تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۴:۴۷
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۳۰۹۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
سرپرست معاونت بهره‌برداری فولاد خوزستان عنوان کرد:

۲۲ میلیون صرفه‌جویی ارزی فولاد خوزستان به‌واسطه بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲

‌می‌متالز - راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزستان، راهبرد بومی‌سازی است. بومی‌سازی هم اکنون یک ضرورت برای ادامه صنعت فولاد در کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، این مطلب را «مهران پاک‌بین» سرپرست معاونت بهره‌برداری فولاد خوزستان در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در یک نشست خبری عنوان کرد و افزود: قطعا اگر بخواهیم صنعت خود را سرپا نگه داریم، باید بتوانیم که برخی نیازمندی‌های خود را در داخل تامین کنیم. به واسطه تحریم‌ها توانسته‌ایم به سمت بومی‌سازی پیش برویم و تحریم‌ها در حقیقت تهدید‌ها را برای ما تبدیل به فرصت‌ها کرده است. صنایع مختلف فارغ از کیفیت به دنبال کاهش قیمت تمام‌شده هستند با وجود تهدید تحریم‌ها، فرصت بومی‌سازی برای ما ایجاد شده است. فرصتی که توانستیم روی پای خود بایستیم. به جرات می‌توانیم ادعا کنیم که فولاد خوزستان در این زمینه جزو اولین فولادسازانی است که در این مسیر بومی‌سازی گام برداشته و تمام تلاش ما در فولاد خوزستان آن است که با قدرت هر چه بیشتر در زمینه بومی‌سازی حرکت کنیم. در این راستا پژوهش‌های مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان صنعتی داشتیم. حتی فولاد خوزستان برای نخستین‌بار در کشور قادر شده که کارخانه آهن اسفنجی در ایران را بومی‌سازی کند. واحد‌های زمزم۱ فولاد خوزستان با فناوری میدرکس که آمریکایی بود، در اواخر سال ۱۳۷۹ و اوایل سال ۱۳۸۰ بومی‌سازی شد.

پاک‌بین در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای بومی‌سازی ما قادر به اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده‌ایم و استمرار صنایع تولیدی با وجود بومی‌سازی‌ها صورت گرفته است. موضوع مهم دیگر، خروج ارز بوده است که با تامین نیاز‌های خود، سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور شده‌ایم. حتی وارد بازار‌های بین‌المللی شده‌ایم و به سمت صادرت پیش رفته‌ایم و ارزآوری کرده‌ایم.

وی با اشاره به این موضوع که در فولاد خوزستان چهار محور شکل گرفته است، عنوان کرد: این چهار محور شامل مدیریت متمرکز تامین و خرید مواد اولیه، توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های سازنده و توسعه همکاری با مراکز دانش‌بنیان بوده است. در این راستا بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز را در فولاد خوزستان بومی‌سازی کرده‌ایم که مهم‌ترین دستاورد آن سرمایه عظیم نیروی انسانی، تجمیع دانش فنی و ایجاد فناوری جدید است که علاوه بر فولاد خوزستان، سایر فولادسازی‌ها نیز توانسته‌اند از این موارد بهره بگیرند.

۲۲ میلیون صرفه‌جویی ارزی فولاد خوزستان به‌واسطه بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲

بومی‌سازی و صرفه‌جویی ارزی در فولاد خوزستان

معاونت بهره‌برداری فولاد خوزستان در ادامه یادآور شد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۶ هزار و ۷۰۴ کالا (قطعه، مواد اولیه و تجهیز) بومی‌سازی شده که ۸۲۲ کالای آن برای نخستین‌بار بومی‌سازی شده‌اند و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۳۴ کالا برای نخستین‌بار و در سال ۱۴۰۲ تاکنون افزون بر ۴۰۰ کالا را برای نخستین‌بار بومی‌سازی کرده‌ایم. میزان صرفه‌جویی ارزی ناشی از بومی‌سازی فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲ تاکنون عددی حدود ۲۲ میلیون یورو است که در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۰ میلیون یورو بوده است. تعداد سفارش کالایی که به شرکت‌های دانش‌بنیان داده‌ایم، ۱۷۴ کالا در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۲ بوده، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۲۵ کالا و ۶۹ کالا در سال ۱۴۰۰ سفارش داده شده است.

پاک‌بین در پاسخ به این پرسش که بومی‌سازی کارخانه آهن اسفنجی چگونه بوده است، گفت: یکی از روش‌های تولید آهن، تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم است که رایج‌ترین فناوری به کار گرفته در این روش، روش میدرکس است. این روش به خاطر امتیاز گاز طبیعی است که در ایران موجود است. اولین کارخانه‌های میدرکسی که در ایران تاسیس شد، سه مدول احیای فولاد خوزستان با ظرفیت ۵۰ تن در ساعت بود. این واحد‌ها را در چند مرحله بهینه‌سازی کردیم و تغییراتی در آن‌ها ایجاد کردیم و از ۵۰ تن در ساعت به ۷۵ تن در ساعت رساندیم و دو مدول را به ۹۰ و یک مدول را به ۱۱۰ تن در ساعت رساندیم. مدول ۱ و ۳ دو برابر ظرفیت تولید اولیه خود کار می‌کنند و مدول ۲ نیز ۲.۲ برابر تولید اولیه خود در حال تولید است.

۲۲ میلیون صرفه‌جویی ارزی فولاد خوزستان به‌واسطه بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲

وی در ادامه یادآور شد: بعد از فولاد خوزستان، کارخانه‌هایی مشابهی در فولاد مبارکه تاسیس شد و زمانی که واحد‌های فولاد مبارکه راه‌اندازی شد، نیروی‌های فولاد مبارکه در فولاد خوزستان آموزش‌های لازم را دیدند. سپس در سال ۱۳۷۹ کارخانه زمزم ۱ نخستین کارخانه میدرکس بومی‌سازی توسط فولاد خوزستان راه‌اندازی شد. تمام کارخانه‌های احیای مستقیم در ایران در قالبی که فولاد خوزستان به‌وجود آورد، توسط نخبگان و بازنشستگان این شرکت ساخته شدند. یک تیمی تشکیل شد که تمام کارخانه‌های احیای مستقیم را در ایران به‌وجود آوردند و شرکت‌هایی همانند ام‌ام‌ای MME و ام‌ام‌تی‌ای MMTE یک پایه طراحی و ساخت تک‌تک کارخانه‌های کشور هستند. بسیاری از این کارخانه‌ها نیز تبدیل به رقبای ما شده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا تعامل دارید، گفت: در حال حاضر در فولاد خوزستان هم شرکت‌های قدیمی‌تر و هم شرکت‌های نوپا حضور دارند. حدود ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان با فولاد خوزستان کار می‌کنند. در ۹ ماهه نخست امسال ۱۷۴ شرکت دانش‌بنیان جدید به این مجموعه اضافه شده است. به تدریج نیز این آمار افزایش پیدا خواهند کرد.

۲۲ میلیون صرفه‌جویی ارزی فولاد خوزستان به‌واسطه بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲

تولید فولاد سبز در شادگان

سرپرست معاونت بهره‌برداری فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که در زمینه فولاد سبز، فولاد خوزستان چه اقداماتی انجام داده است، گفت: تغییرات اقلیمی در سراسر دنیا یکی از مسائل مهم به‌شمار می‌رود و فولاد خوزستان به این مهم توجه خاص دارد. در این راستا فولاد خوزستان و فولاد شادگان در حال امضای تفاهم‌نامه و قراردادی با شرکت‌های پتروشیمی نزدیک به فولاد شادگان هستند تا از محصولات جانبی صنایع پتروشیمی برای تولید هیدروژن استفاده کنند، چراکه استفاده از هیدروژن با واکنش‌های احیایی آلودگی کمتری ایجاد می‌کند و سبب کاهش گاز CO۲ که آلوده‌کننده است، می‌شود. البته در احیای مستقیم که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نسبت کوره بلند، به مراتب CO۲ کمتری تولید می‌شود.

پاک‌بین درباره اشتغال‌زایی زمزم ۳ نیز عنوان کرد: در زمزم ۳ حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر اشتغال‌زایی شده و حدود ۱۰۰ نفر در واحد‌های جانبی مشغول به کار هستند.

وی در پایان تاکید کرد: آهن اسفنجی گلوگاه تولید فولاد در کشور شده و به دلیل ناترازی گاز، آمدن زمزم ۳ کمک شایانی به صنعت فولاد خواهد کرد.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

۲۲ میلیون صرفه‌جویی ارزی فولاد خوزستان به‌واسطه بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲

۲۲ میلیون صرفه‌جویی ارزی فولاد خوزستان به‌واسطه بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲

۲۲ میلیون صرفه‌جویی ارزی فولاد خوزستان به‌واسطه بومی‌سازی در سال ۱۴۰۲

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده