تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۲۹۱۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزارت اقتصاد:

فشار مالیاتی به مردم در بودجه وجود ندارد و مدنظر دولت هم نیست

‌می‌متالز - وزارت اقتصاد تأکید کرد: میزان افزایش مالیات در بودجه ۱۴۰۳ همان افزایش متعارف و همزمان با رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد و درآمد ملی به تناسب تورم و به علاوه رشد اقتصادی که در کشور صورت می‌گیرد، است.

به گزارش می‌متالز، وزارت اقتصاد در واکنش به انتقادات درباره افزایش فشار مالیاتی به مردم در بودجه سال آینده، تأکید کرد: میزان افزایش مالیات در بودجه ۱۴۰۳ همان افزایش متعارف و همزمان با رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد و درآمد ملی به تناسب تورم و به علاوه رشد اقتصادی که در کشور صورت می‌گیرد، است و افزایش بیشتری که تحت عنوان فشار مضاعف به مردم مطرح شده، در بودجه وجود نداشته و مدنظر دولت نیز نیست.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در تشریح این توضیحات که در پاسخ به گزارشی با عنوان «فشار مالیات‌های جدید در زمانه رکود و تحریم» داده، تصریح کرد: میزان افزایش درآمد‌های مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کمتر از دو سال گذشته است. در عین حال موضوع افزایش دریافت مالیات از مودیان کاملاً اشتباه است و دولت فقط و فقط در پی اتصال مودیان به سامانه مودیان است تا راه‌های فرار مالیاتی بسته شده و درآمد مالیاتی افزایش یابد.

در سال‌های اخیر چند مصوبه در مجلس در خصوص قوانین مالیات به تصویب رسیده است که می‌توان به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ارزش افزوده که سال ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ شد و ... اشاره کرد.

اراده اجرایی دولت در زمینه این قوانین کمک کرد تا در طول دو سالی که از شروع دولت سیزدهم می‌گذرد، بیش از تمام سال‌های قبل مودی مالیاتی جدید شناسایی شده و فرار‌های مالیاتی نیز کاهش پیدا کند.

به طور کلی، سیاست دولت و مجلس متمرکز بر طبقات پر درآمد و جلوگیری از فرار‌های مالیاتی بزرگ و کاهش بار مالیاتی بر کارکنان، کارگران، کسبه و گروه‌های ضعیف است. البته به تناسب افزایش تعداد مودیان مالیاتی که امروز به بیش از ۸ میلیون رسیده و در آینده نیز افزایش بیشتری خواهد داشت، درآمد‌های مالیاتی دولت نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین میزان افزایش مالیات در بودجه ۱۴۰۳ همان افزایش متعارف و همزمان با رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد و درآمد ملی به تناسب تورم و به علاوه رشد اقتصادی که در کشور صورت می‌گیرد، است و افزایش بیشتری که تحت عنوان فشار مضاعف به مردم مطرح شده، در بودجه وجود نداشته و مدنظر دولت نیز نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده