تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۰
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۳۳۰۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳» برگزار می‌شود

دورنمای اقتصاد در همایش فردا/ روایت دست اول از اقتصاد ۱۴۰۳

‌می‌متالز - عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر وضعیت بازار‌ها اثرگذار هستند. این عوامل، برای تصمیمات سیاستگذاران، مردم و صاحبان کسب‌و‌کار تعیین‌کننده است. «دنیای اقتصاد» در روز‌های ۲۹ و ۳۰ بهمن در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳» به بررسی این عوامل بر وضعیت کلان اقتصاد ایران می‌پردازد.

به گزارش می‌متالز، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر درگیر تلاطم‌ها و ریسک‌های متفاوتی بوده است و این تلاطم‌ها دامنه زیادی، از عوامل سیاست خارجی، سیاست‌های اقتصادی، شرایط طبیعی و... را در بر می‌گیرند. بنگاه‌های تولیدی، مردم و سیاستگذاران هریک به نحوی از این عوامل تاثیر می‌پذیرند و نحوه اثرگذاری این ریسک‌ها بر بازار‌ها و مردم موضوعی است که وضعیت اقتصاد کشور را در سال ۱۴۰۳ تعیین خواهد کرد. «دنیای‌اقتصاد» در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران۱۴۰۳» در روز‌های یکشنبه ۲۹بهمن ماه و دوشنبه ۳۰بهمن ماه امسال، وضعیت اقتصاد کلان و بازار‌های مختلف را در سال آینده مورد بررسی قرار خواهد داد.

ریسک‌های سال آینده

در سال آینده ریسک‌های متفاوتی وضعیت بازار‌ها و اقتصاد کلان کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در سال آینده مجلس یازدهم به کار خود پایان خواهد داد و مجلس جدید از خردادماه ۱۴۰۳ آغاز به کار خواهد کرد. همچنین از سال ۱۴۰۳ عملا نیمه دوم دوران کاری دولت سیزدهم شروع خواهد شد. جنگ اوکراین و روسیه و همچنین جنگ رژیم صهیونیستی با فلسطین در صورت ادامه یافتن، آثار متفاوتی بر بازار‌های مختلف خواهد داشت. سیاست کنترل ترازنامه‌ای بانک‌مرکزی در صورت تداوم خود وضعیت نرخ رشد نقدینگی و تورم را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. وضعیت بازار نفت و میزان فروش نفت ایران، وضعیت ذخایر ارزی کشور و وضعیت دیپلماتیک ایران و آمریکا با توجه به انتخابات آمریکا عوامل دیگری هستند که بر سمت و سوی بازار‌ها در سال آینده اثرگذار خواهند بود.

عملکرد امسال

در سال کنونی دولت توانست با فروش مناسب نفت، ذخایر ارزی خود را افزایش دهد و به این ترتیب نرخ ارز را به صورت اسمی تثبیت کند. امسال بانک مرکزی با اجرای کنترل ترازنامه ای، هدف خود برای رسیدن به نرخ رشد ۲۵درصدی نقدینگی را تا حدود زیادی محقق کرد. نرخ رشد نقدینگی در دی‌ماه طبق اعلام بانک‌مرکزی برابر با ۲۵.۲‌درصد بوده است. با این حال بانک مرکزی در محقق کردن هدف ۳۰درصدی تورمی خود تاکنون ناکام بوده است. نرخ تورم طبق آخرین آمار‌ها ۳۸.۵‌درصد بوده است که تفاوت زیادی با نرخ ۳۰درصدی هدف دارد. اقتصاد کشور به لطف افزایش فروش نفت، از منظر رشد وضعیت نسبتا مطلوبی را تجربه کرد. اگرچه آمار‌های نهایی اعلام نشده است، اما رشد ۶ماه اول طبق اعلام بانک مرکزی ۴.۷‌درصد و طبق اعلام مرکز آمار ۷.۵‌درصد بوده است. همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران۱۴۰۳» در تاریخ ۲۹ و ۳۰بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. علاقه مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۲۱۵۲۱۸۹۴۳۳ تماس بگیرند یا به سایت Event.den.ir مراجعه کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده