزند.

تقاضا پایدار می‌ماند؟

انتظار می‌رود تقاضا در بخش‌های کلیدی مانند ساخت‌وساز و زیرساخت‌ها ثابت بماند، اگرچه ممکن است در سایر مناطق به دلیل کندی اقتصاد جهانی تضعیف شود.

جریان‌های تجاری بی‌ثبات خواهد بود:

انتظار می‌رود جریان‌های تجاری جهانی به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی و سیاست‌های حمایت‌گرایانه بی‌ثبات باقی بماند.

صادرات فولاد چین نیز در سال آینده ممکن است کاهش یابد، اما کمتر از ۸۰ میلیون تن نخواهد بود. اگر صادرات ۲۰۲۳ درحدود ۹۰ میلیون تن حفظ شود، این قابل توجه خواهد بود. اما در برخی ماه‌ها می‌تواند فشار مازاد عرضه را بر بازار داخلی وارد کند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند