به گزارش میمتالز، علی نصیری معاون بازرگانی ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: مدیران عامل سازمانهای قطار شهری کشور حدود ۳ ماه پیش از ذوب آهن اصفهان و فرآیند تولید ریل در این مجتمع عظیم صنعتی بازدید داشتند و بر این اساس تعاملات بسیار خوبی با عزیزان برقرار شد.
وی ادامه داد: ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده ریل در غرب آسیا جزء لیست خرید سازمانهای قطار شهری کشور قرار گرفته و آمادگی کامل خود را برای تامین ریل مورد نیاز کلیه متروهای کشور اعلام نموده است و هم اکنون قطارهای شهری کشور از جمله تهران، تبریز، مشهد و اصفهان در مجموع ۱۳ هزار تن ریل مورد نیاز خود را از ذوب آهن اصفهان خریداری کردند که حدود ۱۱ هزار تن آن تحویل داده شده و مذاکرات برای خرید پارتهای ریل بعدی نیز در حال انجام میباشد.
معاون بازرگانی ذوب آهن اظهار داشت: سازمان قطار شهری اصفهان نیز بعد از تجربه موفق خرید ریل مترو بهارستان از ذوب آهن، در دومین اقدام توسعهای خود ۲۵۰۰ تن ریل ۵۴E۱ برای خط ۲ مترو اصفهان از این مجتمع عظیم صنعتی خریداری کرده است.
وی اضافه کرد: از این میزان ریل تحویل داده شده به مترو اصفهان ۱۰۰ تن سهم ریل سخت است که بجای واردات، از ریل ملی ذوب آهن اصفهان تامین شده است.
نصیری گفت: سازمان قطار شهری اصفهان در کنار ریل، برای احداث ایستگاههای خط ۲ مترو اصفهان نیز در مجموع افزون بر ۵۷ هزار تن مقاطع ساختمانی نیز از ذوب آهن خریداری کرده است.
وی تصریح کرد: در مجموع برای توسعه خطوط ریلی کشور و همچنین حفظ و نگهداری مسیرهای در حال بهره برداری مترو و راه آهن سراسری طبق برنامه توسعه کشور مجموعه ذوب آهن اصفهان با نصب العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری سالیانه حدود ۱۰۰ هزار تن ریل از پروفیلهای مختلف مورد نیاز را تولید و در اختیار مترو کلان شهرها و همچنین راه آهن سراسری قرار دهد.
علیرضا مهرابی مدیر نورد ذوب آهن اصفهان نیز در خصوص تولید ریل مترو در این مجتمع عظیم صنعتی به خبرنگار ما گفت: تولید ریل مترو در ذوب آهن اصفهان، از سال ۱۳۹۸ و با تناژ ۱۰۵۲ تن آغاز شد.
وی در ادامه به تولید ریل سخت در ذوب آهن اصفهان پرداخت و تصریح کرد: پیش از این ریلهای ۴۹E۱ و ۵۴E۱ با گرید R۲۶۰ تولید گردیده است و ریل مترو ۵۴E۱ با گرید فولاد R۳۲۰Cr معروف به "ریل سخت" نیز با تلاش و کوشش شبانه روزی همکاران عزیز ذوب آهنی به ویژه پولاد مردان بخش فولادسازی و کارگاه نورد ۶۵۰ در آبان ماه سال جاری تولید شد.
مدیر نورد ذوب آهن ادامه داد: در فرآیند تولید این محصول ارزش افزا به دلیل اضافه شدن حدود یک درصد آلیاژکروم (Cr) افزایش سختی ۲۰ درصدی در محصول نهایی ایجاد شد و در مجموع دامنه سختی آن به دلیل ارتقاء عناصر شیمیایی و فرآیند متفاوت تولید نسبت به گرید فولاد R۲۶۰، از محدوده ۳۰۰-۲۶۰ برینل به ۳۶۰-۳۲۰ برینل افزایش یافت.
مهرابی تصریح کرد: این نوع ریل با توجه به سختی بالای متریال، فرآیند تولید را به شدت تحت تاثیر قرار خود قرار میدهد، بنابراین اِلمانها نسبت به قبل از شرایط بسیار متفاوتی برخوردار میشوند.
وی در پاسخ به این سوال که اضافه شدن آلیاژ کروم چه مزایایی در پی دارد و ریل سخت تولیدی در چه قسمتهایی از خطوط مترو مورد استفاده قرار میگیرد، چنین گفت: افزایش کروم علاوه بر ارتقاء سختی، مقاومت به سایش این ریل را نیز تحت تاثیر قرار داده و آن را به حد قابل قبولی میرساند. این ریل سخت جهت افزایش طول عمر سایشی ریلهای مترو و در مکانهای قوس دار که طبیعتاً ریل و به ویژه تاج آن در معرض سایش بیشتر واقع میشوند، مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیر نورد ذوب آهن اظهار داشت: ریل مترو سخت در این مجتمع عظیم صنعتی با کلاس X و مطابق روا داریهای استاندارد بین المللی DIN EN۱۳۶۷۴ تولید و سپس آزمونهای کیفی و پذیرش نظیر آزمایشهای امواج مافوق صوت (U.T)، جریانهای گردابی (E.T) به همراه کنترلهای ابعادی دقیق و سختگیرانه برای آن انجام شد.
مهرابی گفت: فرآیند تولید این گرید همراه با اتخاذ تمهیدات مناسب در مراحل تهیه ذوب در کنورتور، عملیاتهای متالورژی ثانویه در واحدهای LF و VD، ریخته گری در ایستگاه شماره ۳ فولادسازی وهمچنین نورد پروفیل در کارگاه نورد ۶۵۰ با استفاده از زیرساختهای موجود و توان فنی پرسنل ذوب آهن اصفهان عملیاتی شده و مطابق با درخواستهای واصله، قابلیت تحویل به متروی کلان شهرهای مختلف کشور را دارد.
منبع: ذوب آهن اصفهان