تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۶:۳۳
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۳۳۰۹۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون سابق صنایع وزارت صمت:

در عبور از تجهیزات‌سازی باید به سمت تکنولوگ شدن حرکت کنیم

‌می‌متالز - پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران روز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ در برج میلاد تهران آغاز و روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه به کار خود پایان داد.

به گزارش می‌متالز، «مهدی صادقی‌نیارکی» معاون سابق صنایع وزارت صمت، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در اختتامیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران عنوان کرد: نخستین نقشی که تشکل‌های اقتصادی می‌تواند در پیشرفت کشور نقش داشته باشند، جریان‌سازی است. به یاد دارم در سال ۱۳۹۷ در این مراسم موضوع میز ساخت داخل مطرح شد، در آن سال چندین گروه از جمله انجمن فولاد، صنعت خودرو، صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، برق و الکترونیک پای کار آمدند و قرار شد میز ساخت داخل را راه‌اندازی کنند. در اواخر سال ۱۴۰۰ که معاونت صنایع بودم، ۱۴ میز ساخت داخل تشکیل شد و امروز تنها تشکلی که این روند را به‌صورت جدی ادامه داده، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران است. انجمن فولاد با عهدی که با تولیدکنندگان، نخبگان و مراکز تحقیقاتی کشور بسته است، پایبند است؛ بنابراین چنین تشکلی می‌تواند جریان‌سازی کند. تشکل اقتصادی می‌تواند جهت‌گیری و توسعه آینده را تبیین و تدوین کند. خوشحال هستم که شاهد این نگاه در انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هستم.

صادقی‌نیارکی در ادامه افزود: پس از بحث بومی‌سازی و ساخت داخل، باید مباحث تکنولوژی، برندسازی و انتقال دانش فنی را پیگیری کنیم. هر چند امروز در مواد مصرفی حرفی برای گفتن داریم و برای نمونه کاتالیست‌های داخلی نیاز ما را به واردات کاهش داده‌اند. هر چند روی الکترود گرافیتی کار می‌کنیم و به سمت اقدامات استراتژیک پیش می‌رویم، اما باید از تجهیزات‌سازی عبور کرده و به سمت تکنولوگ شدن حرکت کنیم. در این راستا می‌توانیم پیمانکاران و کسانی که توان ساخت دارند را با همدیگر تجهیز کنیم و به سمت توسعه تکنولوژی حرکت کنیم. خوشبختانه در این جشنواره برای این امر برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم روزی هم دور جمع شویم و شاهد راه‌اندازی خط تولید ذوب و ورق با فناوری ایرانی باشیم و تنها تجهیزات آن را سفارش داده و شاهد نصب آن باشیم.

وی افزود: دومین کاری که یک تشکل اقتصادی می‌تواند انجام دهد، جهت‌گیری اقتصادی است. خوشبختانه این کار به خوبی در انجمن فولاد انجام می‌شود. سومین کار، موضوع اطلاع‌رسانی و توانمندسازی است. سلسله خدماتی که انجمن فولاد ارائه می‌دهد، قابل‌توجه است. اپلیکیشنی که در انجمن فولاد بالا آمده، خدمات قابل‌توجهی به صنعتگران این صنعت ارائه می‌دهد و آن‌ها را می‌تواند در این راستا بی‌نیاز کند. این اپلیکیشن بسیار دقیق است و گویا قرار است به سامانه توانیران وصل شود. وظیفه آخر نیز بحث دفاع مشروع از منافع ذی‌نفعان است.

معاون سابق صنایع وزارت صمت با اشاره به این موضوع که تا پیش از انقلاب یک تا دو تن فولاد با کوره بلند تولید می‌کردیم، گف: امروز به تولید ۳۰ میلیون تن رسیده‌ایم و زیرساخت‌های تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که در چشم‌انداز ۱۴۰۴ قول آن داده شده بود، مهیا شده است. امروز حدود ۲۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و یک‌ششم صادرات غیرنفتی، به فولاد اختصاص دارد؛ از این‌رو نیازمند سندیکا، تشکل و جریانی است که بتواند از منافع آن‌ها حمایت کند، چراکه صنعتگران این صنعت پای کار آمده و نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند.

صادقی‌نیارکی تاکید کرد: علاوه بر اینکه امروز ما صادرکننده فولاد خام هستیم، امیدوارم در صنعت فولاد به‌زودی تکنولوگ شویم و با افتخار صادرکننده دانش فنی، تجهیزات، مواد مصرفی و افزودنی در این صنعت باشیم.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده