تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۳۴۰۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

چگونه فولادسازان آلمانی سبز می‌شوند؟

‌می‌متالز - در اعماق هر کوره بلند تولید آهن، سمندری پنهان شده است - ترکیبی سیاه و زرد خشمگین از آهن در حال جوش، سرباره و کک، که به دلیل اعتقاد باستانی که دوزیستان در آتش به دنیا آمده اند، نامگذاری شده است. رنه راکسترو، مدیر عملیات کوره‌های بلند فولادساز آلمانی سالزگیتر، در حالی که در اطراف کوره‌ای بی‌صدا که معمولاً با دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد با آهن مایع پر می‌شود، پرسه می‌زند. این احتمالا آخرین باری خواهد بود که Rockstroh، کهنه کار سه دهه این شرکت، بر بازسازی کامل کوره نظارت خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، تا سال ۲۰۳۳، این فولادساز قصد دارد هر سه واحد خود را برای همیشه تعطیل کند. گذار به سمت فولاد سبز نحوه ساخت مواد خام اصلی برای همه چیز از ماشین لباسشویی و ماشین گرفته تا آسمان خراش‌ها را اصلاح می‌کند و به تدریج فرآیند مبتنی بر زغال سنگ را کنار می‌گذارد که مکانیسم‌های اساسی آن از دهه ۱۸۵۰ تغییر چندانی نکرده است.

تولید جهانی فولاد امروز حداقل ۷ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جهان را تشکیل می‌دهد. در آلمان بیش از یک چهارم کل دی اکسید کربن صنعتی کشور را منتشر می‌کند. هزینه این آلودگی قرار است در سال‌های آینده افزایش یابد، زیرا انتظار می‌رود قیمت اعتبارات کربنی که بخش‌های انرژی بر برای جبران انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خود خریداری می‌کنند، افزایش یابد. گونار گروبلر، مدیر اجرایی Salzgitter می‌گوید: «جامعه به درستی تصمیم گرفته است که کربن خنثی شود. اگر جامعه خواهان یک دنیای بی‌کربن است، ما به عنوان یک صنعت فشرده CO۲ باید از آن پیروی کنیم.»

سالزگیتر که نام شهر نیدرزاکسن را یدک می‌کشد که کارخانه فولادسازی یکپارچه آن در حومه آن استقرار دارد - تا پایان سال ۲۰۲۶ یکی از اولین تولیدکنندگان فولاد کم کربن در اروپا خواهد بود. رنه راکسترو، مدیر عملیات، بر نوسازی یکی از سه کوره بلند سالزگیتر نظارت دارد، حدود ۷۰ درصد از تولید فولاد ایالات متحده را افزایش می‌دهد و بیشتر از ضایعات فلزی به جای سنگ آهن استفاده می‌کند.

اکنون سالزگیتر، بخش کوچکی از فولاد را از طریق بازیافت تولید می‌کند و رقبای آلمانی‌اش روی فناوری موجود به نام کاهش مستقیم و متحد با هیدروژن تولید شده پایدار سرمایه‌گذاری می‌کنند. سالزگیتر گفته است زمانی که کارخانه فولاد بازسازی شده آن به طور کامل با هیدروژن سبز کار کند، انتشار سالانه CO₂ آن که در حال حاضر ۸ میلیون تن است، تا ۹۵ درصد کاهش می‌یابد.

مقامات آلمانی بیش از ۶ میلیارد یورو یارانه به فولادسازان در تلاش برای تقویت بزرگترین پایگاه صنعتی اروپا، که در حال حاضر با قیمت‌های بالای انرژی و کاهش تقاضای جهانی برای خودرو‌ها و ماشین آلات خود دست و پنجه نرم می‌کند، متعهد شده اند. اجرای کامل مکانیسم تعدیل مرز کربن اتحادیه اروپا، رژیم تعرفه‌ای که به منظور محافظت از صنایع پایه اروپا در برابر واردات ارزان‌تر و کثیف‌تر در حالی که فعالیت‌های خود را کربن‌زدایی می‌کنند، فرصتی را برای چنین سرمایه‌گذاری سنگینی باز کرده است. اما بسیاری از فعالان این صنعت در مورد انتقال به فولاد سبز تردید‌های قابل توجهی دارند.

مشکل اصلی این است که هیدروژن در دسترس وجود ندارد. به گفته اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۲۲، به سختی ۲ درصد از مصرف انرژی اروپا توسط هیدروژن تامین می‌شد - و ۹۶ درصد آن با استفاده از گاز طبیعی تولید می‌شد و مقادیر قابل توجهی CO۲ آزاد می‌کرد. این بلوک برنامه‌ای برای تولید ۱۰ میلیون تن هیدروژن سبز و واردات ۱۰ میلیون تن دیگر تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرده است. در حالی که اتحادیه اروپا هنوز تعریف دقیقی از فولاد سبز ارائه نکرده است، چندین شرکت اروپایی مانند مرسدس بنز و BMW قبلاً متعهد شده اند که فولاد سبز را در آینده نزدیک به خودرو‌های خود وارد کنند تا ردپای کربن خود را کاهش دهند.

مدیران فولاد احساس می‌کنند که جهان در حال تماشای چگونگی تکامل پروژه‌های فولاد سبز آلمان است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده