تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۴
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۳۲۹۴۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایمیدرو در افتتاحیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران:

پیگیری مقررات‌زدایی برای افزایش راندمان در صنایع فولادی

‌می‌متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: اگرچه توسعه خوبی را در زنجیره فولاد شاهد بودیم، اما این سهم در عرصه جهانی قابل ارتقا است. بومی‌سازی و خودکفایی فعلی بدون تحریم محقق نمی‌شد و آمار‌ها حاکی از آن که ۱.۷ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا موثقی‌نیا معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو صبح سه‌شنبه در پنجمین جشنواره ملی فولاد ایران در برج میلاد تهران ضمن گرامیداشت شهدای اخیر حادثه کرمان و شهدای غزه اظهار کرد: به سهم خود خوشحالم که در جمع خِبرگان و نخبگان حوزه فولاد حضور دارم. شاید سال‌ها پیش تصور حضور چنین جمعیت نخبه و متخصصی را در این جشنواره نداشتیم.

وی افزود: اگرچه صنعت فولاد در کشور توسعه ۸ درصدی داشته، اما در سطح بین الملل سهم ۱.۵ درصد داریم و این در حالی است که ما دسترسی به معادن و منابع معدنی، منابع انرژی، مواد اولیه و نیروی انسانی متخصص داریم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: از سویی باید توجه داشت که کشور‌هایی همچون ژاپن علی‌رغم عدم دسترسی به منابع به دلیل تعریف مقررات حمایتیف استفاده از خلاقیت و نوآوری امروز سهم ۶ درصدی در توسعه صنعت فولاد جهان را دارد.

وی اضافه کرد: هر چند موضوع تحریم مزید بر این تفاوت‌ها بین ایران ودیگر کشور‌های تولید شده فولاد شده است، اما نمی‌توان گفت تحریم برای ما صددرصد تاثیر منفی را به همراه داشته است جه بسا شاید اگر تحریم نبود ما این حجم از بومی‌سازی را نداشتیم.

موثقی‌نیا با بیان اینکه بر اساس آماری که ارائه شده بومی‌سازی در صنایع فولادی و معدنی حدود ۱.۷ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته است، گفت: البته امروز ارزبری در تولید فولاد عدد قابل توجهی و حدود ۶۵ دلار در تن است و می‌توان گفت ارزبری فولاد در هر سال حدود چهار میلیارد دلار است و امیدواریم با همت تولیدکنندگان هر سال بتوانیم دسترسی بیشتری به بومی‌سازی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد از تجهیزات، قطعات و مواد اولیه مورد نیاز در صنایع فولادی و معدنی کشور بومی‌سازی شده است، ابراز کرد: همچنان همه در تلاش هستند که بتوانند از حداکثر ظرفیت استفاده کنند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع سازندگان، تامین کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه صنعت فولاد تصریح کرد: این امر جای خوشحالی دارد و می‌توان گامی را در جهت توسعه زنجیره فولاد برداشت و نقش این جمع را در اقتصاد کشور ارتقا داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم صنایع معدنی در GDP کشور کمتر ۷ درصد است، ادامه داد: این سهم قطعا باید افزایش یابد، یکی از گرفتاری‌های امروز مقررات تعریف شده است، باید مقررات زدایی داشته باشیم، فرایند‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی فعلی طولانی است، تلاش‌های زیادی انجام شده تا حد امکان هموارسازی در سال ۱۴۰۳ انجام شود تا صنایع فولادی بتوانند راحت‌تر و با راندمان بیشتر وظایف خود را انجام دهند.

تقویت «ایمینو» و «یونیدرو» در دستور کار است

موثقی‌نیا گفت: حتما باید در حوزه فعال‌تر کردن شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کنیم، ما باید مرکز نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) و یونیدرو را برای استفاده از ایده‌های فناورانه تقویت کنیم چرا که بر این باوریم با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ارزش افزوده قابل توجهی حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز حدود ۱۰ درصد از فولاد خام در جهان به فولاد‌های آلیاژی و صنعتی تبدیل می‌شود، ادامه داد: این نسبت در ایران کمتر از ۳ درصد است و این تفاوت یعنی دستور کار برای اجرا و اینکه ما بتوانیم به عمق فناوری دست یابیم.

انرژی نقطه بحرانی صنایع معدنی و فولادی کشور

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه برای سال‌های آینده باید به حوزه انرژی بیش از گذشته بپردازیم، افزود: امروز انرژی به عنوان نقطه بحرانی در صنایع معدنی و فولادی مطرح می‌شود در صنعت فولاد و حتما باید راه حل‌های جایگزین مطرح شود.

وی گفت: موضوع کنترل کربن و مسائل زیست محیطی مرتبط با آن موضوعات اخیر آینده ما را با قوانین و مقرراتی رو به رو می‌کند، نباید اجازه دهیم فاصله ما با استاندارد‌های جهانی افزایش یابد، باید موضوع انتشار کربن را با روش های‌خلاق و فناورانه کاهش دهیم.

بسیاری از خبرگان و نخبگان ما جذب صنایع سایر کشور‌ها شده و می‌شوند

موثقی‌نیا با بیان اینکه به عنوان یک مقام دولتی باید عرض کنم که بسیاری از خبرگان و نخبگان ما جذب صنایع سایر کشور‌ها شده و می‌شوند، افزود: امیدواریم در این زمینه بتوانیم با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت صندوق‌های مربوطه پروژه‌های پر ریسک را در کشور تعریف کنیم و از ایده‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت کنیم و در خصوص فناوری و نوآوری از TRL‌های پایین به TRL‌های بالا برسیم.

وی با بیان اینکه در شرکت‌های فولادی به ویژه فولادمبارکه، فولاد خوزستان، صنایع مس و سایر شرکت‌های فولادی اقدامات خوبی صورت گرفته ابراز کرد:، اما اقدامات کفایت فاصله ما با تکنولوژی روز دنیا را ندارد و امید خیلی از مسئولان کشور زنجیره فولاد و در واقع صنعتگران و دانشمندان این حوزه است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: ما در ایمیدرو در حد توان و علاقه برای توسعه زنجیره فولاد همکاری خواهیم داشت با امید اینکه طی سال‌های آینده شاهد رشد این آمار‌های ارائه شده باشیم.

منبع: چیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده