تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۶
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۳۱۷۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت:

تولیدکنندگان به فناوری در عرصه صادرات فکر کنند

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت اعلام کرد که تولیدکنندگان به فن‌آوری در عرصه صادرات فکر کنند چراکه خیلی نسبت به علم روز دنیا در حوزه صادرات عقب هستیم.

به گزارش می‌متالز، «امیرحسین اسدی» در آئین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان اظهار کرد: ارزش هر تن محصول صادراتی کشور میانگین حدود ۳۸۵ دلار و کالای وارداتی حدود ۱۴۰۰ دلار است.

وی با اشاره به اهمیت بازاریابی، بازارسازی و تبلیغات صاداراتی، تاکید کرد: تولیدکنندگان به فن‌آوری در عرصه صادرات فکر کنند چراکه خیلی نسبت به علم روز دنیا در حوزه صادرات عقب هستیم.

مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت با بیان اینکه بخشی از مشکلات ما در حوزه صادرات به خودمان برمی‌گردد چرا که از علم روز دنیا عقب هستیم، اضافه کرد: صادرکنندگان خراسان‌جنوبی باید در زمینه تبلیغات، بازاریابی و استفاده از ظرفیت‌های روز دنیا ورود کنند.

وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی باید الگو‌های نوین تراکنش مالی و فروش کالا را یاد بگیرند، یادآور دش: استان خراسان‌جنوبی این ظرفیت را دارد که به‌عنوان برترین صادرکنندگان و تولیدکنندگان مطرح شود.

اسدی همچنین گفت: استان خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۵ به قطب فن‌آوری و صادرات گوهرسنگ در خاورمیانه و منا با حداقل صادرات یک میلیارد دلار تبدیل می‌شود.

افت ارزش پایه کالا‌های صادراتی

«علیرضا خامه‌زر» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این مراسم با بیان اینکه در سنوات اخیر آمار صادرات کشور کاهشی شده است، گفت: در حال حاضر صادرات سنتی مردود است و بازار صادرات به سمت سفارشی‌سازی حرکت کرده است.

وی عنوان کرد: در ۱۰ ماهه امسال جمع صادرات از استان ۵۳۸ میلیون دلار معادل یک میلیون و ۹۱۰ هزار تن بوده که به لحاظ ارزشی ۳۸ درصد و به لحاظ وزنی ۴۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند به افت ارزش پایه کالا‌های صادراتی اشاره کرد و افزود: زیر قیمت فروشی کالا‌ها و عدم ثبات قیمت‌های داخل از جمله مشکلات حوزه صادرات است.

خامه‌زرمهم‌ترین مانع فراروی صادرکنندگان را خود تحریمی در داخل کشور یعنی پیمان‌سپاری ارزی و رفع تعهدات ارزی دانست که صادر کننده از عهده این تعهدات بر نمی‌آید.

استفاده از رویکرد تعاملی دولت سیزدهم با کشور‌های همسایه برای توسعه استان

«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه گفت: حمایت از واحد‌های تولیدی راکد و احیای واحد‌ها از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم بوده و مجلس یازدهم هم در حوزه قانون‌گذاری اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با گلایه از عدم تخصیص تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان، افزود: رفع تعهدات ارزی از مشکلات مهم پیش روی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی بوده که باید حل شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه خواستار توجه به حل مشکلات مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی شد و یادآور شد: تلاش می‌کنیم در مجلس صدای صادرکنندگان برای ایجاد شرایط مناسب‌تر باشیم.

وی همچنین گفت: رویکرد دولت سیزدهم نسبت به قبل به ویژه در تعامل با کشور‌های همسایگان تغییر کرده که باید از ظرفیت ایجاد شده برای پیشرفت و توسعه استان استفاده کنیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از ۱۰ نفر صادرکننده برگزیده و ۹ خادم صادراتی استان با حضور مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و استاندار خراسان جنوبی تجلیل و قدردانی شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده