تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۳۰۶۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحول سیاست‌های دولت؛ راهی برای پایداری فولاد کشور/ صنعت فولاد با صادرات رشد کرد

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: ارزی که به توسعه بخش معدن کمک کرد، صادرات بود و این درحالیست که در سایر بخش‌ها، مشابه چنین وضعیتی را نداریم که صرفاً به صادرات خود متکی شده و منجر به توسعه شود.

به گزارش می‌متالز، سعید عسکرزاده با اشاره به طرح افق ۱۴۰۴ فولاد بیان کرد: زمانی که طرح جامع فولاد در حال تدوین بود، قرار بر این شد که سایر حوزه‌ها با صنعت فولاد رشد کند و این درحالیست که امروزه در بخش جاده‌ای، حمل و نقل ریلی، گاز، برق، اسکله‌ها و تجهیزات رشد آنچنانی نداشتیم و حتی برخی اسکله‌هایی که داشتیم را لایه روبی نکردیم. بر همین اساس، تفکر دولت این‌گونه است که، چون بخش فولاد بهتر کار کرده و توسعه زیادی داشته، آن را جریمه می‌کند.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: از جریمه‌های دولت به دلیل توسعه صنعت فولاد در چند سال اخیر، می‌توان به قطعی گاز و برق و وضع عوارض صادراتی اشاره کرد. ضمن اینکه ارزی که به توسعه بخش معدن کمک کرد، صادرات بود و این درحالیست که در سایر بخش‌ها، مشابه چنین وضعیتی را نداریم که صرفاً به صادرات خود متکی شده و منجر به توسعه شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر، فعالان فولادی از تمام ظرفیت این صنعت استفاده می‌کنند و در مقابل، دولت سعی می‌کند جلوی رشد تولیدات و چرخ کسب و کار را بگیرد که از نکات عجیب و غریب بخش بالادست زنجیره فولاد است.

به گفته عسکرزاده، کماکان وضعیت رکود در بازار وجود دارد که البته بیشترین دلیل آن، به تصمیمات دولت به ویژه در حوزه عوارض صادراتی بستگی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند بازرگانان با وضع عوارض در فولاد، به دنبال صادرات در سایر کالا‌های به صرفه می‌روند و در صورتی که این فرآیند متوقف شود، بسیاری از کارخانجات به راحتی تعطیل خواهند شد. البته توقع نداریم که واحد‌های بازرگانی با وجود ضرر و زیان، صادرات فولادی داشته باشند؛ اما از دولت انتظار داریم برای پایدار ماندن تولید، قوانینی را وضع نکند که شرایط را بهم بریزد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده