تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۳۱۳۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یوسفی خبر داد:

بومی‌سازی رطوبت‌سنج غیر تماسی برخط با صرفه‌جویی ارزی یک میلیون یورویی

‌می‌متالز - مدیر پردیس فناوری صنایع معدنی فولاد سنگان گفت: بومی‌سازی رطوبت‌سنج غیر تماسی برخط خطوط تولید کنسانتره و گندله شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان بالغ بر یک میلیون یورو صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، یوسف یوسفی با اشاره به اینکه هدف از تاسیس پردیس فناوری صنایع معدنی فولاد سنگان، بومی‌سازی فناوری‌های حوزه صنایع معدنی بوده است، افزود: رطوبت‌سنج غیر تماسی برخط در کارخانه کنسانتره فولاد سنگان تاکنون از خارج وارد می‌شد، اما شرکت دانش‌بنیان ویرایکو که در پردیس فناوری صنایع معدنی فولاد سنگان مشغول به فعالیت است، این محصول را بومی‌سازی کرده است.

وی گفت: قرارداد ساخت و استفاده از این محصول اخیرا در جشنواره ملی فولاد امضا شد که بیش از یک میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور خواهد داشت. شرکت ویرایکو قرار است این تجهیز را که با روش اپتیکی بسیار به‌روز ساخته و براساس همین دانش فنی موفق به دریافت عنوان دانش‌بنیانی شده است، روی خطوط کنسانتره و گندله شرکت فولاد سنگان نصب کند تا بتوانیم از این تجهیز به جای محصول مشابه وارداتی استفاده کنیم.

یوسفی خاطرنشان کرد: ویرایکو در واقع دو محصول رطوب‌سنج و کدورت‌سنج آب را ساخته که قرارداد امضا شده شامل ساخت ۱۱ رطوبت‌سنج و ۳ کدورت‌سنج برای فولاد سنگان می‌شود. این دو محصول برای نخستین بار در ایران قرار است تولید شوند و در فولاد سنگان مورد استفاده قرار بگیرند.

مدیر پردیس فناوری صنایع معدنی فولاد سنگان تاکید کرد: قطعا استفاده از محصولاتی که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شوند، ریسک‌های خاص خود را دارد، اما نگرش مدیرعامل فولاد سنگان این است که ریسک کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند رشد کنند. بعد از امضای قرارداد فولاد سنگان و ویرایکو، چند شرکت دیگر معدنی هم برای همکاری با ویرایکو ابراز تمایل کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه تاکنون اکثر رطوبت‌سنج‌های غیر تماسی مورد استفاده در فولاد سنگان از نوع غیر برخط بوده است، توضیح داد: مزیت رطوبت‌سنج غیر تماسی برخط نسبت به نوع غیر برخط این محصول این است که سرعت فرایند سنجش میزان رطوبت موجود در کنسانتره و تنظیم میزان آن را افزایش می‌دهد که در نتیجه کیفیت گندله تولیدی و قیمت آن افزایش می‌یابد. با چنین اقداماتی قطعا فولاد سنگان با کیفیت‌ترین گندله را در کشور تولید خواهد کرد.

به گفته وی پردیس فناوری صنایع معدنی فولاد سنگان، نخستین پردیس تخصصی صنایع معدنی کشور است که بخش خصوصی آن را احداث کرده و از وزارت علوم نیز مجوز گرفته است. هم‌اکنون چهار شرکت و سه هسته فناور در پردیس، همگی در حوزه صنایع معدنی فعالیت می‌کنند.

منبع: ماین نیوز

عناوین برگزیده