تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۳۳۰۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بزرگترین تولیدکنندگان نیکل دنیا

اندونزی، بار رشد تولید معدنی نیکل را به دوش کشید

می متالز - نیکل فلزی است که تحلیل‌گران بازار به اتفاق معتقدند در دهه آتی بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت و مصرف آن روند افزایشی را با سرعت بالایی طی خواهد کرد. در این گزارش نگاهی اجمالی به کشورهایی با بالاترین ذخایر معدنی نیکل و بیشترین سهم از تولید معدنی این فلز شده است.
اندونزی، بار رشد تولید معدنی نیکل را به دوش کشید

به گزارش می متالز، نیکل فلزی با مصارف متعدد است که با گذشت زمان و رشد تکنولوژی انتظار می‌رود که بازار بزرگتری در انتظار این فلز باشد. در حال حاضر حدود 47 درصد از نیکل تولیدی در دنیا در ساخت آلیاژهای فولادی و فولاد زنگ‌نزن به‌کار می‌رود. حدود 41 درصد از مصرف این فلز نیز مربوط به تولید نانوفروآلیاژها و سوپرآلیاژها می‌شود. همچنین 7 درصد از تولید نیکل به تجهیزات الکترونیکی و 5 درصد به سایر مصارف این فلز اختصاص دارد.

در نمودار 1، سهم کشورهای مختلف از ذخایر معدنی فلز نیکل دنیا آورده شده است. به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فلزات آنلاین و به نقل از سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا (USGS)، میزان ذخایر معدنی قطعی نیکل دنیا 89 میلیون تن برآورد شده است. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، اندونزی بیشترین سهم از ذخایر معدنی فلز نیکل را دارا است. این کشور با دارا بودن 21 میلیون تن ذخیره قطعی نیکل، سهم 24 درصدی از ذخایر این فلز را در اختیار دارد.

استرالیا به‌عنوان کشوری معدنی در زمینه ذخایر معدنی فلز نیکل نیز سرآمد است. این کشور با دارا بودن 19 میلیون تن ذخیره نیکل و سهم 22 درصدی از ذخایر این فلز در رتبه دوم دارندگان ذخایر معدنی این فلز قرار دارد. برزیل، روسیه، فیلیپین، آفریقای جنوبی و چین در رتبه‌های بعدی به‌لحاظ ذخایر معدنی نیکل قرار دارند.

براساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، در سال 2018 میزان تولید معدنی نیکل دنیا حدود 2 میلیون و 300 هزار تن بود که این رقم نسبت به سال قبل خود رشد 6.5 درصدی داشت. در نمودار 2 میزان تولید معدنی نیکل در سال 2018 و براساس کشورهای مختلف آورده شده است. همانگونه که در نمودار 2 دیده می‌شود، اندونزی بیشترین سهم از تولید معدنی این فلز را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال جاری با تولید 560 هزار تن نیکل 24.3 درصد از تولید معدنی این فلز را به خود اختصاص داد. تولید معدنی نیکل همچنان در دنیا به‌صورت سنتی صورت می‌گیرد و در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری کمی در این بخش صورت گرفته است. در این میان اندونزی از جمله معدود کشورهایی است که در سال 2018 سطح تولید معدنی آن افزایش یافت که بخشی از این اتفاق به‌علت افزایش سرمایه‌گذاری چین در معادن این کشور بوده است. از همین رو می‌توان عمده افزایش تولید معدنی نیکل در سطح جهان را مرهون رشد تولید در اندونزی عنوان کرد.

فیلیپین به‌عنوان کشوری که در زمره 10 کشور اول به‌لحاظ ذخایر معدنی نیکل قرار دارد، در سال گذشته با تولید 340 هزار تن نیکل در رتبه دوم تولید این فلز قرار گرفت. روسیه و کالدونیا (جزیره‌ای در شمال شرق استرالیا که در حال حاضر تحت سلطه فرانسه قرار دارد) نیز هر یک با تولد 210 هزار تن نیکل به‌طور مشترک در رتبه سوم تولید این فلز قرار گرفتند. در ادامه نیز استرالیا به‌عنوان کشوری که دارای 22 درصد ذخایر معدنی نیکل دنیا است با تولید 170 هزار تن نیکل در سال 2018 حدود 7.4 درصد از تولید معدنی این فلز را به خود اختصاص داد.

در سال 2018 معدن  Eagle Mine در میشیگان تولید خود را آغاز کرد و 19 هزار تن نیکل محتوی را روانه بازار کرد. این معدن برنامه‌های توسعه‌ای نیز دارد. پیش‌بینی می‌شود که بخش توسعه‌ای این معدن در سال 2020 به بهره‌برداری برسد. این معدن جزو معدود معادن نیکل است که در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

عناوین برگزیده