تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۳۳۶۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مجری طرح گوهرسنگ «ایمیدرو» در اولین نمایشگاه سنگ‌های قیمتی خبر داد

طرح اکتشاف سنگ‌های گرانبها

‌می‌متالز - نخستین نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ، ماشین آلات و تجهیزات وابسته تهران ۱۴۰۲ سوم اسفندماه با حضور سمیه خلوصی معاون برنامه ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، سیدابومحمد هاشمی مجری طرح گوهرسنگ سازمان ایمیدرو، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران و جمعی از مسوولان و فعالان این حوزه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش می‌متالز، این نمایشگاه با حضور ۷۰ شرکت داخلی و خارجی برگزار شده و تا ششم اسفند به کار خود ادامه می‌دهد. در این نمایشگاه، انواع گوهرسنگ‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات مرتبط، آموزشگاه‌ها و موسسه‌های دولتی و سایر گروه‌های مرتبط، کالاها، دستاورد‌ها و فعالیت‌های خود را به نمایش گذاشته اند. هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی و عرضه توانمندی‌های صنعت گوهرسنگ ایران، ایجاد زمینه برای تبادل دانش و فناوری بین فعالان این حوزه و همچنین افزایش صادرات گوهرسنگ‌های ایرانی است.

اقدامات ایمیدرو در چشم‌انداز گوهرسنگ‌ها

همزمان با افتتاح این نمایشگاه سمیه خلوصی ضمن بازدید از غرفه‌های نمایشگاه بین‌المللی گوهرسنگ، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته تهران ۱۴۰۲، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ چشم‌انداز صنعت گوهرسنگ را در دولت به تصویب رساندیم. هم افزایی ملی با این صنعت شدنی خواهد بود و در این راستا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) اقدامات قابل‌توجه بسیاری انجام داده است که تبلور آن را در چنین نمایشگاهی می‌توان مشاهده کرد. اقدامات ایمیدرو را می‌توان در زمینه‌های آموزش تراش سنگ، اکتشاف معدن و توانمندسازی بخش خصوصی تا ارتباط بین بخش خصوصی و بخش دولتی و رفع مشکلات این صنعت برشمرد.

خلوصی در ادامه با اشاره به چشم‌انداز صنعت گوهرسنگ‌ها عنوان کرد: چشم‌انداز ما یک تا ۲‌درصد سهم جهانی است که برای رسیدن به چنین چشم‌اندازی کماکان نیاز به هم افزایی بیشتر داریم. هرچند این عدد بالایی است، ولی با توجه به ظرفیتی که در این صنعت وجود دارد، ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا به این هدف دست پیدا کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این فرصت کوتاه اقدامات خوبی انجام گرفته است و برگزاری چنین نمایشگاهی در ابعاد کشوری، نشان می‌دهد که توانمندی داخلی ما در این صنعت از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند. همچنین بخش دولتی و بخش خصوصی به خوبی توانسته اند با یکدیگر کار کنند. امیدواریم که در سال‌های آینده شاهد جهش‌های فوق العاده‌ای در این زمینه باشیم.

از ارزآوری گوهرسنگ‌ها غافل نشویم

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران نیز در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این نخستین رویداد تخصصی در زمینه گوهرسنگ‌ها بود که در سطح کشور برگزار شده است. امیدواریم که این نمایشگاه ادامه دار باشد، چراکه این صنعت در حوزه مصنوعات و گوهرسنگ‌ها حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

بذرافشان در ادامه یادآور شد: البته در حوزه گوهرسنگ‌ها با قوانین محدودکننده‌ای در زمینه صادرات روبه‌رو هستیم؛ این درحالی است که این صنعت می‌تواند در زمینه صادرات نقش محوری برعهده داشته باشد که در این راستا می‌تواند سبب ارزآوری و اشتغال‌زایی در کشور شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مسوولان و دست اندرکاران باید نگاه دلسوزانه تری نسبت به این صنعت داشته باشند و در این راستا محدودیت‌ها و موانع صادراتی را بردارند. برای نمونه سال گذشته ورود شمش را به کشور آزاد کردند و این امر برای تولیدکنندگان اتفاق خوبی بود، چراکه تولیدکنندگان با کمبود مواد اولیه روبه‌رو بودند.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ادامه داد: امیدوارم که شاهد اتفاق‌های خوبی برای صنعت گوهرسنگ‌ها باشیم، چراکه ظرفیت‌های بسیاری در صنعت وجود دارد و با توجه به این ظرفیت ها، نگاه مسوولان به این حوزه باید نگاه حمایت گرایانه تری باشد.

بذرافشان با تاکید بر این موضوع که این صنعت قدمتی دیرینه در کشور دارد، گفت: برخی مسوولان گمان می‌کنند که گوهرسنگ‌ها یک کالای لوکس هستند، در حالی که این صنعت قدمت دیرینه دارد؛ از این رو با ایجاد کارگروه‌های تخصصی باید بتوانیم این صنعت را به پیش ببریم.

سند ملی صنعت گوهرسنگ

همچنین سیدابومحمد هاشمی مجری طرح گوهرسنگ سازمان ایمیدرو در جمع خبرنگاران عنوان کرد: سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ در کشور تدوین شده است که این سند، کل زنجیره گوهرسنگ‌ها از اکتشاف تا تولید را دربرمی‌گیرد. بخش‌هایی از این زنجیره مانند اکتشاف معدن مربوط به دولت و سازمان ایمیدرو بود که ایمیدرو به خوبی این وظیفه خود را انجام داده است. در این راستا در ۱۱ استان عملیات اکتشافی انجام داده ایم، همچنین طرح اکتشاف سراسری یاقوت و زمرد در سراسر کشور را در دست اقدام داریم. علاوه بر این، اقداماتی در زمینه تجهیز کارگاه‌های گوهرتراشی بازارمحور با همکاری سازمان ایمیدرو و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ۳۱ استان، سال گذشته انجام شده است. همچنین نخستین دوره مسابقات آزاد ملی مهارت را در شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در شهر فردوس خراسان جنوبی برگزار کرده ایم.

هاشمی در ادامه تاکید کرد: این نمایشگاه، ماحصل تلاش سه سال صنعتگران، پژوهشگران و تراشکاران حوزه گوهرسنگ است که برای نخستین بار شاهد هویت بخشی به صنعت گوهرسنگ‌ها در این نمایشگاه هستیم.

وی همچنین با اشاره به گردش مالی مجموعه گوهرسنگ‌ها عنوان کرد: گردش مالی گوهرسنگ ها، فلزات گرانبها و الماس در دنیا سالانه به ۱۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. سهم ایران را در این گردش مالی جهانی، یک‌درصد در افق ترسیم شده ۱۴۰۵ و ۲‌درصد در چشم‌انداز سال ۱۴۱۰ پیش‌بینی کرده ایم. ما مبتنی بر این سند، بند به بند حرکت می‌کنیم، البته اشکالاتی در این راستا همچون قوانین و مقررات وجود دارد که باید اصلاح شوند، از جمله اینکه گوهرسنگ‌ها جزو کالای چهار محسوب می‌شوند که تقاضای ما این است این محدودیت‌ها برداشته شود تا زمینه رشد برای این صنعت فراهم شود.

ضمنا این نمایشگاه بزرگ‌ترین گردهمایی برند‌های برتر صنعت گوهرسنگ کشور محسوب می‌شود که با همکاری طرح گوهرسنگ (تحت پوشش سازمان ایمیدرو) برگزار شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده