تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۳۰۴۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان عنوان کرد:

پروانه اکتشافی ۱۰ میلیون تنی معدن گوزلدره با حفاری ۲۵۰۰ متری/ سرمایه شرکت توسعه معادن، یک همتی است

می متالز - شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان، به منظور تامین پایدار خوراک فولاد خوزستان، اقدام به سرمایه‌گذاری در معدن گوزلدره در استان زنجان کرده است.

به گزارش می‌متالز، «سیدوحید سیدعلی» مدیرعامل شرکت «توسعه معادن فولاد خوزستان» روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ در یک نشست خبری در هتل بزرگ زنجان با اصحاب رسانه و در پی بازدید از معدن گوزلدره زنجان، درباره فلسفه شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان عنوان کرد: فولاد خوزستان با قریب تولید ۴ میلیون تن فولاد و با سابقه صنعتی، جای این پرسش را مطرح می‌کند که چرا به حوزه معدن ورود پیدا کرده است. در پاسخ به این پرسش باید کمی به عقب برگردیم و نگاهی کلان به وضعیت کشور داشته باشیم. آیا در گذشته برای صنعت و معدن کشور، آمایشی انجام داده‌ایم، اگر داشتیم، آیا اجرا شده است، اگر اجرا شده، چرا هم‌اکنون یک واحد فولادسازی مانند فولاد خوزستان باید با کمبود خوراک روبرو باشد.

شرکت توسعه معادن، شرط بقای فولاد خوزستان

سیدعلی در ادامه تاکید کرد: شرط بقا واحد فولادسازی، تامین خوراک است، اگر فولاد خوزستان بخواهد به چشم‌انداز خود در سال ۱۴۱۰ و تولید ۱۳.۶ میلیون تن فولاد برسد، نیاز به مواد اولیه دارد. زمانی که از سوی دولت حمایت نمی‌شود، برای جا نماندن از این برنامه‌ها باید به خوداتکایی برسد. بر این اساس طبق مصوبه هیات مدیره فولاد خوزستان در هشتم دی‌ماه ۱۴۰۰، شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با رسالت تامین پایدار مواد اولیه در حوزه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری، تملک و مشارکت در امور معدن شکل گرفت. امروز با گذشت ۲ سال از عمر مفید این شرکت، سرمایه شرکت هزار میلیارد تومان (یک همت) است.

تملک دو معدن در استان زنجان

وی با اشاره به این موضوع که کار معدن مولفه‌های پیچیده‌ای دارد، گفت: پیچیدگی در کار معدن ناشی از تملک‌های انجام شده است. در کشور ما سند یا الگوریتمی درباره نحوه تملک معادن و ظرفیت‌های معدنی وجود نداشته است. ما در سال ۱۴۰۰ از نخبگان معدنی کشور دعوت به عمل آوردیم و تمام مولفه‌های ورود به حوزه معدن، از جمله نحوه قیمت‌گذاری، راستی‌آزمایی معدن و... را مورد بررسی قرار دادیم. در مدت کوتاهی قادر شدیم الگوریتمی را در ابعاد گوناگون معدن طراحی کنیم. با ترسیم این الگوریتم در سال ۱۴۰۰ استراتژی شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان تدوین و قادر شدیم از کمربند آهنی کشور که از غرب تا فلات مرکزی تا جنوب کشور است، پایگاه‌های مطالعاتی ایجاد کنیم. تا هم‌اکنون ۱۸ معدن که دارای ظرفیت‌هایی درخور برای فولاد خوزستان است، مورد ارزیابی قرار گرفته است. ماحصل این ۱۸ مورد، ۲ معدن سنگ آهن است که مورد تملک قرار گرفته که در ادامه شاهد اتفاقات مهمی در این زمینه خواهیم بود. این نوید را به سهامداران عمده می‌دهم که در کوتاه‌مدت خبر‌هایی خوبی خواهند شنید که حدود ۱۰ معدن دیگر در بحث تملک فولاد خوزستان جهت تامین پایدار مواد اولیه به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: به غیر از سنگ آهن، فولاد خوزستان نیاز به مواد مصرفی و استراتژیک مانند آهک، دولومیت، منگنز و فروآلیاژ‌ها دارد که برای این منظور تملک یک معدن آهک - دولومیت در خود استان خوزستان در نظر گرفته شده است. بنا بر اسناد زمین‌شناسی استان خوزستان، این استان سنگ آهن ارزنده‌ای ندارد و بیشتر معادن آهک، دولومیت و گچ دارد. معادن سنگ آهن مگنتیت و هماتیت از زون غرب آغاز و به فلات مرکزی و زون جنوب می‌رسد.

سیدعلی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مطرح‌شده این است که ذخایر سنگ آهن در کشور رو به اتمام است و تا ۱۷ سال آینده به پایان می‌رسد. البته درباره عمق معادن، اعداد متفاوتی عنوان شده، ولی به جرات می‌توان گفت که بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر در کشور به صورت جامع در یک محدوده، پهنه یا معدن، کار اکتشافی انجام نگرفته است.

سیدعلی ادامه داد: البته این موضوع جای نگرانی دارد، فرض کنید در یک معدن تا هزار متر هم پایین رفتیم و ۲۰ گمانه هزار متری نیز زدیم، چگونه باید آن را استخراج کنیم، آیا استخراج آن اقتصادی خواهد بود، فناوری و تجهیزات استخراج آن را در داخل کشور داریم. فرض کنید در چادرملو به D۱۹ با عمق ۳۵۰ متری رسیده‌ایم، آیا می‌توانیم استخراج کنیم. تا زمانی که یک معدن استخراج نشود، به اطلاعات آن دسترسی پیدا نخواهیم کرد، از این‌رو عنوان گمانه را روی آن گذاشته‌اند. برای رسیدن به عمق ۳۵۰ متر، باید ۷ سال باطله‌برداری کرد. در حقیقت سرمایه‌گذاری روی معدن یک فرآیند بلندمدت است که به صبوری نیاز دارد. آیا شرکت‌ها توان ۷ سال باطله‌برداری را دارند. در چنین شرایطی فولاد خوزستان با صبر و شکیبایی قصد کرده که در معادن سرمایه‌گذاری کند.

۲۵۰۰ متر حفاری با ۱۰ میلیون تن ذخیره

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان درباره معدن گوزلدره زنجان عنوان کرد: پهنه با معدن متفاوت است. پس از پی‌جویی در یک محدوده است که به پروانه اکتشاف می‌رسیم؛ پروانه اکتشاف در حقیقت به معدن کشف‌شده داده می‌شود. اگر بخواهید یک کار معدنی خوب انجام بدهید، باید صبر داشته باشید. هر معدنی که به ما معرفی شود، ما آن را راستی‌آزمایی می‌کنیم، یعنی کنار حفاری‌های آن‌ها کار حفاری انجام می‌دهیم. باید ۷۰ درصد مغزه‌گیری‌ها معتبر باشد. ما در گوزلدره نزدیک به ۲۵۰۰ متر طول به مدت دو ماه حفاری انجام داده‌ایم که ماحصل آن صدور پروانه ۱۰ میلیون تنی از سوی سازمان صمت زنجان شده است که این پروانه باید به شورای عالی معادن کشور برود. این معدن هم جزو افتخارات زنجان و هم شرکت فولاد خوزستان است، چراکه در استان زنجان سابقه نداشته که چنین پروانه‌ای صادر شود، زیرا پشتوانه آن، حفاری‌های معتبر بود؛ حفاری‌هایی که با حضور نظام مهندسی زنجان انجام شده است.

سیدعلی ادامه داد: پس از پایان کار، گواهی کشف و سپس پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود. طی دو سال گذشته ما این مراحل را گذارنده‌ایم و همراستا با این معدن، معدن دوم خود را که در فاصله یک ساعتی با معدن گوزلدره است، خواهیم داشت. در آن معدن نیز نزدیک به ۸ ماه کار حفاری انجام شده است.

اگر سنگ آهن بود، معدن نمی‌خریدیم

وی در ادامه با اشاره با سایر کار‌هایی که در شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان رخ داده، گفت: ما مکلف هستیم معادنی را مورد بررسی قرار دهیم که خروجی آن، تامین مواد اولیه برای فولاد خوزستان باشد. سرمایه سهامدار را نباید هدر داد. پس ما مکلف هستیم همان ابتدا نمونه‌برداری کنیم، تست بگیرم و از آزمایشگاه فولاد کمک بگیریم که آیا این خوراک مناسب است یا خیر. ممکن است این پرسش مطرح شود که به جای سرمایه‌گذاری در معدن، آیا بهتر نبود که کنسانتره یا سنگ آهن خریداری کنید؟ اگر سنگ آهنی در کشور بود که ما حتما خریداری می‌کردیم. مگر کسی می‌تواند ۱۰ میلیون تن خوراک عرض دو ماه به کسی عرضه کند. اگر بود که شرکت‌های فولادی کار تخصصی خود را انجام می‌دادند و شرکت‌های معدنی نیز کار تخصصی خود را به پیش می‌بردند، نه اینکه بخواهند فولادساز شوند؛ این در حالی است که شاهدیم، شرکت‌های بزرگ معدنی مجوز فولادسازی تا نوردکاری خود را نیز دریافت کرده‌اند، در چنین شرایطی سایر شرکت‌های فولادی در کشور چگونه خوراک خود را تامین کنند. چنین به نظر می‌رسد که کار وزارت صمت این است که مدام مجوز بدهد و کار سازمان محیط زیست این است که جلوی این مجوز‌ها را بگیرد.

انقلابی در فولاد خوزستان

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان با اشاره به این موضوع که در معدن گوزلدره کار مهندسی و معدنی شکل گرفته و در پروانه این معدن، عیار ۴۴ درصد ثبت شده است، گفت: معدنی که کنسانتره آن وارد خط فولاد خوزستان شده، انقلابی به پا کرده است، چراکه توانسته خوراک فولاد خوزستان برای زمزم۳ را تامین کند. کدام معدن بوده که در سال نخست تملکش، استخراج شده و کلوخه و کنسانتره تولید کند تا در شرکت مادر مصرف شود. در ایران چنین سابقه‌ای نداشته است.

شرکت توسعه معادن، دپارتمان اکتشاف و استخراج دارد

سیدعلی در ادامه توضیح داد: سهم معادن در جی‌دی‌پی GDP کشور یک درصد است، یعنی اینکه در شاخص اکتشاف که گمانه زدن و حفاری است، به بیراهه می‌رویم. شرکت توسعه معادن دارای دپارتمان اکتشاف است. هر معدنی که مورد مطالعه قرار گرفته، به نوعی اکتشاف از پی‌جویی تا گمانه‌زنی را در آن انجام داده‌ایم؛ بنابراین به این تیم و به جوانان نخبه‌ای که واقعا در دل کار بودند، افتخار می‌کنیم. شرکت توسعه معادن دپارتمان استخراج نیز دارد. این امر مهمی است که هنوز دو سال از عمر شرکت توسعه معادن نمی‌گذرد که دارای دپارتمان اکتشاف و استخراج شده است.

ورود ماشین‌آلات معدنی

وی افزود: در برنامه‌های خود، بحث ورود به معادن جدید را نیز خواهیم داشت که در مرحله مطالعاتی است، البته اخبار آن را در سال ۱۴۰۳ اعلام خواهیم کرد. همچنین ورود ماشین‌آلات معدنی را داریم، با توجه به امتیاز پروانه معدن، ورود این ماشین‌آلات برای ما ارزان‌تر خواهد بود. حداقل امتیاز آن پرداختن نکردن پول گمرک است؛ همچنین قادر به وارد کردن ماشین‌آلات نو و اصلی خواهید بود.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان ادامه داد: هم اکنون شرکت فولاد خوزستان تنها یک شرکت میانی در زنجیره فولاد نیست، چراکه به بالادست خود نیز ورود پیدا کرده است، ۲.۵ میلیون تن کنسانتره، ۲.۵ میلیون تن گندله دارد و هم‌اکنون شرکت معدنی دارد که خروجی معدنی با یک همت سرمایه ثبت‌شده دارد و قرار است وارد بازار سرمایه شود. در این راستا جلسه‌های متعددی با بانک‌ها داشته‌ایم تا از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنیم؛ زیرا بازار سرمایه و تسهیلات بانکی دو منبع مناسب برای تامین مالی هستند؛ لذا مذاکره‌هایی انجام داده‌ایم که در ادامه شاهد اتفاق‌های خوبی در این زمینه خواهیم بود.

سیدعلی عنوان کرد: افتخار می‌کنم که لباس خوزستان را پوشیده‌ام و افتخار می‌کنم با صبوری توانستیم جواب اعتماد فولاد خوزستان را بدهیم. امیدواریم با استفاده از خرد جمعی و تجربه‌های دوستان بتوانیم تجربه‌های خوب دیگری را رقم بزنیم.

«محمد جامعی» مدیر روابط عمومی فولاد خوزستان نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: با توجه به چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور، ۲۲ میلیون تن سنگ آهن کسر داریم. طبیعی است که هر فولادسازی مواد اولیه آن تامین نشود، با مشکل روبرو خواهد شد.

پرعیارسازی باطله‌ها

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در پاسخ به خبرنگار «می‌متالز» که چه تدبیری برای پرعیارسازی باطله‌های معدن انجام داده‌اید، گفت: دو نوع باطله معدنی، یکی حاصل از استخراج و دیگری باطله حاصل از خردایش داریم. برای پرعیارسازی باطله‌ها با چند شرکت دانش‌بنیان که در زمینه خروجی معدن، کار‌های خوبی داشته‌اند، موضوع را مطرح کرده‌ایم که آیا آن‌ها می‌توانند یک اقتصاد چرخشی را برای ما ایجاد کنند یا خیر. این موضوع جزو برنامه‌های ماست.

سیدعلی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه رایزنی برای معادن کوچک مقیاس استان زنجان دارید، عنوان کرد: با توجه به برند فولاد خوزستان اتفاقی که در استان زنجان روی داده، آن است که سهم معادن را با تضامین بانکی خریداری کنیم.

در راستای معدن‌کاری دیجیتال

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای معدن‌کاری دیجیتال دارید، گفت: عقب‌افتادگی حوزه معدن در کشور بدین معنا نیست که ما در کشور دانش فنی نداریم، بلکه این موضوع است که ما تکنولوژی نداریم. امروزه هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله معدن ورود پیدا کرده است، اما ممکن است هوش مصنوعی در معدن جزو اولویت‌های هفتم و هشتم در دنیا باشد. هوش مصنوعی، هم می‌تواند بازدهی و راندمان بیشتری به همراه داشته باشد، هم روی بهای تمام‌شده تاثیرگذار است و هم دقت کار را افزایش می‌دهد. البته استفاده از هوش مصنوعی به این معنا نیست که نیروی انسانی خود را کاهش بدهیم. هوش مصنوعی در راستای بهینه استفاده کردن از نیروی انسانی، منابع، ظرفیت‌های بالقوه به ما کمک خواهد کرد. هرچند کشور ما در حال مبارزه با تحریم‌هاست و نمی‌تواند از فناوری روز دنیا بهره‌مند شود. طبیعی است که هوش مصنوعی نیاز به تجهیزاتی دارد که وارد کردن آن به کشور نیازمند رفع موانع است. ما نیاز داریم که تکنولوژی را وارد و پس از آن پیاده‌سازی کنیم. در سه ماه گذشته متولی هوش مصنوعی در کشور شناخته شده است. تا پیش از این بین دانشگاه‌ها و سازمان‌های مختلف بر سر متولی این حوزه دعوا بود.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان درباره پهنه‌های دیگر اکتشافی عنوان کرد: در ایمیدرو در سال ۱۳۹۷ بین ۱۳ تا ۱۵ بلوک جازموریان به مزایده رفت. پهنه شماره ۳ در اختیار ماست که به گزارش پایان کار اکتشاف رسیده است که در دست بررسی سازمان صمت هرمزگان است که پس از بررسی به شورای عالی می‌آید تا گواهی کشف آن صادر شود؛ به محض اینکه گواهی کشف آن صادر شود، به بحث پروانه بهره‌برداری ورود پیدا می‌کنیم تا بتوانیم به سمت استخراج آن پیش برویم.

سیدعلی درباره بررسی‌های اکتشافی تصریح کرد: بررسی‌های ما برای اکتشاف معدن از زون غرب، فلات مرکزی تا زون جنوب کشور است. این موضوع سبب می‌شود که ما دارای یک ارزش لجستیک باشیم. البته برنامه‌هایی در شرق نیز داریم.

چشم‌انداز تامین ۵۵ میلیون تن سنگ آهن

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز توسعه معادن فولاد خوزستان تا سال ۱۴۱۰ چیست، گفت: چشم‌انداز فولاد خوزستان در سال ۱۴۱۰ رسیدن به ۱۳.۶ میلیون تن فولاد است که به ۵۵ میلیون تن خوراک نیاز دارد که برای رسیدن به این ۵۵ میلیون تن، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار دارد. البته این ۱۳.۶ میلیون تن همگی به صورت جدید توسعه پیدا نمی‌کند، بلکه ظرفیت‌هایی که هم‌اکنون وجود دارد، برخی طرح‌ها به صورت سهامداری و برخی طرح‌ها به صورت توسعه‌ای، برخی زیرسقفی و برخی نیز جدید است؛ بنابراین برای تامین خوراک ۵۵ میلیون تنی، شرکت توسعه معادن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای خود تعریف کرده است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان همچنین در پاسخ به این پرسش که برای سایر شرکت‌های در کشور تامین خوراک در نظر گرفته‌اید، توضیح داد: ابتدا اولویت برای تامین خوراک فولاد خوزستان است، در مرحله بعد برنامه‌هایی برای سایر فولادسازی نیز در نظر گرفته شده است.

بعد مسافت زنجان تا خوزستان صرفه دارد؟

سیدعلی همچنین در پاسخ به این پرسش که بعد مسافت زنجان تا خوزستان از نظر حمل‌ونقل برای شما صرفه اقتصادی دارد، گفت: از استان زنجان، مسبوق به سابقه است که کنسانتره به سمت خوزستان حمل می‌شده است. از استان زنجان خط راه‌آهن عبور کرده و حمل جاده‌ای نیز دارد. معدن گوزلدره با خط راه‌آهن فاصله ۱۷ کیلومتری دارد. از سوی دیگر، موضوع تناژ مطرح است، تناژی که ما استخراج می‌کنیم، قابل‌توجه است و این حمل را به‌صرفه می‌کند. شرکت توسعه معادن که دو سال از تاسیس آن می‌گذرد، هر دو سال را سودآور بوده است. صورت‌های مالی شرکت این موضوع را نشان می‌دهد.

اکتشاف هیچگاه در معدن تعطیل نمی‌شود

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که کار اکتشاف را ادامه می‌دهید، گفت: اکتشاف هیچگاه در معدن تعطیل نمی‌شود. شرکت توسعه معادن الگوریتم دارد. قبل از تملک، یک نوع اکتشاف انجام می‌دهیم و پس از تملک اکتشاف را به نوع دیگری ادامه می‌دهیم. همواره در کنار استخراج، اکتشاف وجود دارد. استخراج به اکتشاف دید جدید می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان درباره اشتغال‌زایی این معدن عنوان کرد: هم اکنون ۱۱۴ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که این نیرو‌ها نشات‌گرفته از توسعه معادن، پیمانکاران و مشاوران و مسوول فنی اکتشافی و استخراجی هستند. از این ۱۱۴ نفر نزدیک به ۷۷ نفر بومی و از ظرفیت خود استان زنجان هستند.

وی همچنین در ادامه گفت: هیچوقت بنگاه اقتصادی بازوی‌های اجرایی خود را صفر نمی‌کند. اگر در برنامه‌های خود راهکار‌هایی را داشته، آن را به سمت صفر نمی‌برد. بدون شک فولاد خوزستان برای تامین خوراک خود این سطوح مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد. سیاست فولاد خوزستان، استفاده از ترکیبی از شرکت‌های تابعه یا شرکت خصوصی است؛ به عبارتی، بر اساس شرایط خود به صورت ترکیبی پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان اظهار داشت: تصمیم گرفته شده که ۵ موتور اقتصادی در زنجیره فولاد کشور مانند، فولاد شرق کاوه از بنیاد مستضعفان، فولاد خراسان از نیشابور، فولاد سنگان از مبارکه و اپال پارسیان و مجموعه گروه توسعه ملی (سیمیدکو) که سهام عمده آن به فولاد خوزستان واگذار شد، تصمیم گرفتند که ۲۰ سال خوراک آن‌ها از سنگان تامین شود. امروز دولت به این نتیجه رسیده که بهره‌برداری از معدن را برون‌سپاری کند. اینکه فولاد خوزستان از پروانه بهره‌برداری برای واردات ماشین‌آلات استفاده می‌کند، با این نگاه است تا از مناقصه‌ای که از سوی دولت برای پیمانکاری برگزار می‌شود، بهره بگیرد.

برنامه‌هایی در راستای سودآوری بیشتر

سیدعلی همچنین در پاسخ به این پرسش که تامین منابع مالی و سودآوری و ورود به بازار سرمایه شرکت چگونه است، بیان کرد: باید پاسخ پرسش تامین مالی برای ورود به بازار سرمایه را از سهامداران عمده گرفت. اعتمادسازی که در بازار معدنی کشور می‌شود این موضوع را می‌رساند که توسعه معادن کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد. اتفاق‌هایی که رخ می‌دهد و با تملک پروانه‌ها نشان می‌دهیم که کار اکتشاف ما درست بوده است. در زمینه سودآوری، باید صورت‌های مالی را ورق زد. در این راستا صورت‌های مالی توسعه معادن را ببینید. بدون شک برنامه‌های ما به سمت سودآوری بیشتر است.

بیان تخمین عمر معدن، کار غیرکارشناسی است

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که ذخایر معدن را چه میزان برآورد می‌کنید، گفت: بیان ذخیره قطعی و حتی تخمین ذخیره یک معدن، کار اشتباه است، چراکه در معدن دائما به‌دنبال اکتشاف هستید. عمر یک معدن هیچگاه تمام نمی‌شود، زیرا دائما می‌توانید به سمت عمق پیش بروید. معدن گوزلدره معدن نویی است و تعیین ذخایر آن کار غیرفنی است. بر اساس حفاری انجام‌شده ۲۵۰۰ متری، پروانه ۱۰ میلیون تنی دارد. اکتشاف حین استخراج نیز داریم و ممکن است به آنومالی جدید برسیم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان همچنین در پاسخ به این پرسش که کیفیت معادن در چه سطحی است، گفت: ما محکوم به تملک معادنی هستیم که مناسب ورودی فولاد خوزستان باشد. در الگوریتم شرکت، زمانی که معدنی به ما معرفی می‌شود، بخش دپارتمان اکتشاف، نمونه‌برداری انجام می‌دهد و پس از تست‌های مختلف، بررسی سایر موارد مطرح می‌شود. ما معدنی را خریداری نمی‌کنیم که کلوخه آن ۲۰ باشد، در این صورت مناسب فولادسازی نخواهد بود.

اقدامات زیست‌محیطی

سیدعلی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مطالعات زیست‌محیطی نیز انجام داده‌اید، گفت: کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی مجوز‌های ده‌گانه کشوری دارند. باید پیش از انجام این اقدامات، بحث‌هایی زیست‌محیطی انجام گیرد تا سازمان صمت مجوز آن را صادر کند. کارخانه کنسانتره‌سازی را در شهرک صنعتی که مجوز دارد، راه‌اندازی خواهیم کرد. کنسانتره‌سازی در زنجان وجود دارد، اما امر مدنظر فولاد خوزستان، استفاده از فناوری‌های نوین است. تمام اقدامات ما با محیط زیست انجام شده و بدون شک، مجوز کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی ما اخذ خواهد شد، زیرا دو معدن داریم. هم‌اکنون شرکت توسعه معادن قراردادی را با انرژی اتمی امضا کرده است. انرژی اتمی خارج از نظارت و سوابق وزارت صمت، بدون هیچ پاسخگویی، ۷۰ درصد از محدوده‌های معدنی کشور را در اختیار دارد. اتفاق خوبی در ۱۴۰۲ رقم خورده این است که شرکت تماس تبدیل به ۴ شرکت شده است که از بنگاه‌های اقتصادی که توان این کار را دارند مانند فولاد مبارکه و فولاد خوزستان کمک گرفته شده که محدوده‌هایی که در اختیار دارند را به صورت مشارکتی واگذار کنند که کار‌های اکتشافی آن به دوش فولاد خوزستان است و نسبت به آورده طرفین بحث سهم آن‌ها تعیین تکلیف خواهد شد. قرارداد جدیدی نیز بین توسعه معادن فولاد خوزستان و انرژی اتمی منعقد شده که یکی از ظرفیت‌هایی که به ما معرفی شده در نزدیکی استان زنجان است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که برای تامین مواد اولیه از خارج کشور برنامه‌ای دارید، گفت: مطالعاتی در کشور‌های همجوار مانند افغانستان انجام داده‌ایم. چون پایگاه ما در آنجا سنگان است که صرفه اقتصادی دارد، زیرا به راه آهن هرات نزدیک است. برای سایر کشور‌ها نیز باید بررسی کنیم که چه کشور‌هایی ظرفیت آن را دارند که این مسیر طولانی برای ما به‌صرفه باشد. در این راستا اتفاق‌های خوبی در سال ۱۴۰۳ خواهد افتاد.

مدیر معدن گوزلدره عنوان کرد: ۳۵ ماشین معدنی، در گوزلدره مشغول به کار هستند/ معدن گوزلدره سه زون دارد

«حسین کریم‌پور» مدیر معدن گوزلدره در گفتگو با خبرنگار «می‌متالز» درباره این معدن عنوان کرد: نخستین آتش‌باری در معدن گوزلدره در اسفندماه ۱۴۰۱ انجام شد. سه زون برای گوزلدره با عنوان s۲، s۱ و s۳ طراحی شده که بیشترین حجم ماده معدنی در s۱ سپس در s۲ و در نهایت در s۳ قرار دارد. ماده معدنی پس از استخراج به پشت سنگ‌شکن انتقال داده می‌شود. ظرفیت سنگ‌شکن ما ۱۰۰ هزار تن در ماه است. سرند‌ها نیز تفکیک دانه‌بندی انجام می‌دهند، سپس وارد درام می‌شوند و تفکیک عیاری انجام خواهد شد و مجدد در ریزشکن و درشت‌شکن‌ها خردایش نهایی انجام می‌گیرد و در نهایت بار وارد خط نهایی خواهد شد و با درام ۱۱۰۰ عیارگیری اصلی انجام می‌شود و محصول از باطله تفکیک خواهد شد تا تحویل کارخانه کنسانتره شود.

کریم‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: خط راه آهن روی ماده معدنی است و باطله‌ها روی ماده معدنی قرار می‌گیرد. کاری که اینجا انجام شد، این بود که ما مطالعات زمین‌شناسی و ژئوفیزیک انجام دادیم که دوقطبی‌های زمین‌شناسی، خودش را نشان داد که کجا ماده معدنی وجود دارد و کجا باید محل باراندازی دپو شود. ما این مناطق دپو را شناسایی کردیم.

وی همچنین درباره ماشین‌آلات موجود در معدن گوزلدره بیان کرد:‌۳۰ تا ۳۵ ماشین‌آلات معدنی در معدن داریم که شامل بیل، بلدوزر و لودر‌ها هستند که در استخراج و استحصال ماده معدنی کمک می‌کنند. چند ماشین نیز برای دانه‌بندی، خردایش و پرعیارسازی داریم. اگر کار وسیع شود، دامپتراک ۶۰ تنی نیز به کار خواهیم گرفت.

مدیرعامل معدن گوزلدره درباره پرعیارسازی باطله‌های معدن عنوان کرد: پرعیاسازی باطله‌ها فرآیند طولانی دارد و حداقل نیاز به ۶ ماه آزمایش و آنالیز دارد. ریزدانه‌ها را تفکیک می‌کنیم تا روی آن‌ها مطالعه انجام شود. عیار سنگ آهن معدن گوزلدره به طور میانگین ۴۴ درصد است؛ البته با در نظر گرفتن این نکته که سطح یک معدن با سطوح دیگر آن به لحاظ عیار با یکدیگر متفاوت هستند.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

پروانه اکتشافی ۱۰ میلیون تنی معدن گوزلدره با حفاری ۲۵۰۰ متری/ سرمایه شرکت توسعه معادن، یک همتی است

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده