تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۲۸۶۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جویجری:

دود مالیات‌ستانی نباید به چشم فقرا برود

‌می‌متالز - نماینده مردم «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» در مجلس شورای اسلامی گفت: هم باید جلوی فرار مالیاتی اصناف پر‌ درآمد گرفته شود و هم مبارزه با معلول مدنظر باشد. با این حال باید بدانیم اساس کار در مالیات‌ستانی فرهنگ‌سازی و اقدامات ریشه‌ای در این بخش است.

به گزارش می‌متالز، شبیب جویجری، با اشاره به بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند در جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: ما باید همیشه یک نگاه ریشه‌ای به قضایا و مشکلات داشته باشیم. با این حال همواره یکسری راهکار‌های کوتاه، بلند و میان مدت در این بخش وجود دارد.

نماینده مردم «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین گاهی اوقات ما با معلول مقابله و برخی اوقات هم می‌رویم و علل را شناسایی می‌کنیم و بعد به معلوم می‌رسیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آن برنامه‌ای ثابت و ماندگار خواهد بود که علل را ریشه‌یابی کند، ادامه داد: البته این بدین معنا نیست که ما دیگر با معلول برخوردی نداشته باشیم. ما اگر مسائل را ریشه‌ای حل و فصل نکنیم، این فرار‌های مالیاتی امروز به گونه‌ای و فردا به گونه دیگری رخ خواهد داد.

نمانیده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابتدا باید علل مربوطه در زمینه فرار‌های مالیاتی در اصناف و طبقات مختلف به درستی شناسایی شود، اظهار کرد: این کار، کار پیچیده‌ای است و مهمترین اصل در کار بلند مدت ریشه‌ای، فرهنگ‌سازی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ مالیات‌دهی در کشور‌های پیشرفته جا افتاده است و، اما در کشور ما این موضوع هنوز جا نیا‌فتاده است، تاکید کرد: بنابراین مالیات‌دهی نیازمند فرهنگ‌سازی است. در هر صورت اقتصاد ما تا دهه‌های قبل به نفت وابسته بود و ما تازه قصد داریم به سمت مالیات‌ستانی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه مالیات ستانی باید تدریجی و با فرهنگ سازی همراه شود، بیان کرد: اگر ما بخواهیم بدون فرهنگ سازی و به صورت آنی برخورد کنیم، دود مالیات ستانی که قرار است از فرار کننده مالیاتی بگیریم به چشم مردم فقیر خواهد رفت. چراکه آن فردی که قرار است مالیات دهد، نهایتا هزینه تمام شده محصولات خود را بالا خواهد برد.

جویجری با بیان اینکه باید در زمینه مقابله با فرارمالیاتی یک اقدام بلند مدت اساسی انجام شود، بیان کرد: به عنوان مثال بنده مطلع هستم که برخی از اصناف دستگاه‌های کارتخوان را کنار گذاشته و از مردم تقاضای پول نقد می‌کنند و یا حساب جایگزین برای انجام خدمات به مشتریان ارائه می‌دهند؛ بنابراین این بدین معناست که باید در این بخش فرهنگ‌سازی لازم مدنظر قرار گیرد. البته نظارت سازمان امور مالیاتی در این بخش بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی مالیاتی یک پرسه بلند‌مدت است، بیان کرد: حداقل یک دهه در این بخش زمان لازم است تا شرایط به اصطلاح جا بیافتد. ما باید از قانون‌های جامع و مانع در زمینه مالیات‌ستانی استفاده کنیم. همچنین ما باید شیوه‌هایی را به کار گیریم که بشود بر اساس آن اقدامات اساسی را در این جهت انجام داد.

جویجری تاکید کرد: بنابراین هم باید جلوی فرار مالیاتی اصناف پر‌درآمد گرفته شود و هم مبارزه با معلول مدنظر باشد، اما باید بدانیم اساس کار، فرهنگ‌سازی و اقدامات ریشه‌ای در این بخش است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده