تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۱
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۳۲۸۰۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

تامین نیاز‌های ارزی تولیدکنندگان؛ بهانه‌ای برای رشد صادرات مواد اولیه/ فولاد ایران از برنامه تولید و صادرات عقب ماند

‌می‌متالز - معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: برای چنین عملکردی برخی اوقات توجیهاتی مانند اینکه باید نیاز‌های ارزی فولادسازان تامین شود، ارائه می‌شود و این درحالیست که روش‌های جایگزین برای تامین ارز آن‌ها وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، وحید یعقوبی با اشاره به وضعیت صادرات فولاد کشور اظهار داشت: صادرات کالا‌های فولادی مانند مواد اولیه که در داخل کشور مورد نیاز است، نباید صادر شود. در واقع این عملکرد را باید از وزارت صمت سوال کرد که چرا مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور مثل آهن اسفنجی افزایش صادرات داشته و محصولات نهایی رشد آنچنانی نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه لزوما صادرات مواد اولیه فولاد، راهکار اصلی تهیه نیاز‌های ارزی تولیدکنندگان نیست، گفت: البته برای چنین عملکردی برخی اوقات توجیهاتی مانند اینکه باید نیاز‌های ارزی فولادسازان تامین شود، ارائه می‌شود و این درحالیست که روش‌های جایگزین برای تامین ارز آن‌ها وجود دارد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: ضمن اینکه صادرات فولاد نسبت به پارسال رشد کرده؛ اما در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد آنچنانی ندارد. در واقع افزایش صادرات نسبت به سال ۱۴۰۱ تنها به دلیل وضع عوارض صادراتی در سال گذشته بود که افت شدیدی داشت. همین اتفاق باعث شد امسال تا حدودی رشد داشته باشیم.

به گفته یعقوبی، در حال حاضر از هدف‌های صادراتی فولاد کشور عقب هستیم، همانگونه که از اهداف تولید نیز عقب مانده‌ایم؛ در واقع قرار بود امسال به تولید ۴۰ میلیون تن فولاد برسیم که طبق پیش‌بینی‌ها نهایتا بتوانیم تا پایان سال حدود ۳۱ میلیون تن تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حداقل ۸ میلیون تن از برنامه تولید فولاد عقب هستیم، افزود: در بخش صادرات فولاد نیز به دلایل موانع موجود در ارز نیمایی و محدودیت‌های گاز و برق وضعیت خوبی نداریم. از طرفی، بسیاری از تولیدکنندگان برای تهیه تجهیزات و قطعات ناچار هستند در صف تخصیص بمانند و یا با ارز آزاد آن‌ها را وارد کنند.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان خاطرنشان کرد: تمامی این اتفاقات باعث کاهش انگیزه صادرات شده که وضع عوارض صادراتی و لغو معافیت مالیاتی نیز آن را تشدید خواهد کرد. بر همین اساس، روند ماهانه صادرات اصلی محصولات فولادی مانند میلگرد در مدار نزولی قرار گرفته و به تدریج به آن افزوده خواهد شد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده