تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۳۴۱۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ایران بهشت معادنی که دنیا به دنبال کشف آن‌ها است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت نوآوران صنعت و انرژی شریف گفت: دنیا به سمت استخراج مواد معدنی کمیاب رفته است، اما خاک و سنگ جزیره هرمز در ایران ارزان فروشی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مریم سرلک: قلب خلیج فارس را جزیره‌ای سرخ به نام هرمز شکل داده است، قرارگاهی که همگان آن را با خاک سرخ می‌شناسند، وقتی روی سرخی خاک هرمز راه می‌روی تنها جلوه جمال مخملین آن جلب توجه می‌کند غافل از اینکه این سرخی ناملایمات روزگار برای خلق یک گنجینه ارزشمند است که هرمز را چنین دل‌فریب کرده است.

خاک هرمز تاریخچه‌ای از تمدن قدیمی این سرزمین است، خاک سرخ هرمز یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین معادن ایران است که می‌تواند نقش مهمی در تاریخ اقتصادی و صنعتی این منطقه ایفا کند.

اما امروزه، خاک سرخ هرمز دیگر به عنوان یک معدن مهم و با ارزش شناخته نمی‌شود. این خاک سرخ که بعد از سال‌ها تاریخ، به خاطر تاراج و بهره‌برداری بی رویه به وضعیتی بحرانی رسیده است.

از آنجا که این خاک حاوی مواد معدنی ارزشمندی است، بسیاری از شرکت‌های استخراجی و معدنی، بدون رعایت شئونات زیست‌محیطی، به تاراج و بهره‌برداری از این گنجینه طبیعی پرداخته‌اند. این تاراج، به مرور زمان، منجر به فرسایش خاک این منطقه، و نهایتاً به تخریب زیبایی‌های طبیعی این سرزمین منتهی خواهد شد.

مرغوب‌ترین خاک ایران در هرمز، خاکی که میلیون‌ها سال برای به وجود آمدن زمان برده است.

‏معادن آهن و پایه‌های تولید هیومیک در خاک سرخ جزایر هرمز وجود دارد که بهره‌برداری مناسب و استحصال کود‌های کشاورزی آن مورد غفلت قرار گرفته و این خاک به صورت خام به کشور‌های عربی صادر و در آن‌سوی مرز‌ها بفروش می‌رسد.

خاک سرخ جزیره‌ی هرمز، کیلویی ۲۴ هزار تومن! در حال فروش است

چندی پیش هم تصاویری از جمع آوری سنگ‌های رنگی این جزیره به منظور دیوار چینی و کفپوش منتشر شد، که نشان می‌دهد سودجویان علاوه بر خاک سنگ این منطقه را هم هدف تاراج خود قرار داده‌اند.

‏رئیس سازمان محیط زیست درباره برداشت و فروش بی‌رویه و غیرقانونی خاک هرمز گفت: اگر چنین برداشتی صورت گیرد، حتماً باید قانونی باشد و به هیچ وجه اجازه برداشت غیرقانونی نمی‌دهیم، چون عرصه و خاک کشور است.

اگر چه علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست درباره برداشت و فروش بی رویه و غیرقانونی خاک هرمز می‌گوید: چنین چیزی به ما گزارش نشده، ولی ممکن است ترکیبات این خاک مورد نیاز باشد و در قالب قرارداد قانونی این برداشت صورت گیرد.

جالب است بدانید، تنها کوه خوراکی در جهان کوه گلک در جزیره هرمز است کوهی حیرت‌انگیز است که مردم محلی جزیره هرمز از خاک آن به عنوان ادویه در آشپزی استفاده می‌کنند.

دنیا به سمت اکتشاف گنجینه‌های در ایران بسیار است

مدیرعامل شرکت نوآوران صنعت و انرژی شریف در این خصوص اظهار کرد: خیلی از معادن ما اکتشاف شدند، ولی هنوز مطالعاتی روی آن‌ها انجام نشده و یا مطالعات خیلی سطحی در خصوص آن‌ها شده که دقیق نیستند، این معادن نیاز به مطالعات دقیق‌تری دارند تا موجودی آن‌ها مشخص شود.

وی افزود: اکنون در دنیا به سمت استخراج سنگ‌های معدنی نادر رفتند، که در ایران نیز به وفور وجود دارند.

اسکندر اسدی امیرآبادی گفت: متأسفانه در همین ماسه‌هایی که در جنوب ایران می‌فروشند، مواد معدنی نادر و کمیاب وجود دارد که نباید به قیمت ارزان فروخته شوند. باید روی این ماسه‌ها کار مطالعاتی صورت گیرد و به قیمت ارزان نفروشند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده