تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۳۳۱۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران ۱۱ درصد رشد کرد

‌می‌متالز - رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در مدت ۵ سال۱۴ محصول صادراتی جدید تولید و صادر کرده است که این امر وضعیت شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران را نسبت به یک دهه قبل ۱۱ درصد رشد داده است.

به گزارش می‌متالز، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش تولید ملی افتخار ملی در اتاق بازرگانی ایران اظهارداشت: اقتصاد و شاخه‌های تولیدی متنوع از میزیت‌های اقتصاد کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: ایران در مدت ۵ سال ۱۴ محصول صادراتی جدید تولید و صادر کرده است که این امر وضعیت شاخص پیچیدگی اقتصاد ایران را نسبت به یک دهه قبل ۱۱ درصد رشد داده و تاب آوری اقتصادی را بالا برده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گران شدن محصولات مشابه خارجی، فرصت در اختیار تولید‌کنندگان داخلی قرار داد و سهم تولید واخلی افزایش یافت؛ به طوری که در فاصله سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۱ به طور مثال تولید یخچال فیریزر ۲ برابر، ظرف‌شویی ۳ برابر افزایش یافت و تولید وصادرات پوشاک افزایش و واردات کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: درباره مشکل تامین نیاز‌های مالی دولت باید اشاره کرد با توجه به سهم بالای وابستگی فروش نفت در اقتصاد ایران باید اشاره داشت نوسانات جهانی بر پایداری منابع ما اثر می‌گذارد و به اقتصاد و بخش تولید شوک وارد میکند.

وی اضافه کرد: البته در بودجه سال ۱۴۰۲ وابستگی دولت به نفت به ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی اظهارداشت: در سال‌های اخیر ظرفیت اقتصاد دانش بنیان در حال افزایش است و جایگاه خود را در اقتصاد کشور باز می‌کنند.

نگاهداری گفت: با وجود اینکه مجلس و دولت با قوانین و مقررات مرتبط با تسهیل فضای کسب و کار را وضع میکنند، اما در واقعیت بهبود فضای کسب و کار تابع اقدامات اساسی تری است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور کاهش یافته و حتی هزینه استهلاک را نیز در سال‌های گذشته جبران نمی‌کند؛ گفت: البته بعد از کرونا و در دو سال گذشته بخش صنعت رشد داشته و ظرفیت هایرکه خالی شده بود پرکرده است، اما برای تداوم آن نیازمد جذب سرمایه‌گذاری هستیم.

لزوم تنوع بخشی مالیاتی برای سال آینده

وی با بیان اینکه اتکا به بحث مالیات بدون تنوع بخشی به پایه‌های مالیاتی صورت بگیرد و نباید صرفا نرخ‌های مالیاتی افزایش یابد اظهارداشت: در بودجه سال آینده درحوزه حقوق‌ها نیز افزایش نرخ به صورت پلانکی اعمال شده است و مالیات بر ارزش افزوده نیز تغییر کرده است که حاصل آن فشار به واحد‌های تولیدی است؛ که نیازمند اصلاح است و باید به سمت تنوع بخشی مالیاتی برویم.

وی گفت: افزایش مالیات برای تامین دولت نباید نقش مخربی در انگیزه تولید‌کنندگان داشته باشد.

نگاهداری تصریح کرد: تغییرات مکرر قوانین بی‌ثباتی را برای تولید و کار‌آفرینی ایجاد میکند و حتی منجر می‌شود برخی فعالین اقتصادی از کشور مهاجرت کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده