تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۳۲۲۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آشنایی با دراویت، سنگ شکلاتی

‌می‌متالز - دراویت، کانی‌ای جذاب از خانواده تورمالین، با رنگ‌های قهوه‌ای تا سیاه، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. نام این سنگ از منطقه «درو» در اتریش، محل کشف آن، گرفته شده است.

به گزارش می‌متالز، دراویت، کانی‌ای جذاب از خانواده تورمالین، با رنگ‌های قهوه‌ای تا سیاه، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. نام این سنگ از منطقه «درو» در اتریش، محل کشف آن، گرفته شده است.

ترکیبی پیچیده:

فرمول شیمیایی دراویت، Na (Mg۳) Al۶ (BO۳) ۳Si۶O۱۸ (OH) ۴، نشان‌دهنده تنوع عناصر تشکیل‌دهنده آن است. یون‌های سدیم، منیزیم، آلومینیوم، بور، سیلیکون، اکسیژن و هیدروکسیل، ساختاری پیچیده و منحصر به فرد به این کانی می‌بخشند.

دراویت در سیستم بلوری تری‌گونال متبلور می‌شود و کریستال‌های منشوری یا ستونی با خطوط عمودی مشخص را تشکیل می‌دهد. خاصیت دو رنگی، از ویژگی‌های جالب این کانی است، به طوری که رنگ آن از زوایای مختلف دید، متفاوت به نظر می‌رسد.

دراویت در سنگ‌های دگرگونی، به ویژه شیست و مرمر، و همچنین در برخی گرانیت‌ها و پگماتیت‌ها یافت می‌شود. رنگ‌های متنوع آن، ناشی از تغییرات در ترکیب شیمیایی و ناخالصی‌ها هستند.

آشنایی با دراویت، سنگ شکلاتی

دراویت به دلیل رنگ‌های قهوه‌ای تا مشکی جذاب و ساختار‌های کریستالی جالب، به عنوان سنگ قیمتی، به خصوص در جواهرات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلکسیونر‌ها و علاقه‌مندان به سنگ‌ها نیز به دلیل خواص منحصر به فرد و اهمیت زمین‌شناسی آن، به این کانی ارزشمند توجه می‌کنند.

دراویت در نقاط مختلف جهان، از جمله اتریش، استرالیا، برزیل، ایتالیا، ماداگاسکار، سریلانکا و ایالات متحده یافت می‌شود و به عنوان یک سنگ قیمتی در جواهرات کاربرد دارد. همچنین این سنگ مورد توجه کلکسیونر‌ها قرار می‌گیرد. دراویت به دلیل ساختار کریستالی و اهمیت زمین‌شناسی، در تحقیقات و مطالعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دراویت، سنگی با زیبایی پنهان و راز‌های زمین‌شناسی، دریچه‌ای به سوی دنیای شگفت‌انگیز کانی‌ها را به روی ما می‌گشاید.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده