تاریخ: ۰۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۳۲۷۹۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
ایران دهمین تولیدکننده فولاد دنیا شد

رشد حقیقی فولادی‏‏‌ها با رکود جهانی

‌می‌متالز - صنعت فولاد طی چندماه اخیر موفق شده است با رشدی ملایم‏‏‌تر از گذشته سطح درآمد خود را بالا نگه دارد؛ هرچند همچنان سطح درآمد این صنعت تا رکورد بی‏‏‌سابقه خود در اردیبهشت‌ماه فاصله زیادی دارد. صنعت فولاد طی آبان‌ماه سال‌جاری حدود ۴۹هزار و ۲۰۰میلیارد تومان درآمد عملیاتی را ثبت کرد که نسبت به آبان سال گذشته رشد ۴۸درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، فولاد جزو صنایعی است که در سال اخیر با وجود ثبات ارزی و ریزش قیمت‌های جهانی و همچنین محدودیت‌های گازی رشد درآمدی خوبی را ثبت کرده است. این در حالی است که سایر صنایع دلاری از رکود جهانی و افت قیمت‌ها متضرر شده و حتی کاهش درآمد قابل‌توجهی را تجربه کرده اند. نگاهی به عملکرد فولادی‌ها به‌عنوان یک صنعت بزرگ و تاثیرگذار بر بازار سرمایه نشان می‌دهد که به‌رغم وجود رکود جهانی، درآمد هشت‌ماه اخیر صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۱درصد افزایش یافته است.

رشد درآمد‌ها بیش از تورم عمدتا به دلیل رشد قیمت‌ها در بورس‌کالاست. اما علت مهم رشد درآمد فولادی‌ها به طرح‌های توسعه فولادی، به‌خصوص طرح‌های آهن اسفنجی برمی گردد که به بهبود تولید منجر شده است. به‌طور کلی تولید برخی از شرکت‌ها بیش از ۱۰درصد نسبت به هشت‌ماه سال قبل رشد کرده است. این موضوع در زمینه فروش مقداری نیز صادق است. گزارش‌های انجمن فولاد نیز نشان می‌دهد که ایران از ابتدای ۲۰۲۳ یعنی در ۱۱ماهه سال جاری میلادی ۲۸میلیون و ۱۰۰هزار تن فولاد تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۶درصد افزایش یافته است. همچنین انجمن فولاد اعلام کرد که فولاد ایران در جایگاه دهم دنیا ایستاده است.

مروری بر عملکرد هشت‌ماهه فولادی‌ها

نگاهی به سطوح درآمدی صنعت فولاد نشان می‌دهد که درآمد هشت‌ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، بهبود یافته است. نماد «فصبا» با رشد ۱۰۵درصدی، نماد «فپنتا» با رشد ۸۵درصدی و نماد «فسازان» با رشد ۷۰درصدی طی مدت مذکور جزو برترین نماد‌ها بوده‌اند. همچنین سطح درآمد فولادی‌ها در آبان‌ماه عمدتا نزدیک به میانگین سال‌جاری بوده است، اما برخی از نماد‌ها نظیر «فسپا» و «فخوز» بیش از ۳۰درصد نسبت به میانگین سال‌جاری رشد کرده اند.

بررسی‌ها در خصوص درآمد آبان‌ماه نماد‌های این صنعت نشان می‌دهد که «فصبا» رشد ۱۷۴درصدی را نسبت به مهرماه تجربه کرده است.

نماد‌های «فخوز» و «فجر» نیز رشد ۲۹درصدی درآمد را نسبت به مهر تجربه کرده اند. علاوه بر این، «فجهان»، «فخوز» و «کاوه» بیشترین رشد را نسبت به آبان سال گذشته تجربه کرده اند؛ بنابراین در کوتاه‌مدت و صرفا با بررسی درآمد آبان‌ماه، احتمالا بهترین رشد درآمد را «فخوز» و «فپنتا» و همچنین «کاوه»، «فلوله» و «فصبا» بهترین گزارش را در آبان و هشت‌ماه اخیر تجربه کرده‌اند. به نظر می‌رسد نماد‌های فوق به لحاظ آنکه گزارش خوبی داده باشند می‌توانند مورد توجه واقع شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که صنعت فولاد با وجود نبود محرک‌های جهانی و داخلی یکی از بهترین صنایع دلاری بازار است. این در حالی است که صنایع دلاری دیگر در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند.

نگاهی کلی به نسبت‌های بازاری در این صنعت نشان می‌دهد که شاید عملکرد گذشته برخی از نمادها، آن‌ها را به گزینه‌های جذاب تری تبدیل کرده باشد، اما برخی از نمادها، هم به لحاظ قیمتی و هم از نظر سودسازی در سال‌جاری در وضعیت خوبی قرار دارند.

رشد حقیقی فولادی‏‏‌ها با رکود جهانی

نگاهی به زنجیره فولاد بورس‌کالا در آذرماه

بورس‌کالا طی آذرماه، شاهد حجم معاملات بسیار بالای شمش فولاد یا بلوم و بیلت فولادی بود. با وجود آنکه میانگین نرخ شمش فولاد در بورس‌کالا افت اندکی را تجربه کرده، حجم معاملات آذرماه به ۷۳۸ هزار تن رسید، به طوری که رکورد اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز شکسته شد. به نظر می‌رسد، درآمد شرکت‌های فولادی در آذرماه نسبت به آبان بهبود خواهد یافت. عرضه بالای فولاد در بورس‌کالا احتمالا در شرایط ثبات قیمتی شمش فولاد و دلار قیمت‌ها را سرکوب خواهد کرد.

در رینگ صنعتی بورس‌کالا، گندله سنگ‌آهن در آذرماه با کاهش قیمت همراه شده است. یکی از دلایل افت قیمت گندله در بورس‌کالا، می‌تواند افت تولید آهن اسفنجی در ماه‌های سرد سال باشد؛ چرا که افت سطح انرژی در پاییز می‌تواند زمینه کاهش تولید آهن اسفنجی و فولاد را فراهم کند. همچنین تشدید محدودیت‌های گازی در زمستان تقاضا را برای گندله سنگ‌آهن کاهش خواهد داد؛ چرا که ادامه عرضه‌ها، موجب خواهد شد قیمت‌ها نیز سرکوب شوند. نسبت قیمت گندله به شمش فولاد نیز برای معاملات این بازار حائز اهمیت است.

این نسبت که در خردادماه حدود ۲۶ درصد بوده، از اواخر تابستان و پاییز به ۲۵ درصد نیز رسیده است. با وجود افت قیمت‌ها در بورس‌کالا به نظر می‌رسد ضریب گندله به شمش فولاد روندی صعودی داشته باشد؛ چرا که طرح‌های توسعه‌ای صنعت فولاد، به‌خصوص پروژه‌های بزرگ آهن اسفنجی می‌تواند تقاضای گندله را در بلندمدت بالا نگه دارد. اما در زمستان به طور مقطعی تقاضا کاهش خواهد یافت. خرید گندله توسط فولادی‌ها می‌تواند حاشیه سود فولادی‌هایی را که خوراک گندله دریافت می‌کنند بهبود بخشد.

در آهن اسفنجی نیز، معاملات آذرماه این محصول میانی فولادی جذاب بود. نرخ‌ها در شرایطی قرار دارد که می‌تواند تا پایان سال روند رو به بهبود خود را حفظ کند. سرمای زمستان می‌تواند تولید آهن اسفنجی را تحت‌تاثیر قرار دهد. نرخ آهن اسفنجی، در آذرماه به ۱۳ میلیون تومان رسید که نزدیک به رکورد سال‌جاری در خردادماه بود. نسبت آهن اسفنجی به شمش فولاد نیز که در میانه تابستان حدود ۶۵ درصد بود به ۷۰ درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمالا گزارش‌های آذرماه واحد‌های تولیدکننده آهن اسفنجی مانند فولاد سبزوار و صبا فولاد، جذاب نباشد و روند افول درآمدی در این واحد‌ها ادامه داشته باشد. با این حال، نرخ محصولات این شرکت‌ها می‌تواند با بهبود همراه شود. همچنین واحد‌هایی که به طور مستقل اقدام به تولید آهن اسفنجی نمی‌کنند و خریداران این محصول میانی هستند احتمالا شرایط حاشیه سود مناسبی نخواهند داشت.

تقریبا عمده نماد‌های فولادی جزو خریداران آهن اسفنجی هستند و هنوز موفق نشده‌اند پروژه‌های تولید آهن اسفنجی خود را تکمیل کنند؛ بنابراین می‌توان گفت روند رو به رشد نرخ آهن اسفنجی بر سود فولادی‌ها تاثیری مخرب خواهد داشت.

به نظر می‌رسد واحد‌های تولید میلگرد آذر جذابی داشته‌اند. عرضه بالای انواع میلگرد توسط ذوب‌آهن اصفهان فولاد کویر و فولاد شاهرود می‌تواند افت قیمت‌ها را جبران کرده و درآمد خوبی را در این ماه رقم بزند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بالای میلگرد در خردادماه که تا نزدیکی ۲۴ میلیون تومان به ازای هر تن رسیده بود و حجم بالای معامله میلگرد در آن مقطع درآمد خوبی را برای شرکت‌های تولیدکننده میلگرد فراهم کرده است، به طوری که رشد سودآوری بالای برخی از واحد‌های تولیدی میلگرد تا پایان سال تضمین شده است.

ورق گرم معاملات رو به رشدی را در ماه‌های اخیر تجربه کرده است. حجم معاملات ورق گرم در بورس‌کالا روندی باثبات دارد؛ هرچند خواب تابستانی ورق گرم قیمت‌ها را تا حدودی تثبیت کرده است، اما از اوایل پاییز نرخ ورق گرم از ۲۶ میلیون تومان به ازای هر تن تا ۲۹ میلیون تومان نیز در آذرماه افزایش یافت.

رشد حقیقی فولادی‏‏‌ها با رکود جهانی

چرا فولاد از رقبا عقب مانده است؟

بررسی‌ها از روند آینده نگر سودآوری در صنعت فولاد نشان می‌دهد که به‌رغم افت سودآوری در صنایع دیگر، این صنعت پتانسیل آن را دارد که رشد سودآوری ۴۱ درصدی را در سال مالی منتهی به سال‌جاری نسبت به سال قبل تجربه کند. مطابق با پیش‌بینی ها، احتمالا صنعت فولاد در پایان سال‌جاری، ۲۳۶ هزار میلیارد تومان سود خالص را در صورت‌های مالی خود ثبت می‌کند. با وجود آنکه صنعت فولاد به دلیل افت قیمت‌های جهانی و ریسک‌های انرژی محرک خوبی ندارد، اما روند رو به رشد تولید فولاد سبب شده است تا صنعت فولاد کشور به‌رغم رکود جهانی، بازدهی معقولی را برای سهامداران

به همراه آورد. هرچند همچنان این صنعت از دید سرمایه‌گذاران مغفول مانده است، اما برخی از نماد‌ها رشد سودآوری خوبی را تجربه می‌کنند و بازدهی‌های بهتری را نسبت به تورم و شاخص صنعت تجربه کرده اند. در این میان، «فسبزوار»، «فجر» و «فرود» جزو نماد‌هایی هستند که بازدهی نسبتا بالایی را به ثبت رسانده اند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده