به گزارش میمتالز، در شرایطی معدنکاران کشور با محدودیت دسترسی به ماشینآلات و تجهیزات روز دنیا مواجه هستند که ۱۰ شرکت برتر د تولید ماشینآلات معدنی در سال ۲۰۲۱ درآمدی معادل ۲۳۵۹۹۰ میلیون دلار داشته اند.
این در شرایطی است که در بحث تولید ماشینآلات روز معدنی غالبا کشورهایی مانند «ایالات متحده، ژاپن، چین، هند، کره جنوبی، انگلستان» در صدر مطرحترین تولید کنندگان این بخش قرار دارند. حوزه معادن ایران نیز مانند بسیاری دیگر از حوزهها با چالشها و مسائل بسیاری همراه است به طوری که طی ۵ سال اخیر این بخش با توجه به ممنوعیت واردات ماشینآلات نو و دست دوم معدنی با کمبود تجهیزات مربوطه مواجه است. این در حالی است که فعالان بخش نیز معتقدند سازندگان داخلی غالبا مونتاژ کار هستند و توان تامین نیاز و خواست معدن کاران را ندارند.
«حسن حسینقلی» رئیس اتحادیه سرب و روی ایران در خصوص میزان کمبود ماشینآلات معدنی به خبرنگار بازار میگوید: به طور کلی ما حدود ۲۰ هزار دستگاه ماشین نیاز داریم که در مجموع ۲ میلیارد دلار میشود. اما از ۴-۵ سال پیش جلوی واردات ماشینآلات را گرفته اند و گرفتار یک مافیای گردن کلفت هستیم که متاسفانه زور سازمان یا نهادی هم به این مافیا نمیرسد.
حسینقلی افزود: جالب است بداندی در کل دنیا حدود ۱۶ کارخانه ماشینسازی وجود دارد، در ایران هم ۱۶ کارخانه وجود دارد، اما کارخانههای ماشینسازی ایران ماشین ساز نیستند بلکه موونتاژ کار هستند؛ به این معنا که بی کیفیتترین جنس را از چین وارد میکنند، سر هم میکنند و به ۳ برابر قیمت چینیها به ما میفروشند.
وی ادامه داد: مساله اینجا است که این افراد حتی توان تامین لوازم یدکی ماشینآلات را هم ندارند. در حالی که همانطور که میدانید ماشینآلات غالبا شامل خود ماشین، لوازم یدکی و خدمات پس از فروش میشود. به این معنا که بعد از تماس باید نهایتا ظرف ۱۰ دقیقه در محل حاضر شوند و ماشین را تعمیر کنند، چون بسیاری از معادن ما متکی به یک ماشین هستند و با از کار افتادن ماشین رسما خط تعطیل میشود و بیکار میشوند، اما این توان را هم ندارند.
رئیس اتحادیه سرب و روی کشور گفت: ما در مجلس این مطالب را اعلام کرده ایم، اما متاسفانه دیدگاه غلطی که در وزارتخانه وجود دارد این است که میگویند میخواهیم از تولید داخل حمایت کنیم! ما همان جا هم اعلام کردیم که حتی ۱۰ درصد از یک ماشین در داخل تولید نمیشود که بگویند ما تولید کننده هستیم. در واقع مساله اینجا است که در ایران موتور، گیریبکس، زیربندی، و ... نمیتوانیم تولید کنیم در حالی که اینها اصل ماشین است بنابراین نمیتوان بگوییم تولید کننده هستیم.
حسینقلی خاطر نشان کرد: با این وجود شاهد هستیم که جلوی واردات ماشینآلات نو و دست دوم را گرفته اند تا این به ظاهر تولید کنندهها به منافع مالی خود برسند و به ۳ برابر قیمت به ما کالا بفروشند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در بخش کامیون هم وضعیت همین گونه است. سوال اینجا است که چرا باید الان قیمت کامیون ۱۲ میلیارد تومان باشد؟
در ۵ سالی که ممنوعیت واردات ماشینآلات معدنی اعمال شده اصلیترین تبعات این اقدام این است که تولید ماده معدنی پایین آمده است
وی همچنین در خصوص تبعاتی که ممانعت از واردات ماشینآلات در پی دارد گفت: در ۵ سالی که ممنوعیت واردات ماشینآلات معدنی اعمال شده اصلیترین تبعات این اقدام این است که تولید ماده معدنی پایین آمده است. در حالی که اگر ممنوعیت اعمال نمیشد سالی ۶۰۰ هزار دلار ما واردات ماشین داشتیم و الان هیچ کمبودی از نظر ماشینآلات معدنی نداشتیم. اما متاسفانه به بهانه نبودن ارز و ... ممنوعیت اعمال کردند. مگر میشود برای واردات ماشینآلات معدنی که مواد اولیه صنایع مختلف را تولید میکند ارز نباشد!
حسینقلی همچنین در مورد اینکه گفته میشود مجوز واردات تعدادی ماشین داده شده است نیز گفت: میگویند مجوز واردات ۲۵۰ دستگاه ماشین معدنی را داده اند، اما مساله اینجا است که نیاز ما ۲۰ هزار ماشین است؛ بنابراین حتی اگر بر فرض این به اصطلاح ماشین سازان را تولید کننده بدانیم این ۱۶ کارخانه هزار ماشین هم تولید نکرده اند؛ به عبارت بهتری حتی در یک سال هزار ماشین هم مونتاژ نکرده اند، پس با این میزان واردات کاری از پیش نمیرود.
وی با بیان اینکه در دنیا غالبا شرکتها و سازندگان کشورهای «ژاپن، ایالات متحده و چین» در حوزه ماشینآلات معدنی بنام هستند افزود: در زمانی که ممنوعیت واردات هنوز اعمال نشده بود غالبا ماشینآلات مورد نیاز معادن کشور از ژاپن وارد میشد، اما در شرایط ممنوعیت فعلی میتوان گفت امیدی به آینده نمیتوان داشت.
حسینقلی در خصوص چشم اندازی که میتوان برای این صنعت متصور شد نیز میگوید: در حوزه سرب و روی دچار رکود میشویم، چون مسائل و مشکلات ورود موقت هم هنوز حل نشده است و لذا چندان امیدواریم به اینده نیستیم.
منبع: تحلیل بازار