تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۳۲۹۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
3 درصد تغییر فخوز در 3 ماه

ثبات در قیمت سهام فولاد خوزستان

می متالز - سهام شرکت فولاد خوزستان در طی 3 ماه اخیر در مجموع تغییرات اندکی داشته است. اگر چه اخبار مثبت مربوط به انجام پیش‌فروش خارجی، منجر به رشد سهام در مقطع معینی شد، جو منفی بازار بورس بیشتر این تاثیر مثبت را خنثی کرد؛ به‌طوری که ارزش فعلی هر سهم این شرکت تقریبا برابر با میزان 3 ماه قبل است.
ثبات در قیمت سهام فولاد خوزستان

به گزارش می متالز، طی سال گذشته، شرکت‌های بزرگ فولادی کشور در تامین منابع ارزی خود دچار مشکل شدند؛ با این وجود مطابق آمارهای ارائه شده، میزان درآمد کلی این شرکت‌ها در مجموع رشد داشت. اگر چه میزان صادرات محصولات فولادی کشور به دلیل مسائل به وجود آمده ناشی از تحریم، افت کرد، صعود نرخ ارز نه‌تنها کسری درآمد ناشی از کاهش مجموع فروش را جبران کرد، بلکه درآمد بالایی نیز برای صادرکنندگان فولادی کشور، به ویژه فولاد خوزستان به عنوان بزرگترین صادرکننده در بین شرکت‌های داخلی رقم زد.

مطابق آمار انجمن جهانی فولاد، در سال 2018 میزان صادرات محصولات فولادی ایران به بیش از 7.5 میلیون تن رسید که 4.1 میلیون تن آن محصولات میانی زنجیره فولاد نظیر اسلب، بلوم و بیلت بود. شرکت فولاد خوزستان بزرگترین تولیدکننده این محصولات در کشور است و سالانه بیش از نیمی از اسلب تولیدی خود و حدود 60 درصد بلوم و بیلت را صادر می‌کند.

قیمت هر سهم فخوز در بازار بورس، پس از سقوط 30 درصدی در آبان و آذر 1397 که عمدتا به دلیل افت نرخ ارز در بازار آزاد رخ داد، طی 3 ماه گذشته نوسان بسیار اندکی داشته است. طی ماه‌های اخیر، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه فولاد خوزستان موفق شده تا پیش‌فروش بخش عمده محصول صادراتی خود طی 3 ماه آتی را انجام دهد. این اخبار با واکنش مثبت بازار مواجه بود، به‌طوری که منجر به صعود 20 درصدی در طول یک‌هفته در ابتدای اسفند ماه 1397 شد. اگر چه پس از افت کلی شاخص بورس در هفته‌های بعد، سهام فخوز نیز با افت نسبی مواجه شد و هم اکنون تقریبا ارزشی معادل با میزان 3 ماه قبل خود دارد.

هم اکنون تقاضای جهانی بالایی برای فولاد وجود دارد و این در حالی است که میزان عرضه بنا به عوامل مختلف در حال کاهش است. به تازگی اخباری منتشر شد در خصوص اینکه شرکت تولیدکننده فولاد روسی نوولیپتسک (Novolipetsk Steel) -که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات میانی فولاد در جهان است- قصد دارد یکی از خطوط تولید اسلب خود را از مدار خارج کند. این اتفاق که طی هفته‌های آتی رخ خواهد داد، بر روی قیمت جهانی اسلب تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و منجر به افزایش سود شرکت‌های صادرکننده این محصول نظیر فولاد خوزستان خواهد شد.

با این وجود، با توجه به چشم‌انداز کاهش بیشتر صادرات فولاد کشور در سال جاری، می‌توان گفت نوسان قیمتی سهام فخوز در سال جاری، میزان اندکی باشد و این نماد در حال حاضر به ثبات نسبی رسیده است.

مطالب مرتبط
پنج سال پیش
عناوین برگزیده