تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۳۳۳۲۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تامین زنجیره اکتشاف تا تجارت گوهرسنگ‌ها/ تاکید بر توسعه بازار سنگ‌های قیمتی

‌می‌متالز - مجری طرح گوهرسنگ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گوهر سنگ‌ها، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از سوم تا ششم اسفندماه بر تامین زنجیره اکتشاف تا تجارت گوهر سنگ‌ها تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، «سیدابومحمد هاشمی» افزود: این نمایشگاه به صورت اختصاصی به دستاوردها، اقدامات و فعالیت‌های حوزه گوهرسنگ‌ها پرداخته شده و برای اولین بار هویت مستقل گوهرسنگ‌ها نمایش داده می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه زنجیره (اکتشاف تا فرآوری) تولید و تجارت گوهرسنگ‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و بخش‌های مختلفی، چون ماشین‌آلات، تجهیزات آزمایشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهش‌ها حضور دارند.

هاشمی تصریح کرد: هدف این نمایشگاه که با حمایت و همکاری دفتر توسعه گوهرسنگ‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود، بر اساس اهداف سند ملی توسعه گوهرسنگ‌ها و رسیدن به چشم انداز سند توسعه گوهرسنگ‌های کشور و در نهایت توسعه بازار است.

وی اظهار داشت: ورود به بازار‌های تخصصی داخلی و خارجی ملزم به فراهم شدن زیرساخت‌هایی است که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای برای شناسه دار کردن گوهرسنگ‌ها منعقد شده و اقداماتی برای ایجاد مرکز ارزیابی گوهرسنگ‌ها و تجهیز و توسعه آزمایشگاه‌ها انجام شده است.

مجری طرح گوهرسنگ ایمیدرو بیان داشت: با شناسه دار شدن گوهرسنگ‌ها، هویت بخشی به این کالا انجام و اطلاعات شناسنامه‌ای و مکانی سنگ‌ها اعم از محل استخراج، نوع تراش، کد کالا مشخص می‌شود که با فراگیر شدن این مهم از خام‌فروشی سنگ‌ها جلوگیری می‌شود و کارگاه‌های تراش سنگ فعال و برای کسب بازار‌های جهانی کیفیت تراش‌ها بالا رفته و برندسازی تراشکاران و کارگاه‌های تراش انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور ما در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات برای تراش و فرآوری سنگ‌ها پیشرفت بسیاری داشته و هیچ کسری ندارد بیان داشت: در این نمایشگاه‌ها با حضور شرکت‌های تولید ماشین‌آلات و تجهیزات و تولیدکنندگان و فروشندگان گوهرسنگ‌ها جایگاه صنعت گوهرسنگ ایران نشان داده می‌شود.

برای اولین بار در خاورمیانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها

در ادامه محمود بندرچی، رییس ستاد برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها گفت: این نمایشگاه با رویکرد ارائه زنجیره (اکتشاف تا فرآوری) تولید و تجارت گوهرسنگ‌ها و با هدف دسترسی به چشم‌انداز سند توسعه گوهرسنگ‌های کشور در حوزه‌های صنعت، معدن، فناوری، فرآوری و تولید، زیر ساخت، توسعه کسب و کار و ایجاد رقابت در بازار‌های تخصصی داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این رویداد فرصت بسیار مغتنمی است که فعالان این حوزه با آخرین دست آورد‌ها و تنوع گوهرسنگ‌ها بیشتر آشنا شوند.

رییس ستاد برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها با بیان اینکه در این نمایشگاه بیش از ۸۰ شرکت و واحد تولیدی و خدماتی حضور و مشارکت دارند، افزود: این رویداد فرصتی مطلوب برای ایجاد ارتباط مؤثر کاری بین فعالان این حوزه محسوب می‌شود.

بندرچی ابراز امیدواری کرد: برگزاری این رویداد کمک کند تا بتوانیم پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این حوزه بیشتر در معرض نمایش قرار دهیم. همچنین در حاشیه نمایشگاه کارگاه‌های آموزشی و کاربردی مؤثری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: اولین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته با حمایت و همکاری دفتر توسعه گوهرسنگ‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و با اخذ مجوز از سازمان توسعه تجارت ایران برگزار می‌شود.

همزمان با این نمایشگاه، همایش ملی- تخصصی، تولید و تجارت گوهرسنگ‌ها با حضور مدیران و فعالین حوزه گوهرسنگ‌های کشور و در راستای ارتقای صنعت گوهرسنگ کشور برگزار خواهد شد.

اولین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ‌ها از ۳ تا ۶ اسفندماه هر روز از ساعت ۸ تا ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آماده بازدید علاقه‌مندان است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده