تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۲۹۸۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون رئیس جمهور در جشنواره تراز مکتب حاج قاسم سلیمانی گفت:

کارمند تراز مکتب حاج قاسم؛ جان فدای ملت، جان فدای خدمت و جان فدای امر، ولی خدا است

‌می‌متالز - سومین جشنواره کارمند تراز مکتب حاج قاسم سلیمانی در سالن اجلاس سران برگزار شد. معاون رئیس‌جمهور در این جشنواره گفت: برای یافتن کارمند تراز مکتب حاج قاسم سلیمانی نیاز است ویژگی‌های این مکتب را بشناسیم.

به گزارش می‌متالز به نقل از سازمان اداری و استخدامی کشور، سومین جشنواره «کارمند تراز مکتب حاج‌ قاسم سلیمانی» یکشنبه ۱۷ دی‌ماه در سالن اجلاس سران با حضور مقامات لشکری و کشوری و میثم لطیفی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس این سازمان برگزار شد.

لطیفی در ابتدا با گرامیداشت یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی، شهدای کرمان در حمله تروریستی اخیر و شهدای غزه گفت: در کمتر از ۴ ماه ۲۲ هزار نفر در منطقه محدود و محصور غزه، شهید شده‌اند. این موضوع بسیار مهمی است که قطعا نظم و ترتیبات جهانی پس از اتفاقات اخیر تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: خدا را شاکریم که ما را با مکتب حاج قاسم آشنا کرد. این مکتب؛ مکتب گذشت برای بشریت و انسانیت است. حاج قاسم از معجزات انقلاب اسلامی، امام و رهبری بود.

لطیفی در ترسیم مختصات این مکتب، گفت: زمانی که می‌خواهیم در میان بیش از دو میلیون و چهارصد هزار کارمند دولت عطر حاج قاسم را منتشر کنیم و این مدال را اعطا کنیم، باید سبک زندگی و الگوی فرماندهی حاج قاسم را بشناسیم و خود را با آن بسنجیم و به آن عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه سیر یعنی راه‌ رفتن، اما سیره یعنی سبک راه‌ رفتن؛ افزود: برای این منظور نیاز است تا از کسانی که قرین حاج قاسم بودند، تصویر و سیر زندگی حاج قاسم را شناسایی کنیم؛ و مسیر و راه رفتن حاج قاسم به سیره او برسیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: باید ببینیم که شایستگی‌های ممتاز او چه بوده است و به عنوان یک کارگزار چه ویژگی‌هایی داشته و بین ما و مکتب او چه قرابتی وجود دارد.

لطیفی با احصا برخی ویژگی‌های مهم مکتب حاج قاسم گفت: نخستین ویژگی این مکتب، اخلاص بود؛ ما هرکاری می‌کنیم باید رنگ و بوی خدا داشته باشد. برای دیده شدن کار نکنیم. شهید سلیمانی آنگاه در جبهه مقاومت بیرونی پیروزی داشت که پیش از آن در مراقبت درونی پیروز شده بود؛ بنابراین لازم است پیش از نوشتن منشور اخلاقی سازمانی، برای خودمان این منشور را نوشته و به آن پایبند باشیم.

وی دیگر ویژگی این مکتب را تمرکز بر کار اصلی و پذیرش قلبی آن با وجود همه مشکلات دانست و گفت: ما گاهی در صدد مقام بالاتر هستیم؛ اما باید همین جایی که ایستاده‌ایم را مرکز دنیا بدانیم؛ چراکه مسوولیت همان‌طور که یک فرصت برای خدمت است، یک تهدید نیز به شمار می‌رود. اگر کوتاهی کنیم باید پاسخگو باشیم. شهید سلیمانی می‌گفت: فرصتی که در تهدید‌ها است در خود فرصت‌ها نیست. من ذیل آن اضافه می‌کنم: تهدیدی که در فرصت‌ها است در خود تهدید‌ها نیست. فرصت مسوولیت تهدید از دست دادن نعمت خدمت را به همراه دارد.

لطیفی با اشاره به ویژگی شبکه‌سازی و مدیریت مکتب شهید سلیمانی، گفت: فقط به آنچه در اختیار داشت توجه نداشت بلکه فرصت‌آفرینی می‌کرد. در شرایطی که بودجه نیست و نیروی انسانی نیست، مدیریت جهادی لازم است؛ در غیر این صورت با فراهم بودن همه این شرایط، هر کسی می‌تواند مدیریت کند و این کار سختی نیست. ستاره‌سازی و منظومه‌سازی در این فضای سخت، هنر مدیران انقلابی است.

وی افزود: جانشین‌پروری، ویژگی بعدی این مکتب است. ۳۹ هزار مدیر غیر از مدیران مدارس آموزش و پرورش در دستگاه اداری داریم که باید به این ویژگی مکتب حاج قاسم توجه داشته باشند. همچنین محبت اهل بیت، توجه و توسل و خاکساری در برابر اهل بیت، شاخص بعدی این مکتب است. باید شعائر اسلامی را گسترش بدهیم، این وظیفه مهم ما در سازمان‌هاست.

لطیفی در ادامه به اشراف مدیریتی شهید سلیمانی پرداخت و گفت: مدیران، مخاطب این ویژگی هستند؛ حاج قاسم مطالعه و اشراف در تصمیم‌گیری داشت. عمده تصاویر انتشار یافته از او در دفتر کار نیست، بلکه در میدان عمل است. باید مدیران در میدان باشیم.

وی افزود: پیگیری داشتن از دیگر ویژگی‌های حاج قاسم است. این که برای مردم انتظار ایجاد کنیم، ولی کار انجام نشود منجر به نارضایتی می‌شود. این که بگوییم من دستورالعمل دادم که کافی نیست و باید پیگیری کنیم. گاهی باید از بخشنامه و دستورالعملی که صادر می‌کنیم جلوتر حرکت کنیم و در میدان باشیم.

معاون رئیس‌جمهور خستگی‌ناپذیری را از دیگر شاخص‌های این مکتب برشمرد و گفت: فشار‌ها زیاد است و کمبود منابع داریم، این طبیعت کار است، ما که نباید خسته بشویم. به تعبیر رهبر انقلاب، خستگی و توقف ممنوع است. برای بسیجیان خستگی بی‌معنا است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: کارمند تراز مکتب حاج قاسم این است که جان فدای ملت، جان فدای خدمت و امر، ولی خدا باشد. این‌ها مجموعه‌ای از ویژگی‌های این مکتب بود. البته خیلی بیشتر از این‌هاست و امید دارم تا با استمداد از روح بلند حاج قاسم، بتوانیم این ویژگی‌ها را شناسایی، باور و اجرا کنیم.

منبع: سازمان اداری و استخدام کشور

عناوین برگزیده